انتخاب آیفون جدید: تنها یک مساله‌ی تعیین کننده وجود دارد

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
مطالعه 10 دقیقه
تیم کوک در آپریل سال ۲۰۱۳ در یک جلسه خصوصی گفته بود که به اعتقاد او قدرت تقاضای فراوان مردم برای گوشی‌های هوشمند دو رمز دارد: قیمت‌ ارزان‌تر و صفحه نمایش بزرگتر. اپل به دلیل برآورده کردن همین تقاضای بالا، دو آیفون جدید با دو صفحه نمایش بزرگ‌تر را رونمایی کرد. آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس. در این میان باید کدام آیفون را تهیه کنیم؟ با زومیت همراه شوید تا با یکدیگر تفاوت‌ها را برشماریم و به مساله تعیین کننده انتخاب بین این دو آیفون بپردازیم.
تبلیغات

تیم کوک به نیمی از گفته خود در سال ۲۰۱۳ عمل کرد و تنها توانست آیفون‌های بزرگتری را تولید کند؛ اما او در بحث کاهش قیمت محصولات اپل همچنان ناکام است. افراد زیادی بودند که به انتظار بزرگ شدن صفحه نمایش آیفون‌ ۶ از خرید هر گوشی‌ هوشمند دیگری دست کشیدند و خواستند نسل ششم آیفون اپل را در دست بگیرند. اپل نیز به آن‌ها جواب داد و به جای یک آیفون، ۲ آیفون با ۲ صفحه نمایش بزرگ تولید کرد؛ یکی ۴.۷ اینچ و دیگری ۵.۵ اینچی. اپل با معرفی آیفون‌های جدید در اندازه‌های متفاوت و بزرگ خواهد توانست حتی نیاز‌های قشر دوست‌دار فبلت را نیز پوشش دهد. اما نبود تفاوت ظاهری بین دو آیفون بزرگ و بزرگ‌تر انتخاب‌ها را دشوار کرده است. علاوه بر تفاوت‌های ظاهری کم بین این ۲ دستگاه، اندازه صفحات نمایش متفاوت، نقطه قیمت‌های متفاوت نیز بر مشکلات انتخاب ما افزوده‌اند. حالا هستند کسانی که پیش از این به انتظار آیفون ۴.۷ اینچی بوده‌اند و اکنون با امکان پیش سفارش هم زمان ۲ آیفون بزرگ رو به رو شده‌اند. اتفاقی که در این میان افتاده، تردید و شک زیادی است که خریداران آیفون را وادار کرده پیش خود بپرسند: بالاخره کدام اندازه (یا بهتر بگویم کدام آیفون) مناسب من است؟

fliphone6

این داستان در سال‌های پیش اتفاق نیافتاده بود. رسم معرفی ۲ آیفون در کنار یکدیگر را تیم کوک به اپل آورده است. در سال ۲۰۱۳ آیفون 5s را در کنار آیفون 5c با یک اندازه یکسان ۴ اینچی شاهد بودیم. آیفون 5c می‌خواست نیاز‌های قشر کم درآمد جامعه را پوشش دهد و هر کسی تکلیفش با انتخاب هر کدام از آیفون ها معین بود. اما امسال به دلیل عدم موفقیت راهبرد سال پیش، اپل دست به معرفی ۲ آیفون در دو اندازه متفاوت زده است.

در هر حال پیش خرید محصولات اپل هر سال با استقبال زیادی مواجه می‌شود و این داستان برای نیم دهه است که جریان دارد. اما این‌بار اپل دو آیفون، با ویژگی‌های متفاوت، قیمت‌های متفاوت و اینطور که به نظر می‌رسد دوربین‌های متفاوت می‌فروشد. انتخاب سخت شده و مثل سال‌های قبل نمی‌توان صبح از خواب بیدار شد و دکمه خرید یکی از آن‌ها را به سادگی فشرد. بر اساس صحبت‌هایی که مردم با یکدیگر می‌کنند و حرف‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی متفاوت به گوش می‌رسد، به نظر می‌آید بسیاری از مردم گیج شده‌اند که بالاخره در بین آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس انتخاب مطمئن، کدام خواهد بود؟ نکته‌ای که بسیاری را به شک و تردید زیاد بین این دو آیفون دچار کرده، تردیدی است که اپل با گذاشتن ویژگی لرزشگیر اپتیکال به جان آن‌ها انداخته است. دائم سوال می‌شود که این لرزشگر اپتیکال (OIS) چیست و آیا آیفون ۶ پلاس قادر است تصاویر بهتری را ثبت کند؟  پاسخ به این تردید اما بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که بسیاری به آن فکر می‌کنند.

اگر قصد خرید یکی از این دو آیفون را داشته باشید احتمالا چندین بار مشخصات متفاوت بین آن‌ها را مرور کرده اید. در اینجا تفاوت‌ها را برجسته می‌کنیم: آیفون ۶ با صفحه نمایش ۴.۷ اینچ رزولوشن صفحه نمایشی برابر با ۱۳۳۳ در ۷۵۰ پیکسل عرضه خواهد شد، در حالی که آیفون ۶ پلاس با ۵.۵ اینچ صفحه نمایش، رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ را در اختیار گرفته است. دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون ۶ پلاس با لرز‌شگیر اپتیکال (OIS) همراه شده، در جایی که دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون ۶، از این ویژگی بهره‌ای نبرده است. آیفون ۶ پلاس از ظرفیت باتری بیشتری برخوردار است. اپل همچنین قابلیت نشان دادن افقی iOS 8 را برای آیفون ۶ پلاس به وجود آورده است. در ۶ پلاس حتی می‌توان صفحه خانگی دستگاه را به شکل افقی شبیه به آیپد‌ها نمایش داد. 

اپل برای هر دو دستگاه صفحه نمایش رتینا HD را تدارک دیده، اما ۶ پلاس رزولوشن بیشتری دارد. با این حال تفکیک پیکسل‌های صفحه نمایش هر دو دستگاه، آن هم با چشم غیر مسلح بسیار سخت است. جای تعجب نیست که آیفون ۶ پلاس اندازه بسیار بزرگتری نسبت به آیفون ۶ دارد. ۳.۰۶ اینچ عرض و ۶.۲۲ اینچ طول در مقابل ۲.۶۴ اینچ عرض و ۵.۴۴ اینچ طول، به ترتیب تفاوت اندازه‌ عرض و طول آیفون ۶ پلاس در مقابل آیفون ۶ را بیان می‌کند. (آیفون ۶ پلاس دقیقا هم‌اندازه یک دستگاه گلکسی نوت ۳ است، تقریبا با همان اندازه‌های یکسان عرض و طول.)

به گفته اپل باتری بزرگ آیفون ۶ پلاس می‌تواند تا ۱۲ ساعت مرور وب از طریق LTE و تا ۱۶ روز در حالت آماده به کار، دوام بیاورد. باتری آیفون ۶ تا ۱۶ ساعت مرورگری وب با LTE و ۱۰ روز حالت آماده به کار را طاقت می‌آورد.

تا حدود زیادی می‌توان به گفته‌های اپل در مورد طول عمر باتری محصولات تولیدیش اعتماد داشت (اپل سابقه خوبی در این مورد دارد). باتری‌های آیفون ۶ و ۶ پلاس هنوز در دنیای واقعی مورد آزمایش و بررسی قرار نگرفته‌اند، اما اگر این اعداد درست از آب درآید با آیفون ۶ پلاسی رو به رو هستیم که در بخش باتری بسیار ما را وسوسه خواهد کرد. اینطور که پیداست اپل ترتیبی داده تا فبلت آیفون ۶ پلاس فاصله زمانی بیشتری بین هر بار شارژ کردنش به وجود آید. اگر طول عمر باتری نگرانی اول شما محسوب می‌شود، آیفون ۶ پلاس می‌تواند در این بخش تبدیل به اولویت اول شما گردد. برگ برنده‌های دیگر ۶ پلاس برای باقی افراد ممکن است ویژگی OIS و صفحه نمایش بزرگتر این گوشی باشد (در ادامه به این دو مورد نیز خواهیم پرداخت).

iphone6plussecond004 verge super wide.0

 برای فهمیدن درجه اهمیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال در یک گوشی هوشمند باید در ابتدا آگاه شوید که این ویژگی به طور کلی چیست و در دوربین دستگاه چه کاری را قرار است انجام دهد:  ویژگی OIS برای بیش از یک دهه است که در لنز‌های DSLR وجود دارد. قبل از اینکه اپل این ویژگی را به آیفون ۶ پلاس اضافه کند، دیگر تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به مدت یک سال است که این ویژگی را در برخی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خود اضافه کرده‌اند. این ویژگی طراحی شده تا تاثیر منفی لرزش دست شما و حرکت دوربین در زمان گرفتن عکس را کاهش دهد. با حرکت دادن المنت‌های لنز دوربین در جهت مخالف حرکت شخص عکس گیرنده، این ویژگی کار خود را انجام می‌دهد.

مشکلی که از خیلی پیش‌تر در دوربین گوشی‌های هوشمند وجود داشته همین مسئله تکان خوردن دست و تکان خوردن دوربین است که منجر به تار و غیر شفاف شدن تصاویر می‌شود. این مشکل به وسیله ویژگی لرزشگیر اپتیکال کاهش می‌یابد. اگر گوشی هوشمند شما به این قابلیت مجهز باشد، خواهید توانست تصاویری شفاف و زیبا همراه با سرعت کم‌تر شاتر تهیه کنید. سرعت کم‌تر شاتر نیز اجازه خواهد داد نور بیشتری به سنسور دوربین وارد شود، بنابراین در محیط‌های تاریک و با نور کم، دوربین تصاویر بهتر و روشن‌تر را ثبت خواهد کرد. از لرزشگر اپتیکال برای مدت طولانی است که در محیط‌های کم نور استفاده می‌شود، حتی به شما امکان استفاده از لنز‌های زوم کننده بسیار بزرگ بر روی DSLR یا در دوربین‌های بدون سه پایه و آینه را می‌دهد. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که لرزشگیر اپتیکال تنها می‌تواند حرکت‌هایی که از طرف دوربین انجام می‌شود را اصلاح کند و از وقتی که دوربین گوشی‌های هوشمند دارای لنز‌های عریض شده اند، مثل گذشته یا شبیه به آن چیزی که در یک دوربین DSLR می‌بینید، لرزشگیر اپتیکال نمی‌تواند موثر واقع شود.

حقیقت این است که بیشتر تصاویری که مردم با گوشی‌های هوشمند خود می‌گیرند، از دیگر اشخاص پیرامونشان است، که آن‌ها نیز زنده‌اند، نفس می‌کشند و البته سوژه‌هایی محرک به حساب می‌آیند. فاکتور اصلی برای گرفتن تصاویری شفاف و عالی از افراد در حال حرکت دیگر سرعت شاتر است. سرعت شاتر دوربین باید به اندازه کافی سریع باشد تا بتواند سوژه را بدون حرکت ثبت کند (به اصطلاح سوژه را فریز کند).

 قصدم این نیست که بگویم وجود لرزشگر اپتیکال در دوربین هدفی ندارد و فایده ای در پی نخواهد داشت، نه، اتفاقا ویژگی بسیار عالی به حساب می‌آید که در گرفتن تصاویری صاف و زیبا از ساختمان‌ها در شب یا محیط‌های تاریک کمک خواهد کرد. اما منظور این است که در زمان گرفتن تصاویر از محیط‌های تاریک و اشیائی که در نور کم قرار دارند، آن‌ها در حال حرکت نیستند و مطمئنا به اندازه‌ای ثابت می‌مانند که دوربین با استفاده سرعت طولانی‌تر شاتر آن‌ها را شکار کند. البته قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال برای ضبط ویدیو‌های با ثبات نیز موثر است. با این حال انتخاب اپل برای گذاشتن این ویژگی در آیفون ۶ پلاس به نظر منطقی است، چون مسلما اندازه بزرگتر  ۵.۵ اینچی این دستگاه ممکن است باعث لرزش، حرکت‌های ناخودگاه و عدم ثبات آن در یک دست شود. از طرفی در این تلفن فضای کافی برای قرار گرفتن ماژول دوربین با لرزش‌گیر اپتیکال نیز وجود دارد.

 به غیر از قابلیت OIS، تمام مشخصات و ویژگی‌های دوربین آیفون ۶ و ۶ پلاس یکسان هستند. به گفته اپل این دو دستگاه وضوح، سنسور، سیستم فوکوس، لنز، فلش و تمام ویژگی‌های دیگر یکسانی را در اختیار دارند. حتی توانایی ضبط کردن ویدیو‌های اسلوموشن، 1080p و چیزی که اپل اسم آن را «Cinematic Stabilization» نیز در آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس دقیقا شبیه به یکدیگر است. در محدوده وسیعی از موقعیت‌های عکس برداری به احتمال فراوان دوربین این دو گوشی هوشمند نتایج یکسانی را به وجود خواهند آورد.

iphone6colors.0

بنابراین سوال مهم که اکنون پیش می‌آید و برای انتخاب در خرید یکی از این دو گوشی هوشمند باید به آن جواب دهید: «آیا من یک گوشی بزرگ می‌خواهم یا نه؟» آیفون ۶ پلاس واقعا تلفن بزرگی محسوب می‌شود. برای دیدن ویدیو‌ها، مرور کردن عکس‌ها، خواندن کتاب‌ها و تمام کار‌هایی که مردم برای چند سال است در گوشی‌های بزرگ انجام می‌دهند، گزینه‌ای واقعا عالی به حساب خواهد آمد. برای خیلی از افراد شاید یک تبلت کوچک به حساب آید و حتی جایگاه آیپد مینی خود اپل را تهدید کند. اما با همه این اوصاف کنار آمدن با یک گوشی بزرگ اندام مثل آیفون ۶ پلاس به هیچ وجه کار راحتی نیست. حتی با ترفند‌های نرم‌افزاری که اپل برای آن تعبیه کرده، باز هم نمی‌توانید با یک دست مشغول به انجام کار با آن شوید و همچنین قرار نیست به راحتی با جیب‌های شما کنار بیایید.

آیفون ۶ با اینکه اکنون صفحه نمایش بزرگتری نسبت به آیفون 5s دارد، اما سایز ۴.۷ اینچ آن، اصلا مشکلی با یک دست کار کردن نخواهد داشت و همچنین در هر جیبی که امر کنید خود را جا خواهد کرد. در ادامه برای برطرف کردن این مشکل نیز راه حل خوب و آسانی سراغ داریم: نمونه‌های کاغذی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس را دانلود و سپس پرینت بگیرید و ابعاد هر کدام را برای در دست گرفتن و در جیب گذاشتن امتحان کنید. این نمونه‌ها دقیقا در ابعاد آیفون ۶ و ۶ پلاس ساخته شده‌اند. (قبل از پرینت گرفتن مطمئن شوید پرینتر بر A4 تنظیم شده باشد.) از این طریق خواهید توانست ابعاد آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس را برای خود تداعی کنید و آن را در دست بگیرید یا در جیب خود قرار دهید و در نهایت راحت‌تر تصمیم بگیرید.

آیا واقعا سایز آیفون ۶ پلاس برای شما نیز بزرگ است و طاقت آوردن با آن بدون هیچ گونه قلم راحت خواهد بود؟ اگر آسان است، چه خوب، شما باید آیفون ۶ پلاس را تهیه کنید. اگر گوشی لازم دارید که راحت‌تر بتوان در یک دست آن را کنترل کرد و راحت در جیب شلوار جا شود، آیفون ۶ همان ویژگی و ظاهر آیفون ۶ پلاس را در اندازه ۴.۷ اینچی در اختیار شما خواهد گذاشت.

اگر توانستید انتخاب مناسب خود را بین آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس انجام دهید، شاید وقت سوال مهم و سخت بعدی باشد: کدام رنگ را خواهید خرید؟

تمام این راهنما برای افرادی است که بدنبال خرید یکی از آیفون‌ها هستند اما اگر نخواهید خود را به آیفون‌ها محدود کنید گزینه‌های بسیار دیگری در پلتفرم‌های ویندوز فون و اندروید خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات