۱۰+۱ تصویر شگفت انگیز از فضا در ماه گذشته

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
ماه گذشته مملو از اکتشافات و پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌ی علوم فضایی بود.
تبلیغات

از ابتدای تاریخ ستارگان چشم انسان را به خود خیره می‌کردند و هنوز هم انسان در آرزوی رسیدن به آسمان خیال پردازی می‌کند. ماه گذشته مملو از اکتشافات و پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌ی علوم فضایی بود. با زومیت همراه باشید تا ۱+۱۰ تصویر خیره کننده را از فضا و علوم فضایی ببینید.

۱. زیبایی شفق‌ قطبی از چشم فضانوردان

1-northern-lights-reid-wiseman

شفق‌های قطبی آسمان شب مناطق قطبی را نورباران می‌کند. این تصویر شگفت انگیز از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده است و لحظه‌ای را نشان که چشم فضانوردان محصور زیبایی بی‌نظیر طبیعت شده است

۲. سحابی قرمز شگفت انگیز

این تصویر به وسیله‌ی تلسکوپ‌های پهناور اروپایی مستقر در کشور شیلی گرفته شده است که دو منطقه‌ی شکل‌گیری ستارگان را در جنوب راه شیری نشان می‌دهد. در سمت چپ خوشه‌ی NGC 3603 که ۲۰٫۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد دیده می‌شود و در سمت راست کهکشان NGC 3576 با ۱۱٫۰۰۰ سال نوری فاصله از زمین می‌درخشد.

۳. مرگ آتشین فضاپیمای باری

3-cygnus-spacecraft-reentry-photo-from-space-gerst-2

فضانوردان در ایستگاه فضایی شاهد مرگی پرشکوه بودند، سوختن فضاپیمای باربری خصوصی شرکت Orbital Sciences. این فضاپیما پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت خود به سوی زمین سقوط کرد و در آتش ناشی از اصطکاک با لایه‌های هوا سوخت. تکه‌های رباتیک جدا شده‌ی آن در تصویر به صورت گلوله‌های آتشین مشخص است.

۴. آتش و بخار آتشفشان اتنا از فضا

4-etna-stromboli-wiseman

فضانوردان در ایستگاه فضایی این تصاویر نفس‌گیر از از فعالیت آتشفشان اتنا را در ایتالیا ثبت کرده‌اند. خروج حجم عظیم بخار و دود در سمت چپ و پایین تصویر به وضوح قابل رویت است.

۵. اروپا ماه مشتری بهترین مکان برای حیات فرازمینی

5-europa-thick-ice-crust

محققان ناسا این عکس را از ماه پوشیده از یخ مشتری تهیه کرده اند. این بهترین عکس رنگی ما از اروپا تاکنون است که با ادغام تصاویر مختلف موجود در ناسا ساخته شده است. دانشمندان حدس می‌زنند در زیر سطح پوشیده از یخ اروپا بر اثر تراکنش با جاذبه‌ی مشتری دریایی از آب گرم وجود دارد که مکان مناسبی برای به وجود آمدن زندگی است.

۶. با آنگارا نسل جدید موشک‌های روسیه آشنا شوید

6-angara-rocket-rollout-pad-lift

خانواده‌ی آنگارا اولین پرتاب‌گرهای موشک این کشور هستند که پس از فروپاشی شوروی توسعه داده می‌شوند. عکس زیر یکی از مراحل آزمایش بر روی این موشک را نشان می‌دهد. اولین موشک آنگارا از منطقه‌ی پلستسک روسیه پرتاب شد و توانست ماموریت حمل محموله‌ی ساختگی را با موفقیت به پایان برد.

۷. دیدار آسمانی زهره و مشتری

7-2-topaz-lake-sullivan

منجمان برای شکار تصاویر نزدیک شدن سیاره زهره و سیاره مشتری، پرنورترین اشیا آسمان شب سحرخیز می‌شوند. این پدیده منجمان را برای گرفتن تصاویر کم نظیر قبل از طلوع آفتاب به چالش کشید. دو سیاره در نزدیک‌ترین وضعبت با فاصله‌ای کمتر از ۱۰ درجه از زمین دیده می‌شوند.

۸. فضاپیمای مفهومی Northrop Grumman

تصور ما از سفینه‌ی جنگی آینده‌ی ایالات متحده واضح‌تر می‌شود. بخش هوا-فضای شرکت نورث روپ گرومن تصویری هنری از فضاپیمای مفهومی XS-1 را منتشر کرد که قرار است یا قراردادی ۳.۹ میلیون دلاری برای سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی یا DARPA طراحی و ساخته شود. نورث روپ گرومن یکی از سه شرکتی است که برای ساخت XS-1 یا Experimental Spaceplane رقابت می‌کنند.

۹. زیبایی خیره کننده‌ی زمین از فضا

9-wiseman-nighttime-photo

گویا رید وایزرمن فضانورد ناسا از استقرار خود در ایستگاه فضایی لذت زیادی می‌برد. او این تصویر خیره کننده را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتشار داده است.

۱۰. ماه نورد Hakuto

10-1-dual rover moonraker tetris 01-1

تیم ژاپنی هاکوتو ماه‌نورد دو تکه‌ی خود را برای شرکت در مسابقات XPRIZE گوگل و کسب جایزه‌ی ۳۰ میلیون دلاری آماده می‌کند.

10-2-cfrp concept model 01

تکه‌ی دم این ماه نورد بدنه‌ای از جنس فیبر کربن دارد و کمتر از ۱۰ کیلو وزنش است که برای ورود و کشف غارهای پنهان استفاده خواهد شد.

۱۱. فیلم تئوری همه چیز

این تصویر شاید مربوط به فضا نباشد اما شیفتگان علم را مجذوب خود خواهد کرد. فیلم درباره‌ی همه‌چیز دوره‌ای از زندگی مشهورترین دانشمند زنده‌ی دنیا استفان هاوکینگ است که به بررسی عشق و نظریه‌های علمی در زندگی او می‌پردازد. این فیلم قرار است تا پایان سال جاری میلادی بر روی پرده‌ی سینما برود. پوستر جدید استفان جوان را قبل از فلج شدن به علت بیماری ALS در کنار همسر اولش جین نشان می‌دهد. پیش نمایش این فیلم را می‌توانید در این ویدئو ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات