اینتل در IDF 2014: پلتفرم ادیسون برای اینترنت اشیا، بنچمارک‌های Broadwell و اولین تراشه‌ی Skylake

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در کنفرانس IDF امسال، طوفانی عمل کرد اما به دلیل طوفانی‌تر بودن کنفرانس اپل کمتر به رویداد مهم این شرکت پرداخته شد. اینتل در IDF از ادیسون، پلتفرم اختصاصی اینترنت اشیاء با پردازنده‌ی اتم رونمایی و اطلاعاتی را در باره‌ی نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت با نام Skylake ارائه کرد.
تبلیغات

اینتل در IDF 2014 از پلتفرم اختصاصی خود برای پیاده سازی اینترنت اشیاء رونمایی کرد. این پلتفرم از یک پردازنده‌ی ۲ هسته‌ای اتم از خانواده Silvermont بهره می‌برد که روی فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز کار می‌کند و با یک پردازنده‌ی Quark با فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز جفت شده است. پلتفرم ادیسونِ اینتل همچنین از حافظه‌ی رم ۱ گیگابایت از نوع LPDDR3، شبکه‌ی وای-فای و ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره سازی بهره می‌برد. اینتل سیستم‌عامل Yocto Linux را برای این پلتفرم در نظر گرفته است.

اما نکته‌ی جالب توجه در باره پلتفرم ادیسون ابعاد بسیار کوچک آن است که کمی بزرگ‌تر از یک تمبر پستی است!

intel-edison

اینتل در این پلتفرم از کنترلر وای‌-فای خود استفاده نکرده و تراشه‌ی ساخت Broadcom را بکار گرفته است. هنوز مشخص نیست که شرکای تجاری اینتل برای توسعه پلتفرم ادیسون کدام شرکت‌ها خواهند بود، اما اینتل منابع مورد نیاز برای استفاده از ادیسون در پلتفرم اندروید را نیز منتشر کرده است. به این ترتیب توسعه دهندگان اندرویدی هم می‌توانند از پلتفرم پیشنهادی اینتل برای اینترنت اشیاء استفاده کنند.

اینتل در IDF بار دیگر به پردازنده‌های سری Core M خود از خانواده Broadwell پرداخت و این بار بنچمارک‌های مربوط به آن‌ها را منتشر کرد. براساس گزارش هات‌هاردورز، پردازنده‌های بسیار کم مصرف Core M از نظر قدرت و بازده به مراتب بالاتر از پردازنده‌های نسل قبلی اتم اینتل و همچنین پردازنده‌های AMD عمل می‌کنند. از آنجایی که پردازنده‌های Core M بدون نیاز به فن کار می‌کنند، امکان استفاده از آن‌ها در تبلت‌های سبک و باریک نیز میسر می‌شود.

small broadwell-Cinebench

اینتل در نمونه‌ی اولیه از تبلت خود از تراشه‌ی Core M-5Y70 بهره برده است. این تراشه در بنچمارک Cinebench R11.5 امتیاز 2.48، در SunSpider زمان ۱۴۲.۸ میلی‌ثانیه و در 3D Mark Ice Storm امتیاز 50,985 را کسب کرده است که همگی به مراتب بالاتر از پردازنده‌های حال حاضر در دنیای موبایل هستند.

انتظار می‌رود پردازنده‌های Core M از اواخر امسال وارد بازار شوند و در تبلت‌ها و برخی از لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Skylake در سال ۲۰۱۵ عرضه می شوند

اینتل در IDF در باره‌ی نسل بعدی پردازنده‌های خود با نام Skylake نیز صحبت کرد و زمان ارائه آن‌ها به بازار را سال ۲۰۱۵ عنوان کرد. در اسکای‌لیک قرار نیست با معماری تازه‌ای روبرو شویم و در واقع این نسل از پردازنده‌ها همان Broadwell هستند که با لیتوگرافیکی ۱۴ نانومتری و ابعادی کوچک‌تر عرضه خواهند شد. اینتل در IDF امسال یک تراشه‌ی آزمایشی از اسکای‌لیک را نیز به نمایش در آورده و بنچمارک‌های مختلفی را بر روی آن اجرا کرده که نتایج آن‌ها منتشر نشده‌اند. این پردازنده‌ها نیمه دوم سال ۲۰۱۵ راهی بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات