تراشه‌های Core M اینتل حدود ۲ ساعت عمر باتری را افزایش خواهند داد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
بی‌شک ستاره‌ی امسال نمایشگاه IFA ابزارهای پوشیدنی بودند. ساعت‌های گرد یا مستطیل با نمایشگر صاف یا منحنی، دستبند‌های هوشمند وعینک‌های واقعیت مجازی، اما بعد از این‌ها نوبت به چندین تبلت و لپ‌تاپ‌های هیبریدی می‌رسد که در بدنه‌ای نازک‌تر از آیپد ایر جای گرفته‌اند و همه‌ی این‌ها با وجود تراشه‌ی جدید و کم مصرف Core M اینتل امکان پذیر شده است.
تبلیغات

پردازنده‌های Core M اگرچه در خانواده‌ی Broadwell که جانشین نسل کنونی یعنی Haswell خواهند بود، جای می‌گیرند اما برای استفاده در لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و گران قیمت طراحی نشده‌اند، پس برای تهیه‌ی یک لپ‌تاپ با مشخصات بالا و پردازنده‌ی Broadwell باید تا سال آینده منتظر باشید. در عوض Core M جانشین سری Y پردازنده‌های Haswell که در بعضی از هیبریدی‌ها مانند Vaio Tab 11 سونی به کار رفته‌اند، خواهد بود.

با ارتقا فرآیند ساخت ۲۲ نانومتری Haswell به ۱۴ نانومتر در Broadwell ، امکان ساخت سری جدیدی از کامپیوترهای نازک و سبک‌تر از گذشته فراهم شده است. به عنوان نمونه اینتل به تبلتی به ضخامت ۷ میلی‌متر که نازک‌تر از آیپد ایر اپل است اشاره می‌کند. در این سری تمام محتویات داخل کامپیوتر کوچک‌تر شده‌اند مثلا مادربرد به تنهایی ۲۵٪ کوچک شده‌است که در کنار محتویات دیگر در مجموع ۳۷٪ پلتفرم کوچک‌تری را تشکیل می‌دهد.

از نظر مصرف انرژی حداکثر توان مصرفی در Core M به ۶ وات خواهد رسید، به گفته‌ی اینتل نمونه‌ی ارائه شده به تولید کنندگان ۴.۵ وات توان مصرفی (TDP) دارد که مصرف باتری را تا ۱.۷ ساعت نسبت به سری Y از Haswell کاهش خواهد داد. امکان پخش ویدئوهای 1080P نیز در این سری وجود دارد; همچنین به دلیل مصرف بهینه و خنک بودن تمام این پردازنده‌ها بدون فن توزیع می‌شوند. البته پردازنده‌ی ۴.۵ واتی سری Y هم می‌تواند بدون فن کار کند اما تولیدکننده‌ای حاظر به این ریسک نشد.

قدرت پردازشی CPUهای این سری ۵۰٪ و پردازشگر گرافیکی HD 5300 حدود ۴۰٪ نسبت به نسل گذشته افزایش خواهد داشت. دیگر ویژگی‌های این سری عبارتند از نمایشگر بی‌سیم 5.0 اینتل، تکنولوژی صدای هوشمند اینتل که امکان روشن شدن با صدای کاربر را به دستگاه می‌دهد و پشتیبانی ذاتی از حافظه‌های PCIe همچنین پشتیبانی از استاندارد WiGig که به گفته‌ی اینتل قابلیتی کلیدی در رسیدن به کامپیوتری بدون پورت و سیم خواهد بود.

coreM 1

بیشتر از ۲۰ نوع از پردازنده‌های Core M به بازار عرضه خواهند شد. همانطور که در جدول زیر می‌بینید تاکنون مشخصات ۳ مدل از آن‌ّها منتشر شده است و بقیه‌ی پردازنده‌ها از جمله انواعی که از تکنولوژی vPro پشتیبانی می‌کنند سال آینده عرضه خواهند شد. حداکثر قیمت این پردازنده‌ها ۵۹۹ دلار است و نباید بر روی تولید محصولات ارزان قیمت با این پردازنده حساب باز کنیم. پس هرچه در آینده تولید خواهد شد از آن‌چه در IFA امسال وجود دارد اندکی گران‌تر خواهد بود.

Intel Core M skus
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات