۱۸ مرداد: سالگرد سیسل فرانک پاول فیزیکدان انگلیسی

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۵ سال پیش در چنین روزی سیسل فرانک پاول فیزیکدان برجسته انگلیسی در شهر والساسینای ایتالیا و در ۶۵ سالگی چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر ابداع روشی به منظور عکس‌برداری از فرایند هسته‌ای است. او در سال ۱۹۵۰ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.
تبلیغات

۴۵ سال پیش در چنین روزی سیسل فرانک پاول فیزیکدان انگلیسی در شهر والساسینای ایتالیا و در ۶۵ سالگی فوت کرد. پاول در ۵ دسامبر ۱۹۰۳ در شهر تونبریج انگلستان متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان های محلی پشت سر گذاشت. او موفق به دریافت بورسیه از مدرسه جود در تونبریج گردید. سپس به کالج سیدنی ساسکس کمبریج رفت و آنجا در رشته علوم طبیعی فارغ التحصیل شد. بعد از فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس شروع به کار در لابراتوار کوندیش کرد و به تحقیق در کنار تحصیل در مقاطع بالاتر پرداخت تا این که دکترای خود را در سال ۱۹۲۷ و در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت دریافت کرد.

دکتر فرانک پاول در سال ۱۹۲۸ به عنوان دستیار در لابراتوار فیزیک دانشگاه بریستول مشغول به فعالیت شد. در اواسط دهه ۳۰ میلادی تحقیقات وسیعی را در خصوص عوامل آتش فشانی و آتش فشان‌ها انجام داد. فرانک پاول در دورانی که در دانشگاه بریستول مشغول به فعالیت بود شروع به تحقیق برای یافتن و توسعه روشی کرد که بتواند میزان تحرک یون‌های مثبت را اندازه‌گیری کند. در راستای همین تحقیقات و مطالعه ساختار اتم‌ها، فرانک پاول موفق شد روش خاص عکس‌برداری از فرایند هسته‌ای را در سال ۱۹۳۸ ارائه کند. همین روش عکس‌برداری و مطالعه دقیق اتم‌ها و ذرات آن‌ها در فرایند هسته‌ای موجب شد تا فرانک پاول در سال ۱۹۴۶ موفق به کشف پیون شد که نظریه فیزیک هسته‌ای یوکاوا هیدکی مربوط به سال ۱۹۳۵ را تایید می‌کرد. دکتر فرانک پاول به موجب ارائه روش عکس‌برداری از فرایند هسته‌ای و کشف پیون در سال ۱۹۵۰ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

سر انجام سیسل فرانک پاول در ۹ اگست ۱۹۶۹ و در ۶۵ سالگی چشم از جهان فرو بست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات