۲۵ شهریور: تأسیس جنرال موتورز و رفت‌ و برگشت استیو جابز به اپل

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۰۹ سال پیش در چنین روزی، شرکت جنرال موتورز، غول صنعتی جهان که به جی‌ام نیز شهرت دارد تأسیس شد. اتفاق مهم دیگر این روز، استعفای استیو جابز از شرکت اپل است.
تبلیغات

۱۰۹ سال پیش در چنین روزی (۱۶ سپتامبر سال ۱۹۰۸)، شرکت جنرال موتورز به‌صورت رسمی ثبت شد. این شرکت توسط ویلیام سی دورانت، چارلز استوارت موت و فردریک ال. اسمیت تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا واقع است. این کمپانی بزرگ در بیش از ۳۷ کشور دنیا در قالب ۱۰ برند مختلف خودرو تولید می‌کند. برندهایی نظیر شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، هولدن،‌ اوپل، واکسال، وولینگ، باوجان، جی فانگ، اوز دوو در حال حاضر متعلق به کمپانی جی‌ام هستند. در کنار این موضوع، این کمپانی بزرگ سهامدار بسیاری از شرکت‌های دیگر خودروسازی در جهان نیز هست که همین موضوع باعث شده جی‌ام یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان باشد.

در سپتامبر سال ۱۹۸۵، استیو جابز، مؤسس و مدیرعامل سابق شرکت اپل از کار در این شرکت استعفا داد. او که مدتی پیش مدیرعاملی را در جریان یک دعوای هیئت مدیره به جان اسکالی باخته بود، در این روز به‌صورت رسمی از اپل بیرون رفت. اقدامات بعدی او، تأسیس شرکت NeXT و خریداری شرکت انیمیشن‌سازی پیکسار بود. در سال ۱۹۹۶، شرکت اپل، شرکت NeXT را خریداری کرد و استیو جابز را به جمع کارکنان خود بازگرداند. نکته‌ی جالب این است که شرکت تصمیم گرفت دقیقا در همین روز و ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۹۷، استیو جابز را بار دیگر به‌عنوان مدیرعامل خود انتخاب کند.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در ۱۶ سپتامبر، می‌توان به معرفی اولین دستگاه فتوکپی در سال ۱۹۵۹ اشاره کرد. این دستگاه زیراکس 914 نام داشت و در جریان مراسمی در هتل شری ندرلند نیویورک معرفی شد. نکته‌ی جالب این معرفی این بود که یکی از دستگاه‌های نمونه‌ی اولیه آتش گرفت؛ البته خوشبختانه نمونه‌ای که در نمایش تلویزیونی استفاده شده بود، سالم‌ ماند.

در همین روز و در سال ۱۹۹۷ شرکت مایکروسافت از نمونه‌ی پیشرفته‌ی WebTV رونمایی کرد. آن‌ها در ابتدای سال یک استارتاپ سیلیکون ولی در این زمینه را به قیمت ۴۲۵ میلیون دلار خریداری کردند تا توسعه‌‌ی تلویزیون اینترنتی خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. این خرید نشان می‌داد که مایکروسافت قصد دارد با قدرت بیشتری، یکپارچگی اینترنت در زندگی مردم را عملی کند. آن‌ها قصد داشتند با استفاده از اینترنت اکسپلورر که مرورگر محبوب آن روزها بود، به هر خانواده‌ی آمریکایی دسترسی به اینترنت از طریق تلویزیون را اهدا کنند. این کار به خانواده‌ها اجازه می‌داد از طریق تلویزیون، وب‌سایت‌ها را مرور کنند یا تلویزیون خود را به یک کامپیوتر شبکه تبدیل کنند. در نهایت این پروژه با استقبال زیادی مواجه نشد و رقیبان بزرگی همچون اپل، مایکروسافت را مجبور کردند که WebTV یا msn TV را در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ تعطیل کند.

این مطلب در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات