انویدیا دو کارت گرافیک GTX 980 و GTX 970 را از خانواده Maxwell معرفی کرد

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا از دو کارت گرافیک جدید با نام‌های GTX 980 و GTX 970 رونمایی کرده است که نسبت به مدل‌های قبلی مصرف انرژی بسیار پایین‌تری دارند و قابلیت‌های تازه‌ای هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب همراه زومیت باشید تا نگاهی به قابلیت‌های آن‌ها داشته باشیم.
تبلیغات

در دنیای امروز مصرف بهینه‌ی انرژی یکی از مزایای ارزشمند هر ابزار الکترونیکی به شمار می‌رود. هر روز شاهد ساخت لامپ‌های کم‌مصرف‌تر، خودروهای بهینه‌تر و کامپیوتر‌ها قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر هستیم. در همین راستا کمپانی‌های فعال در این حوزه نیز تلاش می‌کنند تا محصولات بهینه‌تری را راهی بازار کنند. انویدیا اخیرا دو کار گرافیک کم‌مصرف GTX 750 و  GTX 750 Ti را راهی بازار کرد و روز گذشته نیز از دو کارت گرافیک پر قدرت و کم مصرف دیگر خود با نام‌های GTX 980 و GTX 970 رونمایی کرد که برای گیمرهای حرفه‌ای‌تر طراحی شده‌اند.

هر دو کارت گرافیک جدید انویدیا بر پایه‌ی معماری مکس‌ول طراحی شده‌اند که در آن تلاش شده تا بازده‌‌ی بیشتر توام با مصرف انرژی کمتر ارائه شود. هر دو این کارت گرافیک‌ها بر پایه‌ GM204 GPU ساخته شده‌اند. کارت گرافیک GTX 980 از ۲۰۴۸ هسته‌ی CUDA و گرافیک GTX 970 از ۱۶۶۴ هسته‌ی CUDA بهره می‌برند.

کارت گرافیک GTX 980 با فرکانس ۱۱۲۶ مگاهرتز کار می‌کند و در صورت نیاز سیستم، کلاک آن تا ۱۲۱۶ مگاهرتز نیز بصورت خودکار افزایش می‌یابد. این در حالی است که GTX 970 با فرکانس ۱۰۵۰ مگاهرتز پردازش می‌کند و بصورت خودکار نیز تا فرکانس ۱٫۱۷۸ مگاهرتز افزایش فرکانس خواهد داشت.

هر ۲ کارت گرافیک جدید انویدیا از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع GDDR5 بهره می‌برند که سرعت موثر آن‌ها ۷.۰ گیگاهرتز روی اینترفیس ۲۵۶ بیت است. اما نکته‌ قابل توجه در باره‌ی کارت گرافیک‌های جدید مکس‌ول مربوط به کاهش مصرف انرژی در آن‌ها است. حداکثر مصرف انرژی در GTX980 برابر ۱۶۵ وات است که در مقایسه با GTX 680 از خانواده کپلر ۳۰ وات کاهش مصرف داشته است. GTX 970 نیز حداکثر ۱۴۵ وات مصرف خواهد داشت.

اما کاهش مصرف انرژی و قدرت و بازده‌ی بالاتر، تنها پیشرفت‌های اعمال شده در کارت گرافیک‌های جدید مکس‌ول نیستند. انویدیا در این کارت‌گرافیک‌ها از روش‌های جدیدی برای پشتیبانی از Anti-Aliasing، VR Direct، Voxel Global Illumination و دایرکت ایکس ۱۲ بهره برده است.

هر دو کارت گرافیک GTX 970 و GTX 980 از یک درگاه Dual-Link DVI، یک HDMI 2.0 و ۳ دیسپلی پورت ۱.۲ پشتیبانی می‌کنند. تجهیز این کارت گرافیک‌ها به HDMI 2.0 به معنی پشتیبانی از خروجی 4K با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز است که نسبت به HDMI 1.4 با خروجی ۳۰ هرتز یک ارتقاء محسوس به شمار می‌رود. مخصوصا که نمایشگرهای 4K روز به روز محبو‌ب‌تر و ارزان‌قیمت‌تر می‌شوند و انتظار می‌رود طی یکی دو سال آینده شاهد جایگزینی آن‌ها با نمایشگرهای فول‌اچ‌دی باشیم.

کارت گرافیک GTX 980 با قیمت ۵۴۹ دلار و GTX 970 با قیمت ۳۲۹ دلار روانه‌ی بازار خواهند شد. این در حالی است که GTX 760 با قیمت ۲۱۹ دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات