مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت با مدیر کل خاورمیانه و افریقا سونی-موبایل

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
مطالعه 9 دقیقه
سونی در IFA 2014 حضور پر رنگی داشت و از سری محصولات اکسپریا Z3 و دو گجت پوشیدنی رونمایی کرد. ما نیز در زومیت از طریق دفتر سونی در ایران مصاحبه‌ای را با مدیرِ کل خاورمیانه و افریقای سونی-موبایل ترتیب دادیم تا اطلاعات بیشتری را در باره‌ی محصولات این شرکت و برنامه‌ی آینده سونی برای بازار موبایل و گجت‌های پوشیدنی بدست آوریم. در ادامه مطلب، مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت با رودیگر آدنباخ را از دست ندهید.
تبلیغات

رودیگر آدنباخ، مدیر کل سونی-موبایل در خاورمیانه و افریقا است. رودیگر پیش از این، مدیر ارشد فروش در سونی-اریکسون بوده و وظیفه‌ی توسعه، مدیریت و گسترش فروش جهانی مجموعه سونی اریکسون را داشته است. آدنباخ با بیش از ۱۶ سال سابقه‌ی درخشان در شرکت‌های پیشرو و موفق بین‌المللی حوزه‌ی فن‌آوری، تجربیات فوق‌العاده‌ی خود را به بخش فروش سونی‌-موبایل آورد و ایده‌های خلاقانه‌ی خود را پیاده سازی کرد. آدنباخ در سال ۲۰۰۸ به سونی-اریکسون پیوست، اما پیش از آن به مدت یک سال در کمپانی AG در اشتوتگارت مشغول به کار بود و مسوولیت توسعه و اجرای کمپین‌های جذب مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری و کنترل بودجه را برعهده داشت. پیش از آن نیز آدنباخ در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ به عنوان مدیر ارشد فروش سونی‌موبایلِ آلمان و مدیر تجارت منطقه‌ی دوسلدورف و مونیخ کار کرد. آدنباخ سابقه‌‌ی کار در سامسونگ الکترونیکس و موتورولا را نیز در کارنامه‌ خود دارد.

من مسعود یوسف‌نژاد هستم از زومیت و ابتدا تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید و دعوت ما را پذیرفتید.

من هم خوشحالم که در این مصاحبه شرکت می‌کنم. آنچه من در رزومه‌ی شما که الان در مقابل هست می‌بینیم احتمالا محصولات ما را از نظر فنی به خوبی می‌شناسید پس حدس می‌زنم سوالات شما کمتر به نکات فنی مرتبط هستند.

نظر لطف شماست، اما پرسش‌های من جنبه‌های مختلف محصولات را شامل می‌شود و تنها به نکات فنی خلاصه نمی‌شوند. مجددا از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید تشکر می‌کنم و اگر اجازه‌ دهید مصاحبه را شروع کنیم.

سونی محصولات جذاب بسیاری را در نمایشگاه IFA 2014 معرفی کرد، لطفا بفرمایید کدامیک از این محصولات بیشتر شما را هیجان زده کرد؟

پاسخ دادن به این پرسش کمی سخت است، چرا که ما در IFA محصولات جذاب بسیاری را معرفی کردیم که اکثرا به شکل انقلابی تغییر کرده‌اند. شاید اولین محصولی که بیشتر من را هیجان زده کرد، اکسپریا Z3 است، تلفن ضدآبی که باتری بسیار خوبی دارد و طراحی آن نیز بهبود یافته است. پس از آن نیز اکسپریا زد ۳ کامپکت من را هیجان زده کرده است، تلفنی که در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌کنم. زد ۳ کامپکت با وجود ابعاد کوچک آن، از سخت افزار قوی بهره می‌برد. در کنار این محصولات، سرویس ریموت‌پلی برای پلی‌استیشن ۴ به نظرم بسیار جالب می‌آید، چرا که گیمرها می‌توانند از طریق محصولات سری Z3 بازی‌های پلی‌استیشن را در تلفن یا تبلت خود اجرا کنند. همچنین گیمرها می‌توانند از طریق ریموت‌پلی از صفحه‌نمایش اکسپریا Z3 به عنوان صفحه‌نمایش مکمل پلی‌استیشن ۴ استفاده کنند و مثلا نتایج بازی یا نقشه‌ی مراحل بازی را در تلفن خود داشته باشند و بازی را در تلویزیون دنبال کنند.

چه زمانی ریموت پلی برای محصولات سری Z3 ارائه خواهد شد؟

من فکر می‌کنم که ریموت پلی تا پیش از تعطیلات پایان سال جاری میلادی در اختیار کاربران محصولات سری Z3 قرار گیرد.

سونی پشتیبانی خود از پلی‌استیشن-موبایل را برای اندروید متوقف کرد. من فکر می‌کنم که این قابلیت یکی از امکانات رقابتی سونی در مقابل رقبایی همچون مایکروسافت و نیتنتندو بود؟ لطفا بفرمایید که دلیل این تصمیم چه بوده است؟

من فکر می‌کنم که این یک اقدام منطقی بود. ما در حال حاضر ۲۵ میلیون کاربر در شبکه‌ی پلی‌استیشن‌نتورک داریم. ما سرویس ریموت پلی را جایگزین پلی‌استیشن موبایل کردیم که امکانات بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ما همچنان از مزیت رقابتی خود برای مقابله با مایکروسافت و نینتندو بهره می‌بریم. من مطمئن هستم که گیمرها از این قدم منطقی استقبال خواهند کرد.

آقای کازاو هیرای به این موضوع اشاره کردند که سونی تلاش می‌کند تا همکاری بیشتری بین ابزارها و بخش‌های مختلف شرکت شکل دهد، در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است و چه موفقیت‌هایی بدست آمده است.

بخش‌های مختلف سونی برای تولید یک محصول همکاری می‌کنند. ما در بخش موبایل هر ۶ ماه یک محصول هیرو (قهرمان) داریم که تقاضای بالایی نیز برای آن وجود دارد. بخش‌های مختلف سونی از جمله بخش دیسپلی و دوربین در ساخت تلفن‌های اکسپریا همکاری داشتند و ما طی ۳ و ۴ سال اخیر موفق شدیم تا گام‌های بزرگی را در بهبود صفحه نمایش و دوربین برداریم. ما در فناوری NFC نیز پیشرو هستیم بیش از ۱۶۰ محصول مجهز به NFC داریم. همکاری بخش واک‌من در ساخت ابزارهای موبایل سونی نیز به خوبی مشخص است. نرم‌افزار واکمن سونی هم امکانات بی‌رقیبی را به محصولات اکسپریا اضافه کرده است. در واقع بخش‌های مختلف سونی در ساخت محصولات مشارکت می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا فناوری‌های مختلف سونی در محصولات ما قرار گیرند. این همکاری محدود به بخش دوربین نمی‌شود، صدای فوق‌العاده‌ای که در محصولات سری Z3 بکار گرفته شده است با همکاری بخش صوتی سونی تهیه شده. امکانات دیگر مثل ریموت کنترل نیز با همکاری بخش‌های مختلف سونی اضافه شده‌اند.

همکاری بین سونی-موبایل با سایبرشات خروجی فوق‌العاده‌ای به نام اکسپریا Z1 و پس از آن Z2 و Z3 داشت. سنسور ۲۱ مگاپیکسلی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. آیا می‌توانیم منتظر تلفن‌های هوشمند جذاب و متفاوتی باشیم که با همکاری بخش‌های مختلف سونی ساخته شده‌ باشند. مثل تلفنی که امکان تعویض لنز دوربین آن توسط کاربر وجود داشته باشد یا تلفن جدید پلی‌استیشن

(مرودیگر آدنباخ می‌خندد) ایده‌های جالبی مطرح کردید، ما هر ۶ ماه یک محصول هیرو در بخش موبایل داریم. سرعت خلاقیت در سونی بسیار بالاست و برای اینکه بتوانیم نیاز بالای بازار را پوشش دهیم باید با سرعت بالایی به توسعه‌ی محصولات خود بپردازیم و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در محصولات خود استفاده کنیم. ما همیشه در حال تحقیق و توسعه هستیم و به پرورش‌ ایده‌های منطقی مختلف می‌پردازیم. پس هیچ بعید نیست که شاهد محصول متفاوت و حتی عجیب و غریب تازه‌ای از سونی باشیم. همانطور که لنزهای بی‌سیم QX را خلق کردیم.

پس احتمال دارد که ما شاهد محصولی کاملا متفاوت و شگفت انگیز از سونی باشیم محصولی که واقعا WOW باشد؟ (اشاره به سخنرانی مدیرعامل سونی در CES که در باره‌ی محصولات شگفت‌انگیر (WOW) صحبت کردند)

بله چرا که نه. محصولات جدید سری Z3 ما نیز با نوآوری‌های بسیاری همراه شده‌اند. ریموت پلی در پلی‌استیشن خود یک نوآوری بزرگ و ارزشمند به حساب می‌آید و سونی را در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار می‌دهد.

سونی در CES 2014 از مفهوم تازه‌ای با عنوان Live Space UX رونمایی کرد. لطفا در باره‌ی این مفهوم برای ما بگویید و اطلاعاتی را در باره‌ی روند نهایی شدن و در دسترس قرار گرفتن آن برای مصرف کننده‌ی نهایی ارائه کنید.

من هم در باره‌ی این مفهوم اطلاعات زیادی ندارم چراکه مربوط به بخش سونی-موبایل نمی‌شود؛ اما من از همکاران اطلاعات مربوط به آن را جویا می‌شوم و در اختیار شما قرار می‌دهم.

«آنچه ما در زومیت در بار‌ه‌ی لایو اسپیش یوایکس می‌دانیم. ایده‌ی کلی است که سونی قصد دارد بر پایه‌ی آن فناوری و خانه را یکی کند و تجربه‌ی متفاوتی را به خانه‌ها بیاورد. سونی قصد دارد با این مفهوم مرزهای مرسوم در خانه‌های ما را محو کند و محدودیت‌ها را از بین ببرد. به عنوان مثال در خانه‌ی مدرنی که سونی متصور است نمایشگرها به فریم و ابعاد خاصی محدود نمی‌شوند و جای خود را به پروژکتورهای 4K با کیفیت می‌دهند تا هر بخشی از خانه که مدنظرتان باشد با هر ابعادی به نمایشگر تبدیل شود. یا مثلا به جای اینکه در پنجره منظره‌ی محدود یا ساختمان مقابل منزل خود را ببینید تصویر هر مکانی که مایل باشید نمایش داده شود. سونی در CES وعده داد که محصولات مربوط به مفهوم Live Space UX  در تابستان امسال رونمایی شوند، اما هنوز خبری در این باره نیست. سونی در کنار پروژکتورهای با کیفیت خود از یک سنسور خاص نیز بهره می‌برد که هر سطحی که تصویر پروژکتور بر روی آن نمایش داده می‌شود را به صفحه‌ی تعاملی تبدیل می‌کند. لایو اسپیش یو‌ایکس بسیار گسترده تعریف شده است برای آشنایی بیشتر در مورد آن ویدیوی سخنرانی مدیرعامل سونی در CES را از دست ندهید:»

دانلود ویدیو

یکی از محصولات جالبی که سونی در IFA 2014 رونمایی کرد، دستبند هوشمند Smartband Talk بود. لطفا بفرمایید فناوری e-Paper که در این محصول بکار رفته چه مزایایی دارد؟ آیا e-Paper همان تکنولوژی e-Ink  است که در کتاب‌خوان‌های دیحیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بله دقیقا همان تکنولوژی است. در این فناوری محتوای صفحه نمایش حتی در نور شدید هم به خوبی دیده می‌شود. این صفحه نمایش مصرف انرژی بسیار کمی دارد و طول عمر باتری دستگاه را افزایش می‌دهد.

امکان دارد نظرتان را در باره‌ی بازار محصولات پوشیدنی بگویید؟ آیا فکر می‌کنید این بازار می‌تواند به اندازه‌ی بازار تلفن‌های هوشمند بزرگ شود؟

گرایش بازار به سمت این محصولات است. بازار پوشیدنی‌ها به شدت در حال رشد است و من فکر می‌کنم که این بازار بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، اما بعید است که به ابعاد و بزرگی بازار تلفن‌های هوشمند برسد.

شما قرار است چگونه محصولات پوشیدنی خود را از رقبا مجزا کنید؟

ما بر روی بخش سرگرمی در محصولات پوشیدنی خود تمرکز خواهیم کرد و امکانات اختصاصی نرم‌افزار لایف لاگ را افزایش خواهیم داد. ما سعی خواهیم کرد با ارائه سرویس‌های سرگرم‌کننده بیشتر بر روی پوشیدنی‌های سونی، محصولات خود را از رقبا مجزا کنیم.

شما بهبودهای بسیاری را بر روی Xperia Z3 اعمال کردید، این تلفن حالا سبک‌تر، باریک‌تر و روشن‌تر شده است (منظور صفحه نمایش) بسیاری از مردم طراحی OmniBalance سونی را دوست دارند، اما برخی از کاربران انتظار یک طراحی جدید را از سونی دارند. آیا شما برنامه‌ای برای جایگزین کردن آمنی‌بالانس با یک زبان طراحی کامل جدید دارید یا بر روی همین زبان طراحی باقی خواهید ماند و نسل به نسل آن را بهبود خواهید داد؟

سونی بر روی کیفیت محصولات خود تمرکز خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا از مواد با کیفیتی همچون فلز و شیشه در ساخت محصولات خود استفاده کند. ما زبان طراحی OmniBalance را بهبود خواهیم داد و قصد نداریم آن را جایگزین کنیم.

پس ما در اکسپریای بعدی نیز شاهد یک طراحی کاملا متفاوت نخواهیم بود؟ منظورم اکسپریا Z4 است.

خیر! ما روی طراحی اختصاصی خود باقی خواهیم ماند و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود، اما زبان طراحی OmniBalance حفظ خواهد شد.

ما تقریبا داستان یکسانی را در زمینه‌ی رابط گرافیکی و نرم‌افزار سونی در ابزارهای هوشمند این شرکت داریم، برخی معتقدند که طراحی رابط کاربری سونی قدیمی شده است. آیا برنامه‌ای برای تغییر آن و استفاده از یک رابط گرافیکی مدرن یا مسطح دارید؟

ما امکانات نرم‌افزاری متنوعی را در تلفن‌های هوشمند خود ارائه می‌کنیم. به عنوان مثال نرم‌افزار واکمن امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد یا لایف لاگ نیز در نوع خود بی نظیر است. سونی چندین نرم‌افزار دیگر را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که هر کدام امکانات خاص و کاربردی دارند. ما به بهبود نرم‌افزاری و توسعه بیشتر اپلیکیشن‌های خود ادامه خواهیم داد و امکانات بیشتری را در نرم‌افزارهای خود اضافه خواهیم کرد.

من با شما هم عقیده هستم که از نظر امکانات نرم‌افزاری سونی خوب عمل کرده است، اما من منظورم ظاهر نرم‌افزار و گرافیگ رابط کاربری سونی بود، آن چیزی که مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

در این زمینه من با شما هم عقیده نیستم و براساس بازخوردهایی که ما از مشتریان خود داریم، رابط کاربری سونی به نظر آن‌ها هم قدیمی به نظر نمی‌رسد و کاربران نیز از ظاهر گرافیکی سونی خوششان می‌آید. اما احتمال اینکه در آینده  ظاهر گرافیکی تغییر کند و مثلا منوها جابجا شوند یا ظاهرشان عوض شود وجود دارد.

با توجه به اینکه بازار ویندوز فون در حال رشد است، آیا سونی برنامه‌ای برای تولید تلفن هوشمند بر پایه‌ی سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت دارد؟

خیر! برنامه‌ای برای تولید تلفن هوشمند ویندوز فونی نداریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات