انویدیا از سامسونگ و کوالکام شکایت کرد؛ آیا فروش گلکسی نوت ۴ در آمریکا ممنوع می‌شود؟

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا دو کمپانی دو بازیگر دنیای اندروید، سامسونگ و کوالکام را تحت پیگرد قرار داده است.
تبلیغات

انویدیا شکایت خود را به کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا و دادگاه منطقه‌ی Deaware ارائه داده است. به‌عنوان بخشی از دادخواست ارائه شده به دادگاه، انویدیا درصدد ممنوعیت ورود و فروش ابزار‌هایی به آمریکا است که براساس ادعای انویدیا، پتنت‌ها این کمپانی را زیر پا گذارده‌اند. از جمله‌ی ابزار‌هایی که نام آن‌ها در این دادخواست قرار گرفته باید به گلکسی S5، گلکسی‌نوت پرو ۱۲.۲ و جدیدترین پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۴ و گلکسی‌نوت اج اشاره کرد.

براساس ادعای انویدیا پتنت‌های مربوط به طراحی و توسعه پردازنده‌های گرافیکی این شرکت توسط دو کمپانی کوالکام و سامسونگ در ساخت تراشه‌های این تلفن‌های‌ هوشمند زیر پا گذارده شده است. پتنت‌های مورد نظر مربوط به فناوری‌های پردازش تصاویر و سازوکار نوردهی و تشکیل تصاویر در پروسه‌ی رندر شدن در پردازنده‌ی گرافیکی هستند. همچنین انویدیا موارد دیگری را نیز نظیر پردازش‌های مولتی‌ترد موازی در پردازنده‌ی گرافیکی، به‌منظور انجام تمام پردازش‌ها در داخل پردازنده‌ی گرافیکی را نیز به‌عنوان پتنت‌هایی که این دو کمپانی زیر پا گذاشته‌اند، در دادخواست خود مطرح کرده است.

این روزها تمامی ابزار‌های الکترونیکی مورد استفاده که شامل انواع تلفن‌های‌هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و خیل عظیمی از ابزار‌های الکترونیک است، از وجود پردازنده‌های گرافیکی و پردازش‌های گرافیکی بهره می‌برند. توافقات مربوط به اخذ گواهی استفاده از این پتنت‌ها در جهت بکارگیری معماری هسته‌ها و فناوری‌های مربوط به پردازش گرافیکی هدفی است که انویدیا سعی در پیاده‌کردن آن دارد تا بتواند بخشی از هزینه‌های عظیم حاصل از سرمایه‌گذاری خود در بخش تحقیقات و توسعه به‌منظور توسعه پردازنده‌های گرافیکی را جبران کند. این کمپانی ادعا می‌کند که هزینه‌‌ای ۹ میلیارد دلاری را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده تا به بهترین فناوری‌های ممکن دست یافته و در محصولات خود بکار گیرد. انویدیا در سال‌های اخیر مذارکات ناموفقی را با سامسونگ داشته و از این‌رو در پایان به مراجعه قانونی رجوع کرده است.

این شکایت می‌تواند قربانیان دیگری نیز داشته و پای کمپانی‌های دیگری را به‌عنوان متهم به این پرونده باز کند، چراکه پردازنده‌ها گرافیکی بخشی از تراشه‌ی هر ابزار موبایل است. سامسونگ نیز در این مورد، سوی اتهام را به سمت کوالکام نشانه رفته و این کمپانی را به‌عنوان تولیدکننده‌ی تراشه‌های برخی از محصولات خود مسئول کسب گواهی از انویدیا برای استفاده از فناوری این کمپانی می‌داند، هرچند انویدیا سامسونگ را نیز به‌دلیل اینکه محصول نهایی با برند این کمپانی روانه ی بازار شده، به پای میز محاکمه خواهد کشاند.

پس از تنها یک روز از معرفی آخرین نسل پرچمدار سامسونگ، یعنی گوشی سامسونگ گلکسی‌‌ نوت ۴، به‌نظر می‌رسد این کمپانی با چالش جدیدتری روبرو شده است که می‌تواند به‌قیمت ممنوعیت فروش پرچمدار این شرکت در مهم‌ترین بازار ابزار‌های الکترونیک جهان تمام شود. پس از سلسله دادگاه‌های اپل و سامسونگ، فشار روزافزون کمپانی‌های چینی از نظر کسب سهم سامسونگ در بازار، این بار مشکل جدید دیگری به دامنه‌ی مسائل این کمپانی اضافه شده و آن شکایت یکی از بزرگ‌ترین و نام‌آشناترین کمپانی‌های جهان در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های گرافیکی است. باید منتظر بود و دید که نتیجه‌ی این پرونده چه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات