۱۰ شهریور: حمله ماشین جنگی آلمان به لهستان و شروع یک تراژدی

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۵ سال پیش در چنین روزی ارتش آلمان حمله خود را به خاک لهستان آغاز کرد تا جنگ جهانی دوم از مرحله گمانه زنی ها وارد فاز جدید شود. بعد از اینکه  آلمان‌ها توانستند اتریش و چک اسلواکی را براحتی و بدون انجام یک عملیات نظامی کلاسیک به خاک خود ضمیمه کنند. حال نوبت آن رسیده بود تا ماشین جنگی آلمان اولین آزمایش جدی خود را به انجام برساند.
تبلیغات

کشورهای غربی که از سال ۱۹۳۳ تا اوایل سال ۱۹۳۹ از بلند پروازی‌های هیتلر با هدف قرار دادن آن در مقابل شوروی حمایت می‌کردند حال آلمان را خطری بزرگتر از شوروی برای خود به حساب می‌آوردند.

بعد از فروپاشی اپراتوری تزار در روسیه با انقلاب سرخ و روی کار آمدن حکومت کمونیستی شوروی کشورهای سرمایه داری غرب به شدت در مقابل حکومت شوروی واکنش نشان داده و کمونیست را به عنوان دشمن خود بر شمردند. با به قدرت رسیدن استالین و اقدامات تمامیت خواهانه‌ی وی در شوروی و ایجاد یک ارتش بزرگ و قدرتمند ترس کشورهای غربی از یورش شوروی و ایدئولوژی کمونیستی به اروپا و رسیدن کمونیست به مرزهای انگلستان و فرانسه  افزایش یافت و این ترس با آغاز حمله شوروی به فنلاند پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید. در این میان بعد از به قدرت رسیدن نازی در آلمان به رهبری ادولف هیتلر کشورهای غربی نظاره گر قدرتمند شدن کشور آلمان و نقض معاهده ورسای در خصوص قدرت یافتن ارتش آلمان بودند. ولی کشورهای غربی در کنار این حرکت آلمان‌ها سکوت کردند، حتی زمانی که آلمان‌ها اتریش و چک اسلواکی را اشغال کردند نیز سکوت کردند چراکه کشورهای غربی قدرت یافتن آلمان و هیتلر را یک سد در راه شوروی برای حمله به اروپای شرقی می‌دانستند.

تمامی معادلات کشورهای غربی تنها یک هفته قبل از حمله آلمان به لهستان برهم ریخت. آلمان نازی و شوروی در مسکو در تاریخ 23 آگست سال 1939 پیمان عدم تجاوز معروف مولوتوف-میلنتروپ را به امضا رساندند و بصورت مخفیانه توافق نمودند تا کشور لهستان را میان خود تقسیم نمایند. امضای این پیمان میان شوروی و آلمان نازی که اتفاقی دور از ذهن و خارج از معادلات سیاسی کشورهای غربی بود. باعث گردید تا کشورهای غربی آلمان را تهدید به جنگ در صورت حمله به لهستان کنند. سرانجام آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی فرمان اشغال نظامی کشور لهستان را صادر کرد و ماشین جنگی آلمان به فرماندهی ژنرال فدور فن بوک و ژنرال گرد فن رندشت در تاریخ 1 سپتامبر سال 1939 وارد خاک لهستان شدند. تنها 17 روز بعد نیز ارتش شوروی از مرزهای شرقی در تاریخ 17 سپتامبر به دستور جوزف استالین عملیات نظامی خود را آغاز کرده و وارد خاک لهستان شدند. زمانی که آلمان جنگ با لهستان را آغاز کرد انگلستان و فرانسه به آلمان اعلام جنگ نمودند تا جنگ جهانی دوم بصورت رسمی آغاز گردید. عملیات نظامی آلمان ها یک ماه و پنج روز بطول انجامید و سرانجام در تاریخ 6 اکتبر سال 1939 کشور لهستان میان شووری و آلمان تقسیم شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات