ناسا در حال توسعه‌ی سیستمی برای کنترل ترافیک هوایی پهپادها است

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شده، ناسا در حال طراحی و توسعه‌ی یکی سیستم کنترل ترافیک هوایی برای پهپادها است. اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارند که ناسا در نظر دارد تا سیستمی برای مدیریت پهپادها در ارتفاع پروازی ۱۲۰ تا ۱۴۰ متری توسعه دهد که بسیار پایین‌تر از ارتفاع پرواز هواپیماهای معمولی است.
تبلیغات

ناسا این سیستم را در پایگاه Moffett Field در نزدیکی مقر اصلی گوگل به‌ورطه‌ی آزمایش نهاده و توسعه خواهد داد. این سیستم با زیر نظر گرفتن پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، پهپادها را در جلوگیری از برخورد با موانع یاری کرده و همچنین با تحت نظر گرفتن شرایط آب و هوایی موجود از آسیب دیدن پهپادها در شرایطی که ممکن است شرایط جوی به آ‌ن‌ها آسیب خواهد رساند، پیشگیری نماید.

به‌نظر می‌رسد این پهپادها نیز از قوانین هوایی و کنترل ترافیک هوایی هواپیماهای معمولی پیروی خواهند کرد، از این‌رو نیویورک‌تایمز پیش‌بینی کرده که مرکز کنترل پهپادها نیز باید کاملا مجهز باشد. Parimal H. Kopardekar، محقق اصلی این طرح در ناسا، بهترین کاربرد برای این فناوری را در مکان‌هایی با جمعیت کم برای کارهایی چون بازرسی لوله‌های نفتی یا چیدمان محصولات در انیارهای عظیم و همچنین کشاورزی عنوان کرده که وجود سیستم کنترل انواع مشکلات از جمله‌ی برخوردها را کاهش خواهد داد. وی امیدوار است تا این سیستم سال آتی میلادی وارد فاز عملیاتی شود.

همانطور که می‌دانید بسیاری از کمپانی‌ها در حال سرمایه‌گذاری به منظور استفاده از پهپادها در جهت ارسال بسته‌ها و کالاها هستند که از جمله‌ی معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آمازون و گوگل اشاره کرد. اما نکته اینجا است که FAA یا همان اداره‌ی هوانوردی فدرال استفاده از پهپادها برای مقاصد تجاری را ممنوع اعلام کرده است. سخن‌گوی FAA‌ اعلام کرده است که این نهاد تا پایان سال جاری میلادی قوانین مربوط به استفاده از پهپادها را بصورت مدون منتشر خواهد کرد، هرچند گوگل استفاده از این پهپادها را برای مقاصدی چون ارسال بسته‌ها در حداقل ده سال آتی امکان‌پذیر خوانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات