هدست واقعیت مجازی Gear VR نتیجه‌ی همکاری Samsung و Oculus

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
قبل از این شرکت Oculus VR متعلق به فیسبوک دستگاه واقعیت مجازی Rift را طراحی کرده بود. Play Station پروژه‌ی Morpheus را پایه گذاری کرده بود و گوگل هم Cardboard را طراحی کرده بود و حالا نوبت به سامسونگ می‌رسد تا دستگاه واقعیت مجازی خود را معرفی کند.
تبلیغات

امروز در خلال رویداد سامسونگ در IFA این شرکت هدست واقعیت مجازی Gear VR را با پوشش متحرک جلو که محفظه‌ای برای قرار گرفتن پرچمدار جدید این شرکت Galaxy Note 4 است معرفی کرد. این دستگاه از نوت ۴ در پشت لنزی مخصوص به عنوان نمایشگر بهره می‌برد. سخت‌افزار این دستگاه ساخت سامسونگ است و نرم‌افزارش توسط Oculus VR طراحی شده است. برخلاف سونی، گوگل و فیسبوک به نظر می‌رسد سامسونگ هدست واقعیت مجازی‌اش را تا آخر سال جاری عرضه کند اگرچه هنوز برای اطمینان داشتن از این موضوع کمی زود است.

نوت ۴ سامسونگ دستگاهی قدرتمند است که می‌تواند پردازش لازم برای این دستگاه را انجام دهد. بررسی‌های اولیه از رابط کاربری بسیار نرم و عکس‌العمل سریع این دستگاه خبر می‌دهند. ممکن است از نظر گرافیکی به پروژه‌ی مورفئوس پلی استیشن نرسد اما مطمئنا تجربه‌ی کاربری بسیار زیبایی را ارائه می‌دهد.

gsmarena 087

نحوه‌ی عملکرد

نوت ۴ در پشت درپوش جلویی دستگاه بر روی یک داک Micro USB قرار می گیرد. تلفن از بالا و پایین سفت می‌شود و سپس درپوش بسته می‌شود. عینک واقعیت مجازی بر روس سر قرا رمی‌گیرد و از دو طرف سر و بالا بندهای آن قفل می‌شود. پس از تمام شدن اتصال دستگاه یک علامت در بالای نمایشگر دیده می‌شود که به وسیله‌ی آن مکان لنز را برای دید مناسب تنظیم می‌کنید.

مشکلاتی هم در این دستگاه واقعیت مجازی به چشم می‌آید، اول این که اگر در هنگام نصب تلفن‌همراه در این دستگاه اشتباها نرم‌افزار دیگری را باز کنید دستگاه عمل نخواهد کرد و برنامه هنگ می‌کند. دوم اینکه مکانی که برای نصب تلفن در دستگاهی که باید تکان‌های شدیدی را تحمل کند در نظر گرفته شده قدری به نظر از استحکام کافی برخوردار نیست و تلفن تنها به یک پورت میکرو یو‌اس‌بی متصل است. به گفته‌ی مدیر تولید سامسونگ آقای جو نامکونگ تیم توسعه‌ی این شرکت در ابتدا نام این دستگاه را نسخه‌ی نوآوری گذاشته بودند که به راه سخت ارتباط دادن تکنولوژی‌های مختلف در این دستگاه اشاره می‌کند. نسخه‌ی معرفی شده در نمایشگاه نمونه‌ی نهایی نیست و در آینده کامل‌تر خواهد شد. این دستگاه به کاربر اجازه می‌دهد بدون اتصال به هیچ سیمی فقط با حرکت دادن سر خود در دنیایی مجازی غوطه‌ور باشد. این نقطه‌ی غوط این دستگاه در برابر عینک واقعیت مجازی سونی است.

سخت افزار

این دستگاه رزولوشن 2560 در 1440 را از طریق نمایشگر OLED نوت ۴ ارائه می‌دهد و از طریق لنز زاویه‌ای ۹۶ درجه را روبروی کاربر قرار می‌دهد. یک تاچ‌پد مربع شکل، دکمه‌ی بازگشت و ولوم تنظیم صدا در سمت راست هدست قرار گرفته است. از تاچ پد برای انتخاب و از دکمه‌ی بازگشت برای خروج از نرم‌افزارها و دیدن روبرو استفاده می‌شود. Gear VR دستگاهی بسیار حجیم است. 198 در 116 در 90 میلی‌متر و وزن دقیق آن هنوز مشخص نیست اما استفاده از آن به هیچ وجه ناراحت کننده نیست. پد دور چشم قابل تعویض است که برای استفاده‌ی طلانی مدت کاملا حیاتی به نظر می‌رسد.

gsmarena 095

سامسونگ بیشتر از هجده ماه است که بر روی این محصول کار می‌کند و هم‌اینک در مرحله ی پیش نمایش قرار دارد. پخش صدای این دستگاه به وسیله‌ی اسپیکر نوت ۴ صورت میگیرد که نشان دهنده‌ی این واقعیت است که اسپیکر مونوی این دستگاه نمی‌تواند صدای ۳ بعدی متناسب با تصویر ارائه بدهد.

نرم افزار

جان کارمک طراح ارشد Oculus شخصا تیم توسعه‌ی نرم‌افزاری Gear VR را رهبری کرده است. رابط نرم‌افزاری این دستگاه با همکاری سامسونگ تهیه شده است. روش کلی کار این رابط کاربری این‌گونه است که ابتدا آیکون مورد نظر را در وسط نمایشگر انتخاب می‌کنید و با لمس تاچ‌پد آن‌را انتخاب می‌کنید. هنوز نرم‌افزارهایی که بتوانند قدرت سخت افزاری این دستگاه را به چالش بکشند وجود ندارند و بیشتر دموهایی از نمایش فیلم بر روی این دستگاه دیده شده است. البته احتمالا در آینده با همکاری هالیوود فیلم‌هایی که قابل پخش به صورت ۳۶۰ درجه باشند تولید خواهند شد.

gearback

مهمترین قابلیت نرم‌افزاری این دستگاه قابلیت نمایش روبرو است که با نگه داشتن دکمه‌ی بازگشت دوربین ۱۶ مگاپیکسلی نوت ۴ تصویری از روبرو را به کاربر نشان می‌دهد و می‌توان به سرعت از دنیای مجازی به دنیای واقعی منتقل شد.

زمان عرضه و قیمت

تنها توضیحی که مدیر فروش سامسونگ در این باره داد این بود که تا پایاین امسال این دستگاه عرضه خواهد شد و قیمتی مشخص نکردند. اما به یاد داشته باشیم برای استفاده از دستگاهی با قابلیت نمایش فیلم‌ّهای با کیفیت QHD و ۳۶۰ درجه احتیاج به فضای ذخیره‌ سازی زیادی است.

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات