ساعت هوشمند اپل یا ضربان‌ساز قلب؛ مساله باتری است!

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
از ساعت اپل و عمر باتری یک روزه‌اش ناامید شده‌اید؟! کافی است خودتان را جای افرادی بگذارید که قلبشان به کمک یک باتری به تپیدن ادامه می‌‌دهد تا به خوبی متوجه شوید که ساعت اپل چندان هم ناامید کننده نیست؛ حداقل زندگی شما به آن بستگی ندارد! اما راز این ضربان‌سازهای قلب در چیست و چگونه انرژی خود را بدون استفاده از باتری تامین می‌کنند؟ شاید اپل هم باید ساعت هایش را در سوییس می‌ساخت!
تبلیغات

اگرچه ضربان سازهای قلبی تا کنون جان افراد بی‌شماری را نجات داده‌اند اما این ابزارها در یک مورد ایراد بزرگی دارند که صد البته کشنده هم خواهد بود؛ این ابزارها درست مثل هر ابزار الکترونیکی دیگری نیاز به باتری دارند، باتری‌هایی که کم‌کم شروع به از بین رفتن می‌کنند! در حالی که بسیاری از پژوهشگران در حال کار بر روی ایده‌هایی همچون استفاده از قند خون شخص برای تامین انرژی ضربان‌ساز‌ها هستند. دانشمندان سوییسی در دانشگاه برن راه دیگری را پیش گرفتند. آن‌ها برای تامین توان مورد نیاز این ضربان‌ساز قلب از خود قلب و انرژی ناشی از تپیدن آن استفاده کرده‌اند، مساله‌ای که در نگاه اول کمی باور کردنش دشوار می‌نماید.

در حقیقت این ایده چهار سال پیش به ذهن یکی از این پژوهشگران خطور کرده بود ایده‌ای که از یک ساعت مچی (تقارن جالبی است!) البته با ویژگی خود شارژ شوندگی الهام گرفته شده است، جالب این که سازوکار عملکرد این ضربان‌ساز برای شارژ شدن نیز درست مشابه ساعت‌های مچی است. تفاوت اینجا است که ضربان‌ساز به جای بسته شدن بر روی مچ شخص بر روی عضلات قلب شخص بخیه زده می‌شود و فنر آن با اقباض قلب جمع می‌شود تا پس از باز شدن انرژی الکتریکی را در خازن‌ها جهت استفاده از ضربان‌ساز ذخیره کند. این سامانه می‌تواند تا 52 میکرووات انرژی از قلب یک خوک 60 کیلوگرمی تولید کند که برای تواندهی به یک ضربان‌ساز که تنها 10 میکرووات انرژی مصرف می‌کند کافی به نظر می‌رسد.

این پژوهشگران هم اکنون امیدوارند که بتوانند با کوچک سازی این فناوری آن را به کاربرد در موارد واقعی و بیماران انسانی نزدیک کنند که مستلزم مجتمع سازی قسمت‌های مختلف این ابزار است. به نظر شما می‌توان از این فناوری در ساعت‌های هوشمند نیز بهره برد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات