۸ مهر: سالگرد فوت چارلز فرانسیس ریشتر خالق واحد ریشتر

سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۹ سال پیش در چنین روزی چارلز ریشتر فیزیکدان و زلزله شناس برجسته‌ی آمریکایی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر ارایه مقیاس سنجش قدرت زمین لرزه‌ است که نام خود را روی آن گذاشته است.
تبلیغات

۲۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۸۵ جارلز فرانسیس ریشتر فیزیکدان و زلزله شناس برجسته‌ی آمریکایی از دنیا رفت. او در تاریخ ۲۶ آوریل سال ۱۹۰۰ متولد شد. اجدادش از مهاجران آلمانی بودند که به آمریکا رفته بودند. در کودکی پدر و مادر جارلز از هم جدا شدند و چارلز در کنار پدربزرگ و مادریش بزرگ شد. او بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان لوس آنجلس، با نبوغ خود توانست وارد دانشگاه استنفورد شود و در سال ۱۹۲۰ موفق به کسب مدرک کارشناسی شد. چارلز به تحصیل ادامه داد و درسال ۱۹۲۸ پروژه تحقیقاتی دکترای خود را در دانشگاه کلتک آغاز کرد. اما قبل از اینک بتواند دکترای خود را به اتمام برساند با یک پیشنهاد خوب از موسسه کارنگی در واشینگتن روبرو شد. در این زمان بود که او شیفته مطالعه زمین و فرایند زلزله شد. بعد از آن چارلز ریشتر شروع به کار در لابراتوار لرزه نگاری پاسادنا کرد و در آن تحت نظر بنو گوتنبرگ به تحقیقات خود ادامه داد. در سال ۱۹۳۳ چارلز ریشتر یک استاندارد برای محاسبه مقیاس قدرت زمین لرزه‌ها تحت عنوان واحد ریشتر را ارایه کرد. ریشتر در سال ۱۹۳۷ به دانشگاه کلتک بازگشت و در سال ۱۹۵۲ استاده زلزله شناسی دانشگاه شد.

مقیاس ریشتر (Richter magnitude scale) که توسط چارلز ریشتر توسعه داده شد در واقع مقیاسی برای اندازه‌گیری بزرگی زمین‌لرزه است که میزان انرژی آزاد شده در زلزله را نشان می‌دهد. این روش  میزان انرژی آزاد شده در کانون زلزله را بر اساس لگاریتم بیشترین مقدار جابه‌جایی افقی ثبت شده توسط لرزه‌نگار را مشخص می‌کند. تاثیر افزایش یک واحد ریشتر بصورت خطی نیست و مثلا تفاوت بسیار زیادی بین زلزله‌ی ۷ ریشتری و ۸ ریشتری وجود دارد. اضافه شدن هر یک درجه به بزرگی زلزله در واحد ریشتر، انرژی آزاد شده آن را تقریبا ۳۱٫۶ برابر بیشتر می‌کند. انرژی یک زلزله ۸ ریشتری برابر با انرژی انفجار یک میلیارد تن تی‌ان‌تی برآورد شده‌ است.

چارلز فرانسیس ریشتر در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۸۵ برای همیشه  دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات