تنوع کارکنان در 14 کمپانی مطرح دره‌ی سیلیکون چگونه است؟

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌تر نگاهی به آمار نژادی و جنسی مربوط به کارکنان و رهبران پنج کمپانی فعال در زمینه‌ی فناوری داشتیم، حال در ادامه آمار مربوط به ۱۴ کمپانی را از نگاه فورچون بررسی خواهیم کرد که تفاوت چندانی از نظر نتایج با نوشته قبلی ندارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمپانی‌های موجود در دره‌ی سیلیکون چون اپل، گوگل و فیس‌بوک را می‌توان در زمره‌ی فعال‌ترین و خلاق‌ترین کمپانی‌های حال حاضر دنیای فناوری قرار داد، اما از نظر استخدام افراد از نژاد‌های گوناگون و تنوع نژادی در محیط کار این کمپانی‌ها دستاورد چندانی را به دست نیاورده‌اند.

در ماه‌های اخیر کمپانی‌های نام‌آشنای دنیای فناوری با انتقادات فراوانی روبرو شده‌اند و از این‌رو اقدام به انتشار داده‌ها و اطلاعات جمعیتی کارکنان خود می‌کنند. اطلاعات جدید منتشر شده داده‌های پیشین را در مورد اکثریت سفیدپوستان و آسیایی‌ها تایید می‌کند. در این بین جمعیت شاغل بانوان، سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌ها بسیار کمتر است.

بسیاری از کمپانی‌ها پس از انتشار این آمارها اظهار نظرهای جالبی کرده و به‌نوعی پیام‌هایی را با مضمون عذرخواهی منتشر ساخته‌اند. بطوریکه تیم‌کوک، مدیرعامل کمپانی اپل از چنین آمارهایی اظهار نارضایتی کرده است. همچنین، Laszlo Bock، قائم‌مقام ارشد گوگل با آگاهی از آمارهای مربوط به کمپانی خود اعلام کرده که این کمپانی با ابن آمارها چندان دلچسب و دوست‌داشتنی نیست.

در حال حاضر ۱۴ کمپانی اقدام به انتشار داده‌های مربوط به جمعیت کارکنان خود کرده‌اند که در ادامه به بررسی هریک از این آمارها از نگاه فورچون و نمودارهای منتشر شده توسط این وب‌سایت خواهیم کرد.

gender-overall1

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید، از نظر استخدام بانوان کمپانی پاندورا بهترین وضعیت را بین ۱۴ کمپانی مورد نظر دارد، بطوریکه در این کمپانی آقایان با اختلاف ۲ درصد دست بالاتر را در اختیار دارند.

gender-leadership1

در زمینه تصدی سمت‌های مدیریتی توسط بانوان، کمپانی Indiegogo رتبه‌ی اول را از آن خود کرده و این رتبه نشان از این دارد که در این کمپانی بانوان از بخت و اقبال بیشتری برای تکیه زدن بر صندلی‌های ریاست برخوردارند. لازم به ذکر است که در رده‌ی غیرمدیریتی و کارکنان فنی در کمپانی‌ها نیز همچنان Indiegogo محلی مناسب برای بانوان است، چراکه در این کمپانی آقایان در بخش فنی ۶۷ درصد و بانوان ۳۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند این آمار نیز نشان از دوبرابری تعداد کارکنان بخش فنی Indiegogo دارند، با این حال این کمپانی‌ها بهترین موقعیت را از این نظر دارا است.

ethnic-leadership1

از نظر جمعیت کارکنان از نژادهای مختلف نیز به‌ترتیب  باید به اپل، لینکد‌این، اینتل، گوگل، ایبی، توئیتر، فیس‌بوک، سیسکو، یاهو، هاولت‌پاکارد، پاندورا و ایندیگوگو اشاره کرد که دارای بیشترین تنوع نژادی هستند.

از نظر تنوع نژادی در رده‌های مدیریتی نیز کمپانی‌های اپل، لینکداین، اینتل، گوگل، ایبی، توئیتر، فیس‌بوک، سیسکو، یاهو، هاولت‌پاکارد، پاندورا و ایندگوگو دارای بهترین وضعیت ممکن هستند.

فورچون برای رده بندی کلی این ۱۴ کمپانی، داده‌ها و اطلاعات منتشر شده را بررسی کرده و براساس ۵ معیار اصلی تنوع کارکنان از نظر جنسی، تنوع کلی از نظر نژادی، تنوع جنسی از نظر مدیریتی، تنوع نژادی از نظر مدیریتی و همچنین تنوع نژادی در میان کارکنان فنی رتبه‌بندی کرده است. برخی از کمپانی‌ها چون اچ‌پی، مایکروسافت، سیسکو و اینتل در اطلاعات مربوط به جنسیت کارکنان فنی را ارائه نکرده‌اند که در این رتبه‌بندی حداقل امتیاز را کسب کرده‌اند.

  • لینکداین
  • اپل
  • ایبای
  • انیدیگوگو و یاهو
  • پینتاریست
  • پاندورا
  • فیس بوک
  • اینتل و گوگل
  • توئیتر
  • سیسکو
  • هاولت پاکارد
  • مایکروسافت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات