اینتل با معرفی پردازنده‌ی 8 هسته‌ای Haswell-E برای رقبا خط و نشان کشید

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
اینتل در جریان برگزاری کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای PAX، که در سیاتل آمریکا برگزار می‌شود، از قدرتمندترین پردازنده‌ی دسکتاپ‌ دنیا پرده برداشت. این پردازنده‌ی Core i7 از نسل جدید پردازنده‌های اینتل، Haswell-E است. پردازنده‌ی جدید اینتل از مولتی‌تردینگ و حافظه‌‌های DDR4 و تراشه‌ی جدید X99 پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

قوی‌ترین پردازنده‌ی سری Haswell-E اینتل با نام Core i7-5960X معرفی شده است که از ۸ هسته‌ی فیزیکی (۱۶ هسته‌ی منطقی یا ۱۶ ترد)، حافظه‌ی کش ۲۰ مگابایتی و ۴۰ خط انتقال دیتا و همچنین نسل سوم رابط PCIe بهره می‌برد. این پردازنده‌ی ۹۹۹ دلاری در فرکانس پایه‌ی ۳.۰ گیگاهرتزی کار می‌کند که می‌توان این فرکانس را در حالت توربو تا ۳.۵ گیگاهرتز نیز بالا برد.

IntelInt1

پردازنده‌ی بعدی، Core i7-5930K نام دارد که از ۶ هسته‌ یا ۱۲ پردازنده‌ی منطقی، ۱۵ مگابایت حافظه‌ی کش و پشتیبانی از ۴۰ مسیر PCIe 3.0 بهره می‌برد. فرکانس پایه‌ی این پردازنده ۳.۵ گیگاهرتز است که در حالت توربو تا ۳.۷ گیگاهرتز بالا می‌رود. قیمت تعیین شده برای این پردازنده برابر ۵۸۳ دلار است.

آخرین پردازنده از این سری Core i7-5820K نام گذاری شده که از ۶ هسته (۱۲ پردازنده‌ی منطقی)، ۱۵ مگابایت حافظه‌ی کش و پشتیبانی از ۲۸ مسیر PCIe 3.0 است. فرکانس پایه‌ی این پردازنده ۳.۳ گیگاهرتزی است که در حالت توربو تا ۳.۶ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. قیمت تعیین شده برای این پردازنده ۳۸۹ دلار است.

با توجه به اینکه هر سه پردازنده آنلاک شده هستند، تولیدکنندگان و کاربران می‌توانند با بهینه‌سازی بایوس و اُورکلاک کردن، پردازنده را در فرکانس کاری بالاتری مورد استفاده قرار دهند.

IntelInt2

زمانی که اینتل پردازنده‌های سری هسول خود را در ژوئن ۲۰۱۳ روانه‌ی کرد، نشان داد که با تولید این پردازنده‌ها توجه ویژه‌ای به مصرف انرژی، پردازنده‌ی گرافیکی تعبیه شده در پردازنده و همچنین خنک‌کردن پردازنده دارد. به بیان بهتر اینتل با ارائه‌ی این سری نشان داد که بازار تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌‌ها و محصولات هیبریدی را نشانه گرفته است. یقیناً نسل چهارم پردازنده‌های سری Core اینتل از نسل پیشین سریع‌تر است اما نکته‌ی مهم در باره‌ی این پردازنده‌ها، اقداماتی در جهت کاهش مصرف انرژی است. در نسل جدید پردازنده‌های اینتل با بالا بردن عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی برای کم‌کردن نیاز به GPU ‌خارجی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی روبرو هستیم.

کاربرانی که نیازمند پردازنده‌های قوی‌تر هستند، باید در انتظار نسل بعدی پردازنده‌های Ivy Bridge-E باشند تا تغییرات در آن‌ها نیز اعمال شوند. نسل کنونی این پردازنده‌ها در سپتامبر ۲۰۱۳ به‌عنوان سومین نسل از پردازنده‌های سری Core روانه بازار شدند که در سه نمونه تولید می‌شوند. بهترین نمونه‌ی تولید شده شامل ۶ هسته‌ی فیزیکی یا ۱۲ پردازنده‌ی منطقی است.

 همچون پردازنده‌های سری Ivy Bridge-E، اینتل فضایی را در پردازنده‌های Haswell-E برای تعبیه پردازنده‌ی گرافیکی تلف نکرده و از این‌رو کاربرانی که این سی‌پی‌یو را برای کامل کردن پی‌سی خود انتخاب می‌کنند، باید خرید کارت‌های گرافیک را نیز در نظر داشته باشند.

اما بهتر است به پشتیبانی از ۴۰ مسیر PCIe 3.0 توسط این سی‌پی‌یو نیز بپردازیم. این پردازنده نیز همچون Ivy Bridge-E قابلیت پشتیبانی از چهار کارت شبکه را به مادربورد می‌دهد. مطمئناً فردی که قصد دارد تا پردازنده‌ی خود را از آیوی بریح-ای به هسول-ای بروزرسانی کند، باید خرید یک مادربورد و همچنین حافظه‌ی رم را نیز در نظر داشته باشد.

IntelInt3

تغییرات بزرگ

هسته‌های مورد استفاده در پردازنده‌های سری E هسول از حافظه‌‌ی کش L3 با ظرفیت ۲۰ مگابایت بصورت مشترک استفاده کرده و اولین پردازنده‌هایی برای کاربران معمولی هستند که از حافظه‌‌های رم DDR4/2133  پشتیبانی کرده و از وجود ۴ کانال بهره می‌برد، در حالی که نسل پیشین هسول تنها از وجود دو کانال برای حافظه‌های DDR3 بهره می‌برد. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان پی‌سی‌ها افزایش پهنای باند را در این پردازنده به فال نیک می‌گیرند، اما اینتل یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 را کاهش مصرف انرژی می‌داند.

هر یک از سه پردازنده‌ی جدید سری هسول-ای تولید شده دارای توان طراحی حرارتی ۱۴۰ وات است. این میزان ۱۰ وات از پردازنده‌های آیوی‌بریج-ای بالاتر بوده و همچنین از  سایر پردازنده‌های آنلاک شده‌ی هسول که شامل Core i7-4790K و Core i5-.4690K است، بیشتر است که  حداکثر مصرف انرژی ۸۸ وات را داشتند.

علاوه بر پشتیبانی از DDR4، تراشه‌ی X99 اینتل از وجود شش پورت USB 3.0، هشت پورت USB 2.0، هشت مسیر PCIe 3.0 و ۱۰ پورت ساتا ۶ گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌نماید. اینتل پشتیبانی از درگاه تاندربولت را به تراشه‌ی X99 خود افزوده است.

تاندربولت ۲ دارای نرخ انتقال دوبرابری نسبت به نسل قبلی است که قابلیت انتقال ۲۰ گیگابیت را در ثانیه را در اختیار داشته و توان اتصال ۶ ابزار مختلف را از طریق یک پورت دارد. اما چه افرادی می‌توانند از این پورت استفاده نموده یا به چنین پهنای باندی احتیاج دارند؟ تولید کنندگان محتوای دیجیتال برای تولید ویدئوهای 4K، رندر کردن تصاویر 3D یا توسعه‌دهندگان بازی‌ها به چنین امکاناتی نیاز دارند. تاندربولت ۲ با توجه به نیاز به اضافه کردن یک کارت برای تمامی کاربران در دسترس نبوده و از این‌رو کاربرانی که نیاز به آن دارند با پرداخت هزینه‌ی بیشتر این امکان را در اختیار خواهند گرفت.

 مشتریان هدف

همانطور که از مشخصات این پردازنده‌ها مشخص است، این محصول برای گیمرها، تولیدکنندگان محتوا و علاقمندان پی‌سی‌ها مناسب است. براساس ادعای اینتل پردازنده‌ی Core i7-5960X اینتل در پردازش و ویرایش ویدئوهای 4K نزدیک به ۲۰ درصد سریع‌تر، رندر تصاویر ۳ بعدی ۳۲ درصد و  در پردازش گرافیک بازی‌ها ۱۴ درصد سریع‌تر است. همچنین اینتل اعلام کرده که با توجه به بالابردن تعداد هسته‌های و تعداد ترد‌ها، بهترین پردازنده‌ی این سری قادر است تا ویدئوهای 4K را ۳۴ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7-4960X آیوی بریج-ای و ۶۹ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7-4790K هسول به ویدئوهایی با رزولوشن 1080p تبدیل نماید.

IntelInt4

 بسیاری از برنامه‌های ویرایش محتوا همچون فوتوشاپ اَدوبی، پرمیرپرو، وگاس پرو سونی و کیک‌واک سونار از مولتی‌تردینگ پشتیبانی نموده و از تمامی قابلیت‌های هسته‌های پردازنده‌های سری Extreme اینتل بهره می‌برند. همچنین بازی‌های کامپیوتری قابلیت استفاده از این امکان را همچون نرم‌افزار‌های نامبرده ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات