با دوربین Moto X جدید بیشتر آشنا شوید: سنسور ۱۳ مگاپیکسل سونی با فلاش دوگانه

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
بدون شک یکی از خوش قیمت‌ترین گجت‌هایی که در جریان برگزاری نمایشگاه IFA امسال رونمایی شد، نسل جدید تلفن‌های هوشمند موتورولا با نام Moto X بود. محصولی خوش ساخت که با قیمت فوق‌العاده‌اش می‌تواند دل هر خریداری را برباید. حالا نوبت به بررسی مشخصات و انتشار جزئیات بیشتری از دوربین ستاره جدید آمریکایی رسیده تا مورد بررسی قرار گیرد.
تبلیغات

موتورولا با بروزرسانی‌های کوچک و بزرگ در Moto X،‌ همچون استفاده از تراشه Snapdragon 801، صفحه نمایش 5.2 اینچی شارپ‌تر با رزولوشن 1080 در 1920  به همراه فریم فلزی موفق شد تا بار دیگر نگاه بسیاری را به سوی خود جلب نماید. اما این پایان ماجرای ستاره ارزان قیمت موتورولا نیست! چرا که تغییرات موتو ایکس محدود به این موارد نیست و تغییرات چشمگیری در دوربین موتو ایکس نیز رخ داده است که در ادامه بدان پرداخته‌ایم.

نسل قبل

موتورولا در نسل گذشته موتو ایکس، از یک سنسور از نوع CMOS در ابعادی به بزرگی 1.2/6 اینچ بهره برده بود که بعد از اکسپریا Z، بزرگترین سنسور دوربین در تلفن‌های هوشمند اندرویدی محسوب می‌شد. این سنسور که توسط OmniVision تولید شده بود، از نوعی فیلتر بخصوص برای پردازش نهایی رنگ‌بندی عکس‌ها بهره می‌برد که با نام RGBC شناخته می‌شد. C در این فیلتر به معنای Clear Pixel است و این قابلیت در تلاش است تا با دریافت نور بیشتر، عکسبرداری در نور کم به کمک دوربین بیاید. این در حالی است که اصول پردازش رنگ‌ها اغلب تلفن‌های هوشمند، بر پایه  فیلتری با نام RGBG است (R , G , B مخفف سه رنگ اصلی ساخت تصاویر و رنگ‌های دیگر، یعنی قرمز، سبز و آبی هستند) است که به طور همزمان دو رنگ سبز را در کنار یک رنگ قرمز و یک رنگ آبی قرار می‌دهد. همانطور که خودتان هم متوجه شده‌اید، حرف چهارم (C) در فیلتر موتورلا (RGBC) جایگزین حرف سبز یا G در فیلتر معمول RGBG شده است. 

 اما موتورولا در استفاده از این فیلتر دریافت روشنایی و نور چندان موفق ظاهر نشد و عملکرد موتو ایکس قبلی در این زمینه چندان رضایت بخش نبود! حتی قضیه به جایی کشیده شد که با گذشت یک ماه از عرضه موتو ایکس نسل قبل، یک بروزرسانی جهت رفع مشکلات دوربین ارائه شد. 

نسل جدید

moto-x-camera-lens

اما حالا موتورولا در نسل جدید موتو ایکس، سونی را به جای OmniVision به عنوان سازنده سنسورهای دوربین برگزیده است و این کمپانی ژاپنی حالا وظیفه تولید سنسورهایی با ابعاد 1/3.06 اینچی را تحت نام IMX135 که قابلیت ثبت تصاویر با رزولوشن 13 مگاپیکسل دارد را بر عهده خواهد گرفت. در واقع این سنسور، همان چیزی است که در پشت دوربین پرچمدارانی همچون LG G2 یا G3 و حتی گلکسی S4 سامسونگ قرار دارد. هر چند این سنسور کاهش ابعاد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به نسل قبلی خود دارد، ولی با توجه به رزولوشن بالاتر خود، پیکسل‌ها در این سنسور هر یک معادل با 1.1 میکرون هستند که در مقایسه با 1.4 میکرون در نسل قبلی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در آن‌ها مشاهده می‌شود. 

حالا سری به لنز موتوایکس خواهیم زد و نگاهی عمیق‌تر بدان خواهیم انداخت. نسل قبلی موتو ایکس، از یک لنز 30 میلی‌متری با دهانه‌ f/2.4 بهره می‌برد که قدرت مناسبی در جذب نور به دهانه لنز داشت. نسل جدید موتو ایکس‌، از یک سنسور f/2.25 بهره می‌برد که به معنای دهانه بزرگتر لنز و جذب نور بیشتر توسط آن و در نتیجه تصاویر با کیفیت‌تر است. 

تغییر دیگر دوربین موتو ایکس، در فلاش دو گانه‌ای است که در دایره شیشه‌ای اطراف لنز پنهان شده است. در واقع جایگیری این لنز در پشت نوار شیشه‌ای دایره‌شکل سبب کاهش مشکلات ناشی از نور فلاش در تصاویر و کیفیت بهتر عکسبرداری توسط این قابلیت شده است. 

در کل، تغییرات صورت گرفته در موتوایکس‌، همگی از بهبود این محصول نسبت به نسل قبلی خود خبر می‌دهند. تغییراتی که می‌تواند موتو‌ایکس را به یکی از برترین گزینه‌های موجود در لیست انتخاب کاربران اندروید تبدیل کند. نظر شما چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات