جایگزینی مهره‌ی گردن کودکی مبتلا به سرطان با استفاده از چاپگر سه بعدی

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
مطالعه 4 دقیقه
پزشکان موفق شده‌اند تا ایمپلت چاپ شده با چاپگر سه بعدی را جایگزین مهره‌ی سرطانی گردن پسری دوازده ساله کنند، جراحی که در نوع خود بی‌نظیر است.
تبلیغات

این روزها دیگر صحبت از مزایا و فواید استفاده از چاپگرهای سه بعدی چندان تازگی ندارد. این محصول به خوبی جای خود را در هر عرصه‌ای پیدا نموده و لحظه به لحظه در حال پیشرفت بیشتر است. حضور چاپگرهای سه‌بعدی در عرصه‌ی پزشکی نیز چندی است که با نوآوری‌های متعدد، رنگ و جلای دیگری به خود گرفته است.

بر طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی ID Tech EX، بازار چاپگرهای سه بعدی در دو بخش پزشکی و دندانپزشکی در آینده شاهد رشدی قابل توجه خواهد بود، به طوری که تخمین زده می‌شود این رقم، از 141 میلیون دلار به میزان قابل توجه 868 میلیون دلار تا سال 2025، افزایش خواهد یافت. زمانی که شما به حضور بی‌سابقه  و پر رنگ چاپگرهای سه بعدی و دستاوردهای درخشان آن در عرصه‌ی پزشکی نگاهی بیندازید، به خوبی به علت این امر پی خواهید برد. آخرین درخشش این چاپگرها در عرصه جراحی را می‌توان در بیمارستان دانشگاه پکینگ ( Peking University Third Hospital) در کشور چین مشاهده کرد، جایی که یک ایمپلنت ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی جایگزین مهره‌ی سرطانی گردن پسری دوازده ساله شده است، جراحی که در نوع خود بی‌نظیر است.

مینگ هائو (اسم مستعار)، زمانی که در جریان یک بازی فوتبال دوستانه با سرش ضربه‌ای به توپ زد هیچ گونه احساس درد و نارحتی نکرد، اما صبح روز بعد با خشکی ناخوشایندی در ناحیه‌‌ی گردن از خواب بیدار شد. این درد و خشکی اولین چیزی بود که نشان می‌داد مشکلی وجود دارد. یک ماه بعد از این اتفاق، کل بدن این پسر بچه بی‌حس و کرخت شد، به طوری که به سرعت به یک متخصص ستون فقرات ارجاع داده شده و در آنجا با نمونه برداری و آزمایشات دیگر مشخص شد که یک تومور بدخیم سرطانی در دومین مهره‌ی گردنی او جا خوش کرده است.

استفاده از چاپگر سه بعدی در جایگزینی مهره گردن سرطانی در چین

به دنبال دو ماه بستری شدن در بیمارستان دانشگاه پکینگ و انجام درمان‌های مرتبط و ارتوپدی، این نوجوان تنها قادر بود چند دقیقه روی پای خود بایستد. در اینجا بود که پزشکان اولین گام‌ها در استفاده از چاپگرهای سه بعدی برای جراحی مهره‌های گردن را برداشتند.

استفاده از چاپگر سه بعدی در جایگزینی مهره گردن سرطانی در چین

در طول یک عمل پنج ساعته، جراحان مهره‌ی سرطانی گردن را خارج و آن را با یک ایمپلنت تولید شده توسط چاپگر سه بعدی، جایگزین کردند. در حین عمل همچنین  اعصاب، عروق سرخرگی، نخاع و بافت‌های آلوده به سرطان نیز پاکسازی شدند. این ایمپلنت مابین مهره‌ی اول و سوم گردنی جای گرفته و با کمک پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم محکم شد. جراحان اذعان کردند  استفاده از این ایمپلنت سه بعدی در روش‌های کنونی جراحی مفید بوده و گامی رو به جلو در بهبود روند کار و کاهش زمان التیام جراحت به شمار می‌رود.

استفاده از چاپگر سه بعدی در جایگزینی مهره گردن سرطانی در چین

 لیو زانگژونگ (Liu Zhongjun)، مسئول بخش ارتوپدی و درمان‌های استخوانی بیمارستان پکینگ، در گفتگو با CCTV.com اعلام کرد:

" با استفاده از فناوری‌های کنونی می‌بایست بعد از عمل جراحی سر بیمار با یکسری بست محکم شود، همچنین نباید در هنگام استراحت تماسی با تخت داشته باشد و این روند در حدود سه ماه به طول خواهد انجامید. اما با استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی، می‌توان شکل کاشت را به خوبی طراحی و شبیه سازی کرد، از این روی فرآیند کار راحت‌تر صورت گرفته و نتیجه‌ی قوی‌تر و بهبود سریع‌تری را شاهد خواهیم بود."
جایگزینی مهره  سرطانی گردن با ایمپلنت تولیدی چاپگر سه بعدی در چین

در واقع این یکی از دستاوردهای مهم حضور چاپگرهای سه بعدی در حوزه‌ی پزشکی است، چرا که بدین شکل هماهنگی بیشتری بین ایمپلنت تولید شده با آناتومی بدن بیمار وجود داشته و نتیجه‌ی کار بهتر خواهد بود. این همان چیزی است که این روزها با تولید کاشت‌های مناسب برای جمجمه، آرواره و همچنین ایمپلنت‌های مناسب برای افرادی که دچار "Sleep Apnea" یا حبس نفس در هنگام خواب هستند، شاهد هستیم.

جایگزینی مهره  سرطانی گردن با ایمپلنت تولیدی چاپگر سه بعدی در چین

مینگ هائو هنوز قادر به تکلم نبوده و با استفاده از یک تخته وایت برد منظور خود را بیان می‌کند، اما با این وجود اظهار نموده از نظر جسمانی از وضعیت بهتری برخوردار بوده و از روند بهبود خود راضی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات