نگاه نزدیک زومیت به Gear S، ساعت هوشمند منحنی شکل سامسونگ

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
مطالعه 8 دقیقه
سامسونگ طی یک سال اخیر تعداد زیادی ساعت هوشمند تولید و عرضه کرده که هر یک خصوصیات مختص به خود را به همراه داشته‌اند. حال با وجود اینکه زمان زیادی از معرفی Gear 2 Neo نگذشته این کمپانی از عضو جدید خانواده‌ی ساعت‌های هوشمند Gear با نام Gear S با قد و قواره‌ای بزرگ و قابلیت‌ عجیبی نظیر پشتیبانی مستقیم از سیم‌کارت و نمایشگر منحنی رونمایی کرده است. با نگاه نزدیک زومیت از این ساعت هوشمند همراه باشید.
تبلیغات

 آیا بالاخره معرفی ششمین ساعت هوشمند طی یک سال موجب آرامش خاطر سامسونگ خواهد بود؟ ما در نمایشگاه IFA 2014 شانس این را پیدا کردیم که از نزدیک با یک نسخه از ساعت هوشمند Gear S سامسونگ کار کنیم و باید گفت که اظهار نظر دقیق در خصوص این دستگاه اندکی دشوار است. موفقیت Gear S جدای از صفحه‌نمایش خمیده‌ی چشمگیرش، کاملا بستگی به دو فاکتور دارد: اول آنکه آیا در کل کاربران احتیاجی به وجود قابلیت 3G بر روی یک ساعت هوشمند خواهند داشت؟ و مورد دوم اینکه سامسونگ چه سیاست قیمت‌گذاری را بر روی آن اعمال خواهد کرد. البته در هر حال ظهور این ساعت و نمونه‌هایی نظیر ZenWatch ایسوس می تواند نویدبخش ماندنی بودن صفحات نمایش خمیده در این بازار (حداقل برای سامسونگ) باشد.

آنچه موجب تمایز Gear S از سایر ساعت‌های هوشمند خواهد بود، در این نکته نهفته است که این دستگاه کاملا از قابلیت‌های ارتباطی 3G در کنار WiFi پشتیبانی می‌کند که به خودی خود مساله‌ای تعجب آور است. واقعا چند درصد از شما حاضر هستید با ساعتی که بر روی مچ شما قرار گرفته نسبت به برقراری تماس صوتی اقدام کنید؟ آنچه با توسعه‌ی این ساعت در فکر سامسونگ می‌گذشته تا حدود زیادی به داستان‌های علمی تخیلی و کارتون‌هایی نظیر کارآگاه گجت شباهت دارد تا آنچه در حقیقت افراد به دنبال آن هستند! به کار گیری قابلیت‌های ارتباطی سیم‌کارت خود عاملی بر بزرگی بیش از اندازه‌ی این دستگاه شده که کاربردی بودن آن را برای اغلب افرادی که دست درشتی ندارند زیر سوال برده است. از برقراری تماس صوتی که بگذریم... تصور اینکه به چه دلیل سامسونگ یک کیبرد QWERTY برای ارسال پیام‌های متنی بر روی این دستگاه قرار داده دیگر فراتر از توان ما برای جلوگیری از گشاد شدن چشمان‌مان است.

مراسم معرفی ساعت گیر اس

ساعت هوشمند Gear S سامسونگ از خصوصیاتی نظیر برقراری تماس، دریافت تماس، چک کردن پیغام‌ها و اتصال به GPS حتی بدون نیاز به نزدیک بودن یک گوشی هوشمند برخوردار است. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که با وجود تمام استقلال عملی که سامسونگ تلاش کرده به این دستگاه بدهد، همچنان برای نصب و مدیریت اپلیکیشن بر روی آن به یک دستگاه اندروید مجهز به نسخه‌ی 4.3 به بالا نیاز خواهید داشت. بنابراین به شکل عجیبی این ساعت نیز همچنان محصولی کاملا مستقل به شمار نمی‌رود، اما حداقل به این مفهوم نزدیک شده است.

از منظر طراحی، ساعت Gear S تفاوت چندان اساسی با سایر اعضای خانواده‌ی Gear ندارد. البته این دستگاه از یک صفحه‌نمایش خمیده‌ی AMOLED با اندازه‌ی 2 اینچ و رزولوشن 480×360 بهره می‌برد که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. این ساعت هوشمند توان پردازشی خود را از یک پردازنده‌ی 2 هسته‌ای 1.2 گیگاهرتز تامین می‌کند. ساعت هوشمند Gear S از بسیاری نظرها شبیه به یک نسخه‌ی پهن از Gear Fit است؛ صفحه‌نمایش مستطیلی دستگاه ارتفاع بیشتری در مقایسه با عرض داشته و از نوع خمیده است. از کیفیت ساخت مناسب این دستگاه نیز نمی توان ساده گذر کرد.

شفافیت وصف نشدنی صفحه‌نمایش AMOLED در این ساعت نیز کاملا گیرا و دوست داشتنی بوده و هرچند ساعت‌های مجازی تعبیه شده برای نمایش بر روی این دستگاه از نظر ما چندان زیبا نبودند ولی چیزی از کیفیت صفحه‌نمایش در این میان کاسته نمی‌شود. مرور سرخط خبرها و تماشای تصاویر بر روی این دستگاه جذابیت خاصی داشت که باعث می‌شد احساس کار کردن با یک گوشی هوشمند کوچک را داشته باشیم. البته همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد صفحه‌نمایش بزرگ گیر اس در کنار قطر زیاد آن، حتی با وجود صفحه‌ی خمیده موجب می‌شود برای مچ دست هر شخصی جالب و کاربردی به نظر نرسد.

Gear S

قسمت جلویی Gear S همچنین به یک کلید فیزیکی خانگی کوچک نیز مجهز شده که از این منظر شباهت به Gear 2 و Gear 2 Neo را در ذهن تداعی می‌کند. برای دستیابی به اپلیکیشن‌ها و زیرمنوها، لازم است از جهت‌های مختلفی به کشیدن انگشت خود بر روی صفحه پرداخته یا کلید خانگی را فشار دهید. یک بار فشردن کلید خانگی موجب خاموش و روشن شدن صفحه‌ی ساعت خواهد شد که مسلما تلاش برای روشن کردن ساعت برای اطلاع از آنچه ضروری است چندان جذاب نخواهد بود. در قسمت پشتی Gear S که بر روی مچ قرار می‌گیرد، درگاه ورودی سیم‌کارت تعبیه شده که حسگر ضربان قلب نیز در کنار آن قرار دارد. حسگر ضربان قلب و محل جایگیری آن موردی است که در ساعت‌های هوشمند قبلی سامسونگ نیز به خوبی با آن‌ها آشنا شده بودیم. ساعت هوشمند جدید سامسونگ از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار پشتیبانی می کند که بر اساس آن، کاربر قادر خواهد بود در زیر باران یا دوش حمام آن را بر روی دست خود نگاه دارد ولی چنین موردی برای شنا کردن صادق نخواهد بود.

همانند Gear Fit، در Gear S نیز شاهد امکان جدا شدن بدنه‌ی ساعت از بند آن هستیم. در ساعت هوشمند جدید سامسونگ بخاطر عرض زیاد بند، امکان استفاده از بندهای رایج وجود نداشته و حتما باید از بندهای اختصاصی ارائه شده برای آن بهره برد.

باتری به کار رفته در Gear S ظرفیتی معادل 300mAh داشته و احتمالا قادر است نیروی مورد نیاز برای حتی ۱ روز فعالیت مداوم آن را فراهم کند که البته این سطح کاملا بستگی به استفاده‌ی شما و میزان روشن بودن صفحه‌نمایش دستگاه و همچنین مکالمه صوتی یا استفاده دیتا از 3G خواهد داشت. درست همانند Gear Live در اندروید ور، در این ساعت نیز یک حالت نمایش ساعت با نور پس زمینه‌ی کم فراهم شده که با استفاده از آن می توان بصورت دائم صفحه را روشن نگاه داشت. البته شارژر پیش‌فرض قرار گرفته در جعبه‌ی این ساعت هوشمند یک مزیت اساسی را در خود دارد که به موجب آن، یک باتری اضافی 350 میلی آمپرساعتی در دل آن قرار گرفته و می‌توان با استفاده از آن در حال حرکت و بدون نیاز به پریز برق به شارژ کردن ساعت پرداخت. این ابتکار عمل را می‌توان حرکت مثبتی از سوی سامسونگ ارزیابی کرد اما مشکل باتری در اینگونه دستگاه‌ها عمیق‌تر از آن است که با چنین رویکردهایی بتوان کمکی به حل شدن آن نمود.

Gear S

ساعت هوشمند Gear S از سنسورهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنجش ضربان قلب، قطب‌نما، سنجش نور محیط، سنجش سطح اشعه فرابنفش، و سنسورهای سنجش هوا برخوردار است. 802.11 b/g/n Wi-Fi، بلوتوث 4.1، A-GPS و حافظه‌ی داخلی 4 گیگابایتی برای ذخیره‌ی فایل و موسیقی و... نیز دیگر مشخصات فنی این دستگاه را تشکیل می‌دهند. بجز قابلیت‌های WiFi و 3G مستقل و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، این ساعت هوشمند از منظر خصوصیات بیشترین شباهت را به Gear 2 Neo دارد. وجود S Voice برای اجرای دستورات صوتی، یک اسپیکر برای برقراری و دریافت تماس، کلید خانگی فیزیکی، سنسور سنجش ضربان قلب از جمله خصوصیات پیش‌تر دیده شده‌ی این دستگاه است که البته عدم وجود دوربین نیز بعنوان نکته‌ای مهم قابل ذکر است.

 Gear S از ارتباطات 3G و 2G پشتیبانی کرده اما اپراتورهای تحت پوشش و پلان‌های مربوط به آن‌ها همچنان اعلام نشده است. ساعت هوشمند جدید سامسونگ قادر است همچون هر دستگاه 3G دیگری از طرح‌های مربوط به داده‌ی همراه اپراتورها بهرمند شود. ساعت Gear S توانایی برقراری تماس‌های تلفنی بر بستر 2G یا 3G و نیز از طریق بلوتوث در حالت جفت شده با گوشی هوشمند را داراست و همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد از یک کیبرد QWERTY برای نوشتن متن پیغام‌ها و ایمیل‌های کوتاه نیز بهره می‌برد. حال اینکه آیا واقعا می‌توان به سادگی و به شکلی که چندان مسخره به نظر نرسد بر روی این صفحه به نوشتن متون پرداخت یا خیر مساله‌ای است که به دیدگاه شخصی افراد بستگی خواهد داشت؛ اما پاسخ ما در این خصوص خیر خواهد بود. احتمالا استفاده از دستیار صوتی S Voice و توانمند کردن آن انتخاب به مراتب منطقی‌تری برای یک ساعت هوشمند خواهد بود.

به نظر می‌رسد ساعت Gear S در مقایسه با ساعت‌های هوشمند پیشین سامسونگ تمرکز بیشتری بر حیطه‌ی تناسب اندام و سلامت داشته و ظاهر اسپرت و شیک آن در کنار قابلیت بررسی تحرکات شما از طریق GPS بصورت مستقل آن را تا حدودی برای فعالیت‌های ورزشی جذاب می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که Gear S از یک اپلیکیشن Nike+ Running برخوردار است که آن را به یک گجت تناسب اندام رقابتی بدل می‌سازد. همچنین امکان بهره گرفتن از Samsung S Health نیز با این دستگاه وجود دارد که سنجش ضربان قلب و وضعیت‌های مرتبط با آن از این طریق در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

GEAR S Samsung

سامسونگ وعده‌ی در دسترس بودن بیش از ۱۰۰۰ اپلیکیشن بر بستر سیستم‌عامل تایزن برای این ساعت هوشمند را داده که البته هنوز مشخص نیست چه تعداد از این اپلیکیشن‌ها برای صفحه‌نمایش عریض Gear S بهینگی مورد نیاز را دارا هستند. مجموعه‌ی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض قرار گرفته بر روی این دستگاه هم‌اکنون نیز به اندازه‌ی کافی راضی کننده است که در این میان از موارد جالب توجه می‌توان به مسیریابی قدم به قدم HERE و سرویس خبری 24 ساعته‌ی ارائه شده توسط The Financial Times اشاره کرد.

احتمالا یک ساعت هوشمند مجهز به قابلیت ارتباطی 3G برای بسیاری از افراد تا حدودی دور از منطق خواهد بود مگر آنکه سامسونگ موفق شود کاربردی بودن آن را به نحوی صحیح و مقرون به‌صرفه به اثبات برساند. در هر صورت Gear S به طور قطع نمایانگر سماجت سامسونگ بر سر بهبود طراحی، افزایش قدرت نرم‌افزاری و خصوصا توسعه‌ی هرچه بیشتر سیستم‌عامل تایزن است. اما ارائه‌ی پشت سر هم ساعت های هوشمندی که هیچ یک بطور کامل با نیازهای نامشخص بازار در این مرحله هماهنگ نشده‌اند می‌تواند موجب سردرگمی و خستگی کاربران باشد. این مساله مسیر بسیار باریکی است که سامسونگ با دقت فراوان باید در آن قدم گذاشته و دستگاه‌هایی نظیر Gear S را در مسیر صحیح هدایت کند. حمله به بازار نوظهور ساعت‌های هوشمند مساله‌ای حساس و ناشناخته است که شرکت‌ها باید مسیر صحیح برخورد با آن را بیابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات