۱۲ شهریور: شکست رکورد سرعت از سر مالکوم کمبل

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۹ سال پیش در چنین روزی سر مالکوم کمبل روزنامه نگار، راننده سرعت و ماجراجوی انگلیسی توانست با ماشین خود رکورد 301.337 مایل در ساعت (484.995 کیلومتر در ساعت) را ثبت کند.
تبلیغات

۷۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳ سپتامبر سال ۱۹۳۵ سر مالکوم کمبل روزنامه نگار و راننده سرعت انگلیسی و دارنده رکورد سرعت توانست با شکست رکورد قبلی خود نخستین انسانی باشد که ۳۰۰ مایل در ساعت را شکسته است. مالکوم در نزدیکی شهر کنت در تاریخ 11 مارچ سال 1885 متولد شد. تحصیلاتش را در کشور آلمان در رشته تجارت الماس دنبال کرد ولی در خلال تحصیل به شدت به موتورسیکلت و مسابقات سرعت علاقه‌مند شد و همین علاقه وی تمام زندگی‌اش را تحت تاثیرخود قرار داد.

بعد از بازگشت به انگلستان شروع به کارکردن کرد و با پس اندازش اولین موتور سیکلت خود را خریداری کرد. بین سال‌های 1906 تا 1908 مالکوم موفق شد تا در تمامی مسابقات سرعت موتورسیکلت به پیروزی برسد. در سال 1910 مالکوم کمبل شروع به شرکت در مسابقات اتومبیل رانی کرد. مالکوم کمبل نام اتومبیل مسابقه خود را در همین دوران "پرنده آبی" انتخاب کرد نامی که بعدها با شکست رکوردهای غیر قابل تصور تبدیل به نامی افسانه‌ای شد.

ماکوک کمبل در دوران حرفه‌ای خود به عنوان راننده سرعت توانست در مسابقات بسیاری به پیروزی برسد، اما حتی برنده شدن در مسابقات سرعت نمی‌توانست عطش ماجراجویی وی را خاموش کند. چیزی که وی بدنبال آن بود ثبت رکورد سرعت بود؛ سرعتی که هیچ انسانی با اتومبیل به آن نرسیده باشد. سر مالکوم کمبل برای نخستین بار در سال 1924 توانست با ثبت رکورد 146.16 مایل در ساعت (235.22 کیلومتر درساعت) رکورد سرعت در جهان را بشکند و نام خود را به عنوان دارنده این عنوان مطرح کند. ولی حتی داشتن رکورد سرعت هم نتوانست عطش وی را کاهش دهد؛ مالکوم کمبل بعد از رکورد شکنی سال 1924 نُه بار دیگر رکورد خود را شکست و آخرین رکورد شکنی وی به تاریخ 3 سپتامبر سال 1935 برمی‌گردد که سر مالکوم کمبل در 50 سالگی توانست برای آخرین بار رکورد خود را با رسیدن به سرعت 301,335 مایل درساعت (484.995 کیلومتر در ساعت) بشکند و اولین انسانی باشد که یک خودرو از حد نساب 300 مایل در ساعت عبور کرده باشد.

بعد از بازنشستگی از مسابقات خودرو و پایان دادن به ماراتن رکورد شکنی سرعت با خودروی معروف پرنده آبی ، مالکوم کمبل تصمیم گرفت تا رکورد سرعت بر روی آب را نیز به نام خود به ثبت برساند. بعد از چند سال کار بر روی شناورها سرانجام وی توانست شناوری را با همان نام پرنده آبی آماده رکورد گیری نماید. مالکوم کمبل 4 بار رکورد سرعت خود بر روی آب را شکست و حدنساب 141.740 مایل در ساعت (228.108 کیلومتر در ساعت) را به نام خود در 19 آگست سال 1939 ثبت کرد.

سر مالکوم کمبل در 31 دسامبر سال 1948 و در 63 سالگی بعد از چند حمله قلبی به مرگ طبیعی مُرد. در دوران وی رانندگان سرعت بسیار جان خود را در حوادث بدلیل سرعت بالا از دست دادند ولی مالکوم کمبل بخاطر وسواس شدید در مسائل امنیتی ریسک حوادث خود را همیشه به حداقل می‌رساند. بسیاری از اصول ایمنی که وی برای خود مشخص کرده بود و در مسابقات استفاده می‌کرد الگویی قرار گرفت برای سایر رانندگان سرعت و حتی بعضی از آن‌ها به عنوان قانون در مسابقات سرعت با هدف افزایش ایمنی رانندگان به اجرا درآمد. فرزند مالکوم کمبل دونالد کمبل نیز راه پدر را ادامه داد وی 8 بار در دهه 50 و 60 میلادی موفق شد تا رکورد سرعت بر روی زمین و آب را بشکند و از سال 1964 وی تنها فردی است که توانسته است رکورد سرعت بروی آب و خشکی را در یک سال بصورت همزمان حفظ کند. متاسفانه برخلاف پدر مرگ دونالد به مرگ طبیعی صورت نپذیرفت و دونال کمبل در 4 ژانویه سال 1967 در یک تصادف دلخراش در حال رکوردشکنی جان خود را از دست داد. دونالد نیز همچون پدر از نام پرنده آبی در مسابقات خود استفاده کرد تا نام پرنده آبی با 11 رکورد آبی و 10 رکورد بروی خشکی تبدیل به یک افسانه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات