با نکسوس 6/X گوگل با اسم رمز «نهنگ قاتل» آشنا شوید

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
مطالعه 5 دقیقه
دستگاه نکسوس 6 گوگل (یا به تعبیر عده‌ای Nexus X) که در انتظار معرفی آن به سر می‌بریم، مدت‌هاست که شایعات متعددی را به دنبال خود می‌کشد که مشخصات فنی هم از آن مستثنی نیستند. در هر حال تا کنون اطلاعات قاطعی درباره‌ی این گوشی در دست نبوده اما امروز اطلاعات جالبی در خصوص نکسوس 6 به دستمان رسیده که در ادامه آن‌ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
تبلیغات

 اکنون با اطمینان بیشتری می‌توانیم تایید کنیم که اندازه‌ی نمایشگر نکسوس جدید، این دستگاه را از قلمرو گوشی‌های هوشمند خارج کرده و بیشتر با تب و تاب امروزی فبلت‌ها همراه شده است. نکسوس 6 یا نکسوس اکس به یک صفحه‌نمایش غول‌پیکر 5.92 اینچی مجهز شده و بدنه‌ی دستگاه نیز اندکی بزرگ‌تر از قطر صفحه‌نمایش است. به گزارش منبع این خبر، این دستگاه از نظر ظاهر و شکل و شمایل کلی، تداعی کننده‌ی نسل دوم گوشی Moto X موتورولا خواهد بود که برای راحتی بیشتر حین کار با صفحه‌نمایش بزرگ، اصلاحات و بهبودهای جزئی را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مشخصات فاش شده‌ی ماه پیش که بر مبنای بنچ‌مارک GFXBench بدست آمده بود مجموعه‌ای از مشخصات فنی را برای نکسوس 6 پیشنهاد می‌کرد که اکنون به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها چندان با اطلاعات جدید سازگاری ندارند. این شمصخات از قرار صفحه‌نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 1440p، پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای اسنپدراگون 805 با فرکانس کاری 2.6GHz، حافظه‌ی رم ۳ گیگابایت، ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسل و دوربین ۲ مگاپیکسلی در قسمت جلو و در نهایت سیستم‌عامل اندروید ال بوده است. اگرچه برخی از این اطلاعات هنوز هم صحیح به نظر می‌رسند اما مشخص شده که احتمالا تنها بخشی از آن با واقعیت همخوانی خواهد داشت.

دستگاهی که منبع جدید از آن حکایت می‌کند در واقع به یک صفحه‌نمایش 5.92 اینچی مجهز شده که رزولوشن QHD را با خود یدک می‌کشد. این صفحه‌نمایش متراکم بر اساس محاسبات ما با چگالی پیکسلی 498ppi همراه خواهد بود که عدد نسبتا تاثیربرانگیزی برای هر گوشی هوشمند محسوب می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود یک باتری قدرتمند 3,200mAh نیز در نکسوس 6 تعبیه خواهد شد تا نیروی مورد نیاز برای این همه پیکسل را به خوبی تامین نماید.

از نظر دوربین هم انتظار می‌رود نکسوس 6 از یک دوربین 13 مگاپیکسلی در قسمت پشتی بهرمند شود و همانگونه که پیش‌تر شایعه شده بود می‌توان تایید کرد که این دوربین توان ضبط ویدیو در رزولوشن 4K UHD را خواهد داشت. برای دوربین سلفی نیز این دستگاه به یک دوربین 2 مگاپیکسلی در قسمت جلو مجهز خواهد بود که دقیقا همانند آنچه در نسل دوم Moto X موتورولا دیده‌ایم عمل خواهد کرد.

هنوز با قاطعیت نمی توان تایید کرد که نکسوس 6 از پردازنده‌ی اسنپدراگون 805 بهره ببرد اما تصور غالب بر این امر استوار است که همین پردازنده‌ی قدرتمند در کنار ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم قلب تپنده‌ی نکسوس جدید را تشکیل خواهد داد. از نظر حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی نیز منبع خبر مستقیما وجود نسخه‌ی 32 گیگابایتی را تایید می‌کند اما انتظار می‌رود شاهد عرضه‌ی دستگاه در سایر ظرفیت‌های ممکن نیز باشیم. به شکل جالب توجهی هنوز نمی‌توان گفت که نکسوس 6 از قابلیت 64 بیتی اندروید ال بهره خواهد گرفت یا خیر (این خصوصیت از مهم‌ترین ویژگی‌های ذکر شده برای آن به شمار می‌رفت) بنابراین همچنان این سوال باقی می‌ماند که آیا دستگاه جدید گوگل ار بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی که در پلتفرم اندروید امکان‌پذیر شده استفاده خواهد کرد؟

ذکر این مساله خالی از لطف نیست که اگرچه به نظر می‌رسد Nexus X ممکن است یک نسخه‌ی بزرگ شده از Moto X جدید باشد، اما تفاوت‌های بسیار آشکاری نیز در این میان وجود دارد. اول از همه آنکه همانطور که در تصویر ساختگی بالا (که بر پایه‌ی یک نسخه حقیقی ساخته شده) شاهدش هستید، کلیدهای پاور و حجم صدا برای کاربرد ساده‌تر در قیاس با پرچمدار جدید موتورولا اندکی به قسمت پایین‌تر منتقل شده‌اند. سایر بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی ظاهر و طرح کلی دستگاه نظیر محل قرارگیری میکروفون و جک هدفون و اسلات سیم‌کارت همگی دقیقا شبیه به چیزی است که در Moto X جدید نیز شاهدش بوده‌ایم. همینطور نظیر پرچمدار جدید موتورولا، این دستگاه نیز از حاشیه‌ی آشنای آلومینیومی بهره می‌برد و ظاهر بخش دوربین نیز کاملا یکسان است.

لازم به ذکر است که اگرچه در تصویر فوق هیچ اثری از برند نکسوس در قسمت پشتی دستگاه نیست (این طرح هنوز حالت نهایی به خود نگرفته) تقریبا جای تردیدی نیست که در نسخه‌ی نهایی دستگاه شاهد حضور برند نکسوس همچون نکسوس‌های قبلی در پشت آن خواهیم بود (اگر در نهایت این فبلت یک نکسوس باشد). هنوز مشخص نیست که در گودی دایره‌ای زیر دوربین که مختص برند موتورولا بوده در نسخه‌ی نکسوس دستگاه شاهد چه چیزی خواهیم بود. در نهایت اینکه از نظر ویژگی‌های نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ی موتورولا، این نکسوس نیز احتمالا از خصوصیاتی نظیر Moto Assist و Quick Capture بی بهره خواهد بود و تنها به ارائه‌ی تجربه‌ای خالص از اندروید اکتفا خواهد کرد.

با وجود تمامی مواردی که گفته شد، تضمینی وجود ندارد که موتورولا و گوگل در نهایت تنها به ارائه‌ی یک دستگاه نکسوس 6/X بسنده کنند. دستگاهی با همین مشخصات ولی مجهز به صفحه‌نمایش 5.2 اینچی بدون شک در نرم‌افزار بنچ‌مارک مشاهده شده و رد کردن وجود چنین دستگاهی خصوصا با توجه به تعداد زیاد طرح‌های اولیه به این سادگی ممکن نخواهد بود. در حقیقت حتی اپل نیز اخیرا به معرفی پرچمدار خود در دو اندازه‌ی متفاوت مبادرت ورزیده که اجرای چنین اقدامی را از پیش محتمل‌تر و قابل پذیرش‌تر می‌کند. همچنین با وجود تمامی این اطلاعات، همچنان باید در نظر داشت که ممکن است این دستگاه که با نام رمز  Shamu (نهنگ قاتل) مطرح شده اصلا یکی از دستگاه‌های خانواده‌ی نکسوس نباشد اما تنها با یک برچسب قیمتی صحیح و منطقی، این گوشی می‌تواند بهترین نکسوس عرضه شده تا به امروز باشد.

هرآنچه شاهدش بودیم اشاره به این مساله دارد که این گوشی حداقل یکی از دستگاه‌های نکسوس جدید را تشکیل خواهد داد اما باز هم باید تاکید کنیم که این مورد همچنان با این احتمال نیز مواجه است که تنها یک فبلت در خط تولید محصولات جدید موتورولا باشد. در هر حال پیش‌بینی می‌شود این دستگاه برای عرضه در ماه نوامبر آماده شود و مراسم معرفی آن نیز به شکلی غافلگیرکننده در ماه اکتبر انتظارمان را بکشد. با توجه به نزدیک شدن زمان معرفی، انتظار می‌رود با اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری مواجه شویم که در زومیت تلاش خواهیم کرد بدون فوت وقت آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات