گلکسی نوت 4 در مقابل آیفون 5s: مقایسه‌ی عمیق مشخصات

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گلکسی نوت ۴ سامسونگ سرانجام از راه رسید و به نظر می‌رسد نبرد سنگینی را با آیفون 6 اپل در پیش خواهد داشت. این نزاع از آن سو شدت می‌گیرد که اپل در تلاش است یک فبلت 5.5 اینچی نیز به محصولات خود اضافه کند که مستقیما با نوت ۴ سامسونگ روبرو خواهد شد. اجازه دهید تا زمانی که نبرد نهایی آغاز شود، نگاهی داشته باشیم به رویارویی گلکسی نوت ۴ با نسخه قبلی آیفون یعنی 5s که البته هنوز بازار داغی دارد.
تبلیغات

 رویارویی اپل و سامسونگ در بازار فبلت‌ها بدین معنا خواهد بود که سامسونگ تنها راه چاره را در ارائه برترین و بروزترین تکنولوژی‌های روز موبایل در نسل جدید پرچمدار سری نوت خود دیده است. اگرچه گلکسی نوت ۴ و آیفون 5s از دو نسل متفاوت هستند، اما همچنان بسیاری علاقه دارند به کم و کیف تفاوتی این دو آگاه شوند.

طراحی

Galaxy-Note-4-vs-iPhone-5S

گلکسی نوت ۴ از نظر ساختار همان رویه‌ی به کار گرفته شده در گلکسی آلفا را دنبال کرده و بخش حاشیه‌ای پلاستیکی را با فریم تمام فلزی جایگزین ساخته تا استحکام و کیفیت بالاتری به آن ببخشد. آیفون 5s دستگاهی است که به موجب طراحی و ساخت یک‌تکه و آلومینیومی خود به خوبی شناخته شده و سال‌ها تحسین کاربران و منتقدان را در پی داشته است. این طراحی که البته از زمان آیفون 4 تا کنون تغییر بنیادی در خود ندیده، در حوالی سال 2010 میلادی ارائه شد. در نقطه‌ی مقابل، سامسونگ همچنان به بدنه‌ی تمام فلزی اعتقاد ندارد و همواره بدنبال راه‌های جایگزین گشته است. بدنه‌ی فلزی با وجود کیفیت ساخت جذاب و لوکس، موجب مجموعه‌ای از سازش‌ها خواهد شد که سامسونگ حاضر به پذیرش آن‌ها نخواهد بود. با حضور فلز بعنوان ماده‌ی سازنده‌ی چارچوب و نیز پنل پشتی که به خوبی و با جنسی دلنشین طراحی شده، گلکسی نوت ۴ از استاندارد ساخت به مراتب بالاتری نسبت به پلاستیکی‌های موجود در بازار تبعیت خواهد کرد. احتمالا گلکسی نوت ۴ موفق خواهد شد تا حدود زیادی ذهنیت بد موجود در خصوص جنس مواد به کار رفته در تولید دستگاه‌های سامسونگ را با تغییر روبرو سازد. در هر صورت از منظر عمومی، همچنان بدنه‌ی یک‌پارچه‌ی تمام فلزی آیفون می‌تواند برای بسیاری کیفیت بالاتر را القا کند. البته که هر دو دستگاه با هدف پاسخگویی به سایز و کاربردهای کاملا متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند و بر همین اساس ترجیح می‌دهیم هر دو را در رده‌ی خود بسیار با کیفیت و رده‌بالا بدانیم.

Galaxy-Note-4-vs-iPhone-5S-2

حاشیه‌ای اندکی که صفحه‌نمایش بزرگ QHD گلکسی نوت ۴ سامسونگ را در بر گرفته به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. آیفون 5s زمانی که سال پیش رونمایی شد، تب کاهش حاشیه‌ی نمایشگرها را تا حدود زیادی نادیده گرفت اما آنطور که به نظر می‌رسد، اپل این مساله را به نحو احسن در آیفون 6 جبران خواهد کرد.

جای تردید نیست که نوت ۴ در مقایسه با آیفون 5s بسیار غول پیکر است. به بیان دقیق اعداد، فبلت جدید سامسونگ در ابعاد 0.33 × 3 × 6 اینچ معادل با 8.5 × 78.6 × 153.5 میلی‌متر و وزن 176 گرم معرفی شده در حالی که همین اعداد برای آیفون 5s از قرار 7.6 × 58.6 × 123.8 میلی‌متر و وزن 112 گرم برای کارکرد راحت با یک دست است. با این وجود ابعاد نوت ۴ برای کلاس خاص خود در سطح بسیار مناسب و جمع و جوری قرار دارد. سامسونگ طول اضافی را برای کاربرد هرچه راحت‌تر گلکسی نوت در نظر گرفته و با حذف هرچه بیشتر حاشیه‌ها به خوش دستی دستگاه افزوده است تا راحت‌ترین گلکسی نوت معرفی شده تا کنون در دست مشتری جای گیرد.

گلکسی نوت ۴ در رنگ‌های مشکی، سفید، طلایی و صورتی عرضه خواهد شد در حالی که آیفون 5s دارای رنگ‌بندی مشکی، سفید و طلایی است. اما اگر بدنبال بردن دستگاه به کنار دریا هستید، گلکسی نوت ۴ گزینه‌ای است که تا حدود زیادی در مقابل آب و گرد و غبار مهر و موم شده و قادر است تا نیم ساعت را در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد (هنوز منبع معتبری به ضدآب بودن این گوشی اشاره نکرده و اطمینانی در این خصوص نداریم). در نقطه‌ی مقابل آیفون 5s درست همان قدر آب را دوست دارد که گربه‌ها عاشق این مایع هستند. ضدآب شدن همچنان با سخت‌افزارهای اپل فاصله دارد. از منظر سنسورها نیز گلکسی نوت ۴ آنچنان به ابزارهای جمع‌آوری داده مجهز شده که می‌توان بر روی آن بعنوان یک ایستگاه هواشناسی سیار حساب باز کرد در حالی که آیفون 5s به سنسورهای معمول و متعارف روشنایی و حرکت که در اغلب دستگاه‌ها شاهدش هستیم و البته یک پردازنده‌ی کمکی برای پردازش حرکات مجهز شده است.

در بحث ایجاد تمایز نیز گلکسی نوت ۴ از قلم استایلوس S Pen برخوردار است که درون شیار مخصوص به خود در بدنه‌ی دستگاه جای می‌گیرد. درست همانند آیفون 5s، گلکسی نوت ۴ نیز از یک سنسور اثرانگشت برای حفاظت ورود و سایر ویژگی‌های این رده نظیر پرداخت امن برخوردار است.

نمایشگر

گلکسی نوت ۴ سامسونگ پیروز پیکسل‌هاست در حالی که آیفون 5s رنگ‌ها را رهبری می‌کند

سامسونگ عادت دارد که از هر نسل سری گلکسی نوت برای به رخ کشیدن آخرین دستاوردهای توسعه‌ی نمایشگر خود استفاده کند. اکنون نیز صفحه نمایش حیرت آور 5.7 اینچی QHD این دستگاه که از نوع آخرین تکنولوژی Super AMOLED است، 515 پیکسل بر اینچ را رهاورد خود قرار داده است تا گلکسی نوت ۴ نیز از این قاعده و سنت مستثنا نباشد. این صفحه‌نمایش نه‌تنها تصاویری به تیزی تیغ ایجاد خواهد کرد، بلکه حاشیه‌ی بسیار اندکی نیز دارد تا با تب و تاب این روزهای دنیای فناوری کاملا جور باشد. احتمالا صفحه‌نمایش آیفون هنگام قرارگیری پیش این هیولا بسیار کوچک به نظر خواهد رسید اما این صفحه‌نمایش 4 اینچی همچنان بسیار باکیفیت بوده و رنگ‌ها و کنتراست و روشنایی بسیار خوبی تولید می‌کند.

رابط کاربری

هر دو دستگاه تجربه‌ی کاربری دلپذیری را ارائه می‌کنند اما گلکسی نوت ۴ یک محصول تولید محور بوده در حالی که آیفون 5s تنها یک گوشی هوشمند فوق‌العاده است.

هر دو رابط کاربری تاچ‌ویز و iOS 7 امسال و سال گذشته شاهد تغییرات و اصلاح‌های اساسی فراوانی بوده‌اند که خصوصیات زبان طراحی منحصر بفرد هر یک را بیش از پیش تقویت کرده است. از منظر بصری، هر دو رابط کاربری دلچسب و چشم‌نواز هستند اما از منظر نرم‌افزاری، حاه‌طلبی سامسونگ همیشه حول محور عملکردهای گسترش یافته و منوهایی با ساختار عمیق شکل گرفته است. این در حالی است که محور طراحی اپل بر سادگی کارکرد و عدم پیچیدگی متکی است. زمانی که از نظر کاربردی به دو دستگاه بنگریم، خصوصیات ویژه‌ی S Pen به یک مزیت قابل توجه برای نوت ۴ بدل می‌شود. سری نوت در ایجاد تجربه‌ای دوست داشتنی، طبیعی و امکان‌پذیر از قلم‌های استایلوس موفق عمل کرده و کاربران بسیاری را به این شیوه‌ی ارائه ورودی عادت داده است. سامسونگ به همین منظور تلاش کرده در نسل جدید نوت نیز هرچه بیشتر به این جنبه توجه داشته باشد. S Pen به واقع یکی از بازآوری‌های داخلی سامسونگ است که هنوز رقبا موفق به ایجاد رقیب مناسبی برای آن نشده‌اند. در نقطه‌ی مقابل اپل عقیده دارد قلم‌ها مربوط به تاریخ هستند و جایی در صفحات نمایش لمسی نخواهند داشت.

پردازنده و حافظه

 گلکسی نوت ۴ بهتر از رقبا برای پاسخگویی گرافیکی به بازی‌های آینده آماده شده است و ثبات بیشتری در عملکرد تحت فشار خواهد داشت. آیفون 5s نیز هنوز روان و سریع عمل کرده و آخرین بازی‌های ارائه شده را اجرا می‌کند.

سامسونگ با ادامه ی رویکرد خود برای ارائه‌ی جدیدترین تکنولوژی‌های سخت‌افزاری در سری گلکسی نوت، یک پردازنده‌ی قدرتمند ۴ هسته‌ای به نام Snapdragon 805 را که البته از نوع 32 بیتی است در دل این دستگاه جای داده که ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز آن را همراهی می‌کند. این پیکربندی فوق‌العاده قدرتمند که البته از نظر مصرف انرژی نیز در سطح بهینه‌ای قرار دارد حتی با وجود تعداد پیکسل‌های دو برابری، همچنان نیاز به تلاش زیادی برای پاسخگویی به نیاز پردازشی بازی‌ها و برنامه‌های سنگین نخواهد داشت. اما آیفون 5s چگونه در مقابل چنین قدرتی عمل خواهد کرد؟ پردازنده‌ی A7 اپل در کنار 1 گیگابایت حافظه‌ی رم از نظر تئوری این دستگاه را بسیار دست پایین نشان می‌دهد. البته که در عمل آیفون به خوبی از پس اجرای وظایف خود بر خواهد آمد اما در حالتی که کلیه‌ی عملکردهای سنگین قابل اجرا با نوت نظیر چند وظیفگی گسترده را در نظر بگیریم، مشخص نیست که آیفون بتواند با یک گیگابایت رم از پس آن‌ها برآید. با این حال نمی‌توان معماری بی‌نظیر اپل در این SoC را نادیده گرفت.

Apple-A7-Processor

دوربین

هر دو دستگاه در حد خود دوربین‌های فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند

سامسونگ گلکسی نوت ۴ را با آخرین تکنولوژی دوربین خود همراه کرده که در بر گیرنده ی یک سنسور پشتی 16 مگاپیکسلی از نوع ایسوسل است. این مساله بدین معناست که گلکسی نوت ۴ از خصوصیات تشخیص چهره و فوکوس خودکار که بالاترین سرعت فوکوس را در اختیار دارد بهرمند است. این دوربین همچنین به لرزشگیر اوپتیکال تصویر نیز مجهز شده که یکی از قابلیت‌های محبوب این روزهای دنیای گجت‌های موبایل است. در عین حال دوربین جلویی نوت ۴ نیز از سنسور 3.7 مگاپیکسلی برخوردار بوده که خصوصیات نرم‌افزاری مخصوص تصاویر سلفی ارزشی فوق‌العاده برای آن به همراه می‌آورد.

در نقطه‌ی مقابل، آیفون همچنان بر دوربین 8 مگاپیکسلی تکیه داشته که تصاویر فوق العاده‌ای را ثبت نموده و رابط کاربری آن از نظر سادگی و حذف پیچیدگی‌ها ستودنی است. دوربین جلویی آیفون البته از نوع 1.2 مگاپیکسلی است. هر دو دستگاه قابلیت ضبط 1080p را ارائه می‌کنند اما نوت ۴ به لطف خصوصیت داخلی فوکوس مجدد و ویرایش تصویر تعبیه شده در اسنپدراگون 805 توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K را نیز داراست.

نتیجه‌گیری

گلکسی نوت ۴ یک نیروگاه عظیم اندرویدی است در حالی که آیفون 5s هنوز هم یک گوشی دوست داشتنی و با ارزش محسوب می‌شود.

حرف چندانی برای گفتن باقی نمی‌ماند. گلکسی نوت ۴ به واقع یک منبع قدرت عظیم با طراحی عالی و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بهتر است که سخت‌افزار قوی‌تر و سریع‌تر، دوربین بهتر و مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر بفرد موجب تمایز آن می‌شود. اما آیفون 5s مسلما همچنان بهترین گوشی 4 اینچی محسوب خواهد شد که تا به امروز شخصی می‌تواند داشته باشد.

حال باید چند روز تا معرفی آیفون ۶ منتظر بمانیم و ببینم اپل این بار چه محصولی را معرفی خواهد کرد. آن‌وقت می‌توانیم مقایسه به مراتب بهتر و دقیق‌تری را داشته باشیم. شما از آیفون ۶ چه انتظاری دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات