پروژه Robo Brain به ربات‌ها یاد خواهد داد که چگونه دنیا را درک کنند

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
برای اینکه یک ربات قادر باشد لباس‌ها را شسته، فرش‌ها را جارو کشیده یا نوشیدنی شما را آماده کند لازم است که به نرم‌افزار و داده‌های مناسبی مجهز شده باشد. اما در آینده، یک ربات خواهد توانست به سادگی داده‌های مربوط به آنچه مورد نیاز است را از یک منبع آنلاین واحد به نام Robo Brain یا مغز رباتیک بصورت خودکار دریافت کند.
تبلیغات

 در چنین حالتی، محققان، دانشمندان روباتیک و شرکت‌ها خواهند توانست هر مهارتی که مد نظر داشته باشند را دانلود کرده و سپس آن را بر روی مخلوق رباتیک خود بارگزاری نمایند. همچنین ربات‌هایی که هم‌اکنون برای وظایف مختلف به کار گرفته شده‌اند نیز می‌توانند به چنین سیستمی مجهز شده و در منبع آنلاین مذکور به جستجوی مهارت‌های مختلف ممکن بپردازند.

بر اساس گفته‌های Ashutosh Saxena رهبر این پروژه که با همکاری دانشگاه‌های براون، کورنل، استنفرد و نیز دانشگاه کالیفرنیا و برکلی صورت گرفته، هدف این تیم "ساختن یک گراف دانش یا پایگاه دانسته‌های بسیار خوب برای استفاده‌ی ربات‌ها است. برای مشخص‌تر شدن جریان، Robo Brain را بعنوان چیزی شبیه به ویکیپدیا نگاه کنید که البته در آن خبری از اطلاعات بدون منبع مناسب نیست. این منبع همان ویکیپدیای ربات‌ها خواهد بود که به هنگام ندانستن شیوه‌ی انجام عملی، به آن مراجعه کرده تا متوجه شوند ما از صحبت‌های خود چه منظوری داشته یا دنیا را به چه شکل مشاهده می‌کنیم. هر دوی این موارد یعنی معنای صحبت‌ها و شیوه‌ی بینش از موارد بسیار مهم برای فهم انجام عملیات خاصی هستند. البته چنین رویه‌ای بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد چرا که در این راه، لازم است ماشین‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا قادر باشند به شیوه‌ای که ما ارتباط برقرار می‌کنیم به برقراری ارتباط بپردازند. برای نمونه یک لیوان سرامیکی از نظر ماشین تنها یک لیوان است اما برای ما مشخص است که از این لیوان سرامیکی بصورت به خصوص برای نوشیدن مایعات گرم نظیر قهوه استفاده خواهد شد.

دانلود ویدیو

این نخستین پروژه‌ای نیست که هدف خود را تولید و توسعه‌ی یک منبع ادراکی از دانش و مهارت برای ماشین‌ها قرار داده و محققان اروپایی نیز در حال کار بر روی هدف مشترکی هستند که RoboEarth نامیده شده است. پروژه‌ی Robo Brain همچنان مسیر مشخصی برای طی کردن در پیش دارد و همانگونه که می‌توان تصور کرد، در حال حاضر در میانه‌ی پردازش و ذخیره‌ی اطلاعات از میلیاردها تصویر، ۱۰۰ میلیون آموزش و راهنما و ۱۲۰ هزار ویدیو از یوتیوب است. خوشبختانه این پروژه در کمترین حالت به خوبی پشتیبانی مالی شده و توسط تعدادی اسپانسر قدرتمند نظیر گوگل، مایکروسافت، و کوالکام پشتیبانی می‌شود. در صورتی که شما هم علاقه داشته باشید به شیوه‌ی خودتان به پیشرفت این پروژه کمک کنید، می توانید کار را از اصلاح کردن هر خطایی که در وب‌سایت Robo Brain مشاهده می‌کنید آغاز نمایید که تیم توسعه، تمامی اطلاعات و دانش‌های جدید یاد گرفته شده را در آن ارائه می‌کند.

حتما پروژه‌ی Cyc را نیز به خاطر دارید که بصورت مفصل در زومیت به آن پرداخته بودیم. پروژه‌ای که لقب جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی هوش مصنوعی جهان را به آن دادیم. گفتیم که کمپانی هوش مصنوعی Cycorp رویکرد متفاوتی نسبت به هوشمندسازی سیستم‌ها در پیش گرفته و تبدیل نمودن دانش و قوه‌ی ادراک بشری به کدهای قابل درک توسط رایانه را هدف کار خود قرار داده است تا کامپیوترها بتوانند به بهره گرفتن از آن بپردازند. توسعه‌دهندگان Cycorp زحمت ساختاردهی به میلیون‌ها قطعه از داده‌هایی که ما بعنوان انسان برای فهم جهان بر آن‌ها متکی هستیم و جهان‌بینی ما را شکل می‌دهند را به روشی قاعده‌مند درآورده‌اند تا ماشین‌ها را قادر سازند که از این دانش بعنوان منطق و دلیل استفاده نمایند. جالب است بدانید که به هیچ عنوان با یک استارت آپ تازه کار روبرو نیستیم و این کمپانی از سال ۱۹۸۴ تا کنون مشغول فعالیت بر روی این پروژه بوده و بزودی تولد ۳۰ سالگی خود را جشن خواهد گرفت!

حال به نظر می‌رسد در مقطعی سطحی‌تر، شاهد همه گیر شدن این شیوه از آموزش سیستمی به رایانه‌ها هستیم. بنابراین می‌توان پروژه‌ی مغز رباتیک را تا حدودی به شیوه‌ی عملکرد Cyc تشبیه کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات