۶ راه برای استفاده کردن از یک ترابایت فضای ذخیره سازی ابری

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
مطالعه 8 دقیقه
سرویس‌دهنده‌های فضای ابری با هزینه‌ی بسیار کمی یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما چطور باید از این فضا استفاده کرد؟
تبلیغات

نبرد بین سرویس‌های مرتبط با حافظه‌های ابری بسیار داغ شده است. مایکروسافت ۱ ترابایت فضای ابری را در کنار آفیس  ۳۶۵ عرضه می‌کند و سرویس‌های دیگر نظیر دراپ‌باکس و گوگل نیز یک ترابایت ظرفیت ذخیره سازی ابری را تنها با ۱۰ دلار در ماه، در اختیار شما می‌گذارند. فلیکر حتی یک ترابایت فضای رایگان ابری بصورت مجانی هدیه می‌دهد. در این میان ما چگونه باید از این مقدار حافظه شخصی ابری استفاده کنیم؟

راستش را بخواهید اشتیاق این کمپانی‌ها برای در اختیار گذاشتن این مقدار زیاد فضای ذخیره سازی با یک بهای بسیار کم یا حتی رایگان، به این دلیل است که تجربه به آن‌ها ثابت کرده بسیاری از افراد هیچگاه حتی نزدیک به اشغال ۱ ترابایت فضای حافظه ابری خود نیز نزدیک نخواهند شد. اما قصد ما این است که شما را قادر کنیم از تمام فضای در دسترس خود در ذخیره ساز‌های ابری نهایت استفاده را ببرید! با زومیت همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با سرویس‌های ابری پیشنهاد می‌کنم مقاله توضیح ساده مفاهیم حافظه‌های ذخیره ساز ابری را مطالعه کنید.

۱. پشتیبان‌گیری در حافظه‌های ابری

در گذشته پشتیبان گیری مستقیم فایل‌ها به داخل فضای ابری نظیر دراپ‌باکس، وان درایو یا گوگل درایو ایده خوبی به شمار نمی‌رفت. این سرویس‌ها فضای زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دادند و به جای آن بهتر بود از سرویس‌های جداگانه آنلاین برای پشتیبان گیری مثل CrashPlan ،BlackBlaze یا Carbonite استفاده می‌کردید. سرویس‌های آنلاین پشتیبان گیر در اصل برای پشتیبان گیری ساخته شدند و ظرفیت حافظه کافی را در اختیار اشخاص می‌گذاشتند.

650x442xfreefilesync.png.pagespeed.ic.hJnhT46vQM

اکنون که حافظه‌های ابری تا این حد ارزان شده‌اند، بکاپ گرفتن مستقیم به داخل حافظه ابری ایده‌ی بسیار خوبی به نظر می‌رسد. برای به سرانجام رساندن این کار نیز به یک سرویس بکاپ‌گیر جداگانه نیاز نخواهید داشت. البته در روش پشتیبان گیری مستقیم فایل‌ها در حافظه‌های ابری متاسفانه ابزار‌های پشتیبان گیر یکپارچه با ویندوز مثل File History on Windows 8.1 به شما کمکی نخواهند کرد. برای مثل با این برنامه که نام بردیم نمی‌توانید پشتیبان گیری مستقیم را در سرویس وان درایو انجام دهید.

فایده مهم و اصلی سرویس‌های ابری این است که اگر فایل‌های مهم خود را در این حافظه‌های ذخیره ساز ابری قرار دهید، هیچگاه آن‌ها را از دست نخواهید داد. همچنین شما می‌توانید با ابزار‌های پشتیبان‌گیر به صورت خودکار از فایل‌های مهم کپی تهیه کنید و آن‌ها را در حافظه‌های ذخیره ساز انبار کنید تا هر بار آن‌ها سینک شوند و دوباره به صورت آنلاین بکاپ گرفته شوند. برای مثال ابزار منبع باز FreeFileSync به خوبی می‌تواند از فایل‌های شما نسخه پشتیبان مستقیم در سرویس ابری تهیه کند. از SyncToy و Cobian Backup نیز می‌توان به عنوان دو پیشنهاد دیگر نام برد. به طور کلی هر نرم‌افزاری که بتواند مستقیم از کامپیوتر به پوشه دلخواه سرویس ابری مورد استفاده شما دسترسی پیدا کند، زحمت ذخیره و پشتیبان گیری فایل‌های مهم را از دوش شما برخواهد داشت.

۲. تصاویر با رزولوشن بالا آپلود کنید

هرگاه که خواستید تصویری را در سرویس‌های ابری آپلود کنید، مطمئن شوید که آن تصویر با رزولوشن بالا آپلود شود و خود را ملزم به کاهش رزولوشن و وضوح آن تصویر نکنید. اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های آپلود تصاویر به شکلی پیکربندی شده‌اند که پیش از آپلود هر عکس، آن را کوچک کنند و نسخه‌ای کم وضوح و البته کم حجم از تصویر را آپلود کنند. با ۱ ترابایت حافظه بر روی سرویس فلیکر اصلا نیاری نیست تصاویر شما کوچک باشند. پیش ار آپلود مطئن شوید که گزینه «original size» در اپلیکیشن موبایل یا نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید، انتخاب شده باشد.

Screenshot from 2014-09-16 172944

اگر چند تصویر با یک دوربین معمولی دیجیتال گرفتید و آن‌ها را در لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود کپی کردید، می‌توانید از ابزار‌هایی استفاده کنید که به صورت خودکار آن‌ها را به سرویس حافظه ابری شما آپلود کند. برای مثال، دراپ‌باکس بلافاصله پس از اینکه دوربین یا کارت SD را به سیستم متصل کردید، می‌تواند به صورت خودکار تصاویر شما را آپلود کند.

سرویس‌هایی برای پشتیبان گیری خودکار در گوشی‌های هوشمند و برای سیستم عامل‌های مختلف اندروید، iOS و حتی ویندزوفون وجود دارد.

۳. مجموعه‌های موسیقی آپلود کنید

 پخش کننده‌های موسیقی در انواع پلتفرم‌ها حضور دارند، اما شما می‌توانید از سرویس ذخیره سازی ابری خود نیز به عنوان پخش کننده موسیقی‌های مختلف استفاده کنید. حتی اگر هزاران آهنگ با حجم‌ چند گیگابایتی نیز در اختیار داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را به سرویس ابری آپلود کنید. سپس از هر پلتفرمی به اکانت سرویس  ابری خود دسترسی پیدا کنید و موسیقی‌ها را در مرورگر پخش کنید.

650x548xplaying-uploaded-mp3-in-google-drive.png.pagespeed.ic.cg71i8h8Zk

 ممکن است ظاهر پخش شدن موسیقی در سرویس ابری شما شبیه به آن چیزی نباشد که در اپلیکیشن‌های موبایل یا کامپیوتر مشاهده می‌کنید، اما از این طریق در هر کامپیوتر و ابزار متصل به اینترنت می‌توانید به مجموعه‌های موسیقی خود دسترسی داشته باشید. همچنین هیچکدام از فایل‌های موسیقی شما نیز به فرمت‌های دیگری تبدیل نخواهد شد. اگر سی‌دی‌ها موسیقی متفاوتی در اختیار دارید و نگرانید که شاید فایل‌های درون‌ آن‌ها را از دست بدهید یا اینکه هر جایی آن را در اختیار نداشته باشید، با آپلود کردن آ‌ن‌ها در حساب سرویس ابری، از این پس از هر جایی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و به موسیقی دلخواه خود گوش دهید.

۴. فایل‌های بزرگ ذخیره کنید

فکر خوبی است که فایل‌های بزرگی که در اختیار دارید را آرشیو کنید. شاید فایل‌های صوتی آموزشی، صد‌ها عکس قدیمی و خاطره‌انگیز، فیلم‌های تماشایی، بکاپ‌هایی که از دیسک‌ها فیزیکی خود درقالب ISO گرفته‌اید بتواند به عنوان  یک نوع فایل بزرگ و قابل نگه داری در سرویس ابری شما ذخیره شود. برخی از فایل‌های بزرگ (مثل همین مواردی که گفته شد) به قدری برای ما عزیز هستند که حاضریم زحمت آپلود آن‌ها را با جان بخریم تا بتوانیم برای همیشه آن‌ها را در اختیار داشته باشیم.

650x465xdont-sync-some-google-drive-folders.png.pagespeed.ic.iGplCIGdRY

گاهی پیش می‌آید به علت باز کردن فضای مورد نیاز درکامپیوتر شخصی مجبوریم حتی فایل‌های خود را بر روی حافظه‌های جانبی مثل فلش یا دی‌وی‌دی‌های دیگر بریزیم. بنابراین چرا نباید از فضایی که سرویس‌های ذخیره ساز ابری در اختیار ما می‌گذارند استفاده کنیم. البته برای پوشه‌ای که این فایل‌های بزرگ را در آن قرار داده‌اید، قابلیت سینک‌پذیری را غیر فعال کنید (مسلما نیاز ندارید ۱ ترابایت فایل از هر کامپیوتری قابل دسترس باشد). در هر زمان که به فایل‌های آپلود شده نیاز پیدا کردید، می‌توان از طریق مرورگر آن‌ها را دانلود کرد. همچنین برای آپلود فایل‌ها به این پوشه غیر قابل سینک، می‌توانید از آپلودر مخصوص سرویس ذخیره ساز خود استفاده کنید که بر پایه مرورگر است.

برای مثال سرویس وان‌درایو مایکروسافت در ویندوز ۸.۱ در این مورد بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و به صورت خودکار تمام فایل‌های موجود شما در ذخیره ساز ابری را نمایان می‌کند، دانلود آن‌ها تنها با خواست شما انجام خواهد شد. سرویس‌های دیگر مثل دراپ‌باکس، گوگل درایو به صورت پیش‌فرض تمام فایل‌های شما به صورت یکجا دانلود می‌کنند.

۵. استفاده به عنوان فایل سرور

 از سرویس‌های ابری می‌توان به عنوان فایل سرور نیز استفاده کرد. یک پوشه یا یک فایل خاص را به دلخواه «Public» کنید و با اشتراک گذاری لینک آن‌ها با افراد دیگر، آن‌ها خواهند توانست از طریق مرورگر به فایل موجود در حافظه ابری شما دسترسی پیدا کنند. با این امکان خواهید توانست فایل‌های خود را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید اما سرویس ابری که شما در آن حساب دارید و فایل ذخیره شده در آن را به صورت عمومی به اشتراک گذاشته‌اید تا یک مقدار معین می‌تواند پهنای باند دانلود را فراهم کند، به همین خاطر بهتر است از این شیوه برای اینکه تعداد خیلی زیادی افراد به دانلود فایل‌های شما بپردازند، استفاده نکنید.

650x544xonedrive-public-folder.png.pagespeed.ic.V0yIFvIOTr

 همچنین قادر خواهید بود فایل‌های خود را با کاربر‌های مشخصی در یک سرویس مشابه (برای مثال هر دو کاربر در دراپ‌باکس حساب داشته باشند) به اشتراک بگذارید. بعد از اینکار، فایل شما تنها توسط همان شخصی که انتخاب کرده‌اید قابل دسترس خواهد بود، نه هر کسی که آنلاین باشد و به آن لینک دسترسی پیدا کند.

۶. مستقیم از سرویس ابری فایل دریافت کنید

 شما همچنین می‌توانید مقداری از حافظه زیاد ذخیره سازی خود در سرویس‌های ابری را صرف دریافت فایل‌هایی از جانب دیگر افراد کنید. تنها لازم است به وسیله Jotform فرمی را در سرویس دراپ باکس تنظیم کنید یا به وسیله Google Apps Script، فایل‌های دیگران را دریافت کنید. هر کسی می‌تواند - حتی شخصی که اکانت دراپ‌باکس یا گوگل درایو نداشته باشد- فایلی را برای سرویس ابری شما ارسال کند و شما در هر زمان به آن دسترسی پیدا کنید.

650x491xform-to-upload-files-to-dropbox.png.pagespeed.ic.Cuh7pjcxSy

این روش می‌تواند برای کسانی که در کسب و کار خود زیاد نیازمند دریافت فایل‌های مشتریان می‌شوند مفید باشد. همچنین توانایی دریافت فایل‌ها بر روی سرویس ابری توسط دوستان و آشنایان آسان خواهد شد. در گذشته ممکن بود نگران باشید که دریافت این مقدار فایل، حافظه محدود سرویس ابری شما را از بین ببرد، اما اکنون که سرویس‌ها فضای زیادی را حتی به صورت رایگان در اختیار می‌گذارند، اینکار بدون هیچگونه نگرانی انجام می‌شود. فایده دیگر آن نیز می‌تواند دور زدن محدودیت حجمی ضمیمه‌های ایمیل باشد، که از این پس دیگر در چارچوب محدودیت‌های حجمی آن‌ها نباشید.

 این تعداد روش، فقط ایده‌هایی بودند که با آن‌ها بتوانید فضای بلااستفاده ۱ ترابایتی سرویس ابری خود را پر کنید و نگذارید این مقدار حجم تلف شود. سعی کنید قوانین و مقرارتی که سرویس‌ ابری مورد استفاده شما مقرر کرده‌ است را رعایت کنید و از فضای ذخیره سازی در اختیار خود برای ذخیره فایل‌های سرقت شده یا افراط در قرار دادن لینک‌های عمومی استفاده نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات