آیا پردازنده‌ی Exynos 5433 به کار رفته در گلکسی نوت ۴ قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایل دنیا است؟

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنچمارک AnTuTu منتشر شده از نسخه‌ی مجهز به پردازنده‌ی ساخت سامسونگ گلکسی نوت ۴ خبر از قدرت فوق‌العاده‌ی این پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی می‌دهد. پردازنده‌ی Exynos 5433 از معماری جدید big.LITTLE آرم بهره می‌برد. در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

هنوز اطلاعات رسمی در باره‌ی پردازنده‌ی Exynos 5433 سامسونگ منتشر نشده است. برخی از وب‌سایت این پردازنده‌ را ۶۴ بیتی می‌دانند و برخی دیگر ۳۲ بیتی. برخی هسته‌های اصلی این پردازنده را مبتنی بر معماری Cortex A57 می‌دانند و برخی نیز Cortex A15. از آنجایی که Exynos 5433 از خانواده 5430 به شمار می‌رود و پردازنده‌ی 5430 نیز بر پایه معماری Cortex A15 ساخته شده است این احتمال وجود دارد که 5433 نیز ۳۲ بیتی باشد. با این حال برخی از وب‌سایت‌ها از جمله GSMArena و AndroidAuthority این پردازنده را ۶۴ بیتی و بر پایه Cortex A57 معرفی کرده‌اند. به هر حال فارق از اینکه پردازنده‌ی بکار گرفته شده در گلکسی نوت ۴ از کدام خانواده باشد، بازده و قدرت بسیار خوبی را ارائه می‌کند. 

جی‌اس‌ام آرنا می‌گوید: این سیستم روی چیپ ۶۴ بیتی به چهار هسته‌ی قدرتمند Cortex-A57 و چهار هسته‌ی کم مصرف Cortex-A53 مجهز شده است که در کنار آن پردازشگر Mali-T760 مسئولیت پردازش گرافیکی را بر عهده دارد. طبق آن چه نتایج بنچمارک نشان می‌دهد تنها پردازنده‌ای که می‌تواند عملکردی نزدیک و یا بالاتر از این پردازنده داشته باشد پردازنده‌ی Tegra K1 انویدیا است که در تبلت شیلد این شرکت به کار خواهد رفت. پردازشگر گرافیکی Mali-T760 نسبت به Adreno 420 در Snapdragon 805 در حدود ۱۰ درصد عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد. به دلیل این‌که پردازنده‌ی Tegra K1 انویدیا در تلفن همراهی به کار نرفته است و با توجه به اطلاعات منتشر شده از عملکرد نه چندان فوق‌العاده‌ی آیفون ۶ می‌توان انتظار داشت تا مدتی نسخه‌ی Exynos گلکسی نوت ۴ قوی‌ترین دستگاهی باشد که در جیب جا می‌شود.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک AnTuTu این پردازنده را مشاهده کنید.

exynos-5433-1
exynos-5433-2
exynos-5433-3

نکته‌ی قابل تأمل قابلیت پردازش ۶۴ بیتی این پردازنده است. نرم‌افزارهای بنچمارک بر روی نسخه‌ی ۴.۴ اندروید اجرا شده‌اند که هنوز از ماشین مجازی Dalvik استفاده می‌کند، با گذر به ماشین مجازی ART در نسخه‌ی بعدی اندروید پشتیبانی از پردازش ۶۴ بیتی نیز به گلکسی نوت ۴ افزوده خواهد شد بنابراین افرادی که نسخه‌ی Exynos گلکسی نوت ۴ سامسونگ را خریداری خواهند کرد با به روز رسانی رایگان حدود ۱۰٪ و حتی شاید تا ۵۰٪ افزایش کارایی را شاهد خواهند بود. البته تا زمان معرفی و انتشار اندروید ۵ برای این دستگاه نمی‌توان رقم دقیقی را برای افزایش سرعت در نظر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات