آی‌بی‌ام با نانوداروها، ویروس‌ها را متلاشی می‌کند

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی IBM در حال توسعه‌ی نوعی از نانوداروها است که ویروس‌ها را از درون متلاشی می‌کند
تبلیغات

گروهی از محققان IBM بر روی نوعی از نانوذرات پلیمری تحقیق می‌کنند. پلیمر زنجیره‌ای از ملکول‌ها است که بسیاری از اشیای اطراف ما مانند کامپیوتر یا تلفن‌همراهی که این مطلب را با استفاده از آن مطالعه می‌کنید، از آن‌ها تشکیل شده اند. اما پلیمرها قابلیت‌های دیگری نیز دارند.

جیم هدریک، سرپرست یک گروه تحقیقاتی در IBM، در حال توسعه‌ی زیر مجموعه‌ای از پلیمر‌ها با قابلیت بازسازی خود است، چیزی که در شخصیت ولورین در کمیک استریپ‌های مارول دیدیم در این پلیمر جدید که از ذرات بسیار معمولی که در بطری‌های یک بار مصرف آب معدنی وجود دارد به دست می‌آید. همچنین پلیمر دیگری به نام ذرات نینجا کشف شده است که در دسته‌ی نانوداروها قرار می‌گیرد. به گفته‌ی محققان IBM هر دوی این مواد برای استفاده‌ی عمومی در آینده‌ی نزدیک توسعه و ساخته خواهند شد. آقای هدریک در این باره می‌گوید:

IBM برای سرمایه گذاری در نانوپزشکی دو دلیل عمده دارد، یکی مقاومت رو به رشد میکروب‌ها به آنتی بیوتیک و دیگری امکان رد ایمپلنت‌های پزشکی در بدن انسان. در این راه تلاش می‌کنیم نوعی پلیمر بسازیم که از ساختاری شبیه بدن انسان برخوردار باشد و برای سیستم ایمنی تهدیدی به شمار نیاید.

همچنین آقای هدریک و تیم تحقیقاتی او در راه تولید نوعی دیگر از پلیمر تلاش می‌کنند که مانند سیستم ایمنی بدن انسان رفتار می‌کنند. این پلیمرها با شناسایی میکروب‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند و ان‌ها را متلاشی می‌کنند، به همین دلیل به آن‌ها ذرات نینجا می‌گویند.

این روزها با دیدن فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی در مورد زامبی‌ها و هالک و... بیشتر نسبت به اثرات جانبی که تزریق داروهای پیشرفته ممکن است برای انسان به وجود آوردند نگران بشویم، آقای هدریک در این باره می‌گوید:

ذرات نینجا از قسمتی از بدن به قسمت‌های دیگر انتقال نخواهند یافت، همچنین ثابت شده که اثرات سمی این ذرات بسیار کم است و از همه مهمتر این که در بدن پاتوژن تولید نمی‌کند.

به عوامل بیماری‌زا که در برابر داروها مقاوم می‌شوند مانند ویروس ایدز پاتوژن می‌گویند. اما نتیجه‌ی عملی این تحقیقات چه زمانی به بازار خواهد آمد؟ هدریک ادامه می‌دهد:

ما در حال مذاکره با چند شرکت برای استفاده از این پلیمرها در محصولات مختلف هستیم. امکان استفاده از تکنولوژی نانو ذرات در محصولات مختلفی وجود دارد، از دئودورانت‌ها و شوینده‌های آشپزخانه تا داروها و اندام مصنوعی، شاید در زمانی کمتر از یک دهه شاهد فروش نانوداروهای تزریقی ذرات نینجا در دنیا باشیم.

بنابر عقیده‌ی این گروه تحقیقاتی ذرات نینجا می‌توانند باعث انقلابی در صنابع دارویی و بهداشتی بشوند و ممکن است در آینده شاهد به وجود آمدن داروهایی باشیم که نه تنها بدن بیماران در برابرشان مقاوم نخواهند شد بلکه توان درمان خیلی از بیماری‌های لاعلاج را نیز داشته باشند و طول عمر انسان را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند. سخنان آقای هدریک در این باره را در ویدئوی زیر می‌توانید تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات