حافظه‌های سریع، کم‌مصرف و ارزان‌قیمت IBM در راه بازار

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
IBM می‌خواهد تمامی محدودیت‌های حافظه‌ها را با فناوری به نام Racetrack memory یا حافظه‌ی رقابتی بردارد.
تبلیغات

نحوه‌ی ذخیره‌ی اطلاعات و فایل‌های شما بر روی حافظه‌های خارجی همواره از نظر مصرف کننده‌ی نهایی پنهان است و می‌توان گفت که هیچکس اهمیت چندانی برای آن و سازوکار عملکردش قائل نیست، تنها چیزی که ما نیاز داریم این است که آن ابزار کار کند، همین و بس! تا کنون حافظه‌های خارجی متنوعی همچون دیسک‌های سخت معمولی یا دیسک‌های حالت جامد هر یک بخشی از محدودیت‌های ما در ذخیره را مرتفع کرده اند اما این بار IBM می‌خواهد تمامی محدودیت‌ها را با فناوری به نام Racetrack memory یاحافظه‌ی رقابتی بردارد.

پیش‌تر در زومیت اعلام کردیم که آی‌بی‌ام نسل جدید حافظه‌ها با ۲۷۵ برابر سرعت‌ بیشتر نسبت به SSDها را معرفی کرده است. حال اولین نمونه حافظه‌ای که از این فناوری بهره می‌برد مورد آزمایش قرار گرفته است.

Stuart Parkin فردی است که در IBM مسئولیت کار بر روی الکترونیک مغناطیسی و اسپینترونیک را بر عهده دارد و در حقیقت می‌خواهد با عرضه‌ی حافظه‌ی جدید، کمر بر قتل تمامی حافظه‌های پیشین ببندد. این طعنه آمیزترین کاری است که یک شرکت می‌تواند در حق یک فناوری بکند، در حقیقت فناوری دیسک‌های سخت خود متولد آزمایشگاه‌های آبی بزرگ است که در اواسط 1950 توسعه داده شد. اما این حافظه‌ی جدید چیست؟

برای فهم بهتر عملکرد آن باید یک سری از آهنرباهای بسیار کوچک را تصور کنید که تمامی آن‌ها در یک لایه‌ی اتمی جای داده شده اند و می‌توانند به سمت بالا یا پایین جهت گیری کنند که این جهت گیری نیز تنها با اعمال جریانی اندک امکان پذیر خواهد بود. این آرایش جدید نه تنها سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا را تضمین می‌کند بلکه بر خلاف حافظه‌های حالت جامد، دوستدار جیب مصرف کننده نیز خواهد بود و قیمت بالایی نخواهد داشت، ضمن اینکه به دلیل فقدان هر جزء متحرکی در این حافظه می‌تواند یاری همیشگی و مقاوم برای شما باشد؛ البته بدیهی است که ظرفیت این حافظه نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

تیم آقای پارکین توانسته اند مزایای این فناوری را تنها با به کارگیری یک چیپ حافظه‌ی فلش به خوبی نشان دهند، در حقیقت آن‌ها توانستند 250 تا از این دیوارهای دارای دامنه مغناطیسی را در یک حافظه جای دهند که با اعمال آن بر روی یک فلش می‌توان ظرفیت آن‌ها را تا 100 برابر افزایش داد! این اطلاعات همواره پایدار و پابرجا خواهند بود بنابراین می‌توانید از آن بی نهایت بار، بدون نگرانی از کاهش ظرفیت طی استفاده‌های متوالی بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات