پردازنده‌ی A8 اپل احتمالا به پردازشگر گرافیکی جدید PowerVR با 6 هسته پردازشی مجهز شده است

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
هرسال با هر نسخه‌ی جدیدی که اپل از تلفن هوشمند خود معرفی می‌کند قدرت پردازنده و گرافیک را بالاتر می‌برد به طوری که آخرین آیفون قدرتی تا ۸۴ برابر اولین آیفون دارد. روند افزایش قدرت در پردازنده‌ی جدید A8 این شرکت نیز حفظ شده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد پردازشگر گرافیکی که اپل در پردازنده‌ی A8 به کار برده است به ۶ هسته‌‌ی PowerVR مجهز شده باشد که ۲ هسته بیشتر از پردازشگر گرافیکی GX6450 در A7 دارد، همچنین احتمالا CPU این سیستم بر روی چیپ نیز از دوباره طراحی و بهینه سازی شده است. بر اساس تجزیه و تحلیلی که AnandTech بر روی نتایج بنچمارک‌های درز کرده از این پردازنده انجام داده است احتمال می‌دهیم اپل از پردازشگر گرافیکی ۶ هسته‌ای GX6650 در این دستگاه استفاده کرده باشد که نسبت به نسل قبل از نظر بازده پیشرفت زیادی داشته و از دستورات فشرده‌سازی بافت مقیاس پذیر تطبیقی (ASTC) در OpenGL نیز پشتیبانی می‌کند. اپل قبلا نوید پشتیبانی از آن را در نسل جدید آیفون به توسعه دهندگان نرم‌افزار داده بود.

PowerVR-Series6XT-GPU 575px

ASTC استاندارد نسبتا جدیدی برای فشرده سازی بافت گرافیکی است که به پردازشگر اجازه می‌دهد با حفظ قدرت پردازشی مصرف انرژی را کاهش دهد. این کدک تقریبا هر بافتی را بدون توجه به فرمت ورودی یا خروجی بر اساس عملکرد مورد نیاز در دامنه‌ی نرخ بیت داده‌ی بسیار متنوع رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند. 

در همین حال اعتقاد بر این است که پردازنده‌ی مرکزی بر اساس نسخه‌ی بهبود یافته‌ای از معماری Cyclone یا گردباد که با A7 معرفی شد طراحی شده باشد. بر این اساس AnandTech اعتقاد دارد نتایج بنچمارکی که پس از کنفرانس اپل از آیفون ۶ درز پیدا کرد صحیح بوده و سرعت پردازنده‌ی A8 اپل به ۱.۴ گیگاهرتز افزایش یافته است.

apple-performance

طبق اعلام خود اپل آن‌ها در A7 اپل به قدرتی ۵۴ برابر نسخه‌ی اول آیفون رسیده بودند که این میزان در A8 به ۸۴ برابر رسیده است، بنابراین از نظر اپل iPhone 6 تا ۱.۵ برابر قدرتمند تر از نسل قبل خواهد بود.

soc-spec
soc-evolution2

طبق نتایج درز کرده با افزایش ۱۰۰ مگاهرتزی یا ۸ درصد سرعت کلاک در A8 عملکرد ۲۵ درصد نسبت به iPhone 5s افزایش یافته است که با عدد اعلام شده توسط اپل اختلاف دارد، افزایش ۱۰۰ مگاهرتزی برای بهبود عملکرد پردازشی پردازنده‌ی A8 کافی نیست بنابراین اپل بهینه‌سازی‌های زیادی را در معماری ARMv8 هسته‌ی این پردازنده انجام داده است. احتمال می‌رود آن‌ها قابلیت پردازش تک‌هسته‌ای را با روشی که هنوز مشخص نیست افزایش داده‌اند و به همین دلیل بنچمارک‌های تک پردازشی افزایش بیشتری را در برابر بنچمارک‌های چند پردازشی نسبت به نسل قبل را نشان می‌دهند. این مسئله با توجه به چارچوب زمانی انجام این کار دستاوردی بزرگ در طراحی پردازنده به حساب می‌آید.

geekbench iphone6-800x711 575px

اما یکی از چیزهایی که بعید است در این نسل آیفون نیز تغییری کرده باشد مقدار رم است. پس از افزایش رم به ۱ گیگابایت در آیفون ۵ این میزان بر خلاف باقی مشخصات سخت افزاری ثابت مانده است. هیچکدام از این اطلاعات هنوز قطعی و دقیق نیستند بنابراین تا زمان توزیع و کالبد شکافی و بررسی دقیق این دستگاه باید منتظر بمانیم.

iphone 6 a8 ram 575px
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات