محقق ۱۴ ساله‌ای که تلاش دارد ترول‌ها را پیش از ارسال پیغام، به تفکر دوباره ترغیب کند

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
تریشا پرابو که تنها ۱۴ سال سن دارد، سرانجام قرار است به‌زودی در علوم اعصاب فارغ التحصیل شود. اما به نظر می‌رسد او ابتدا تصمیم دارد راه‌حلی برای غلدری آنلاین پیشنهاد کند. پروژه‌ی تفکر دوباره (Rethink) او که بعنوان فینالیست جهانی Google Science Fair 2014 انتخاب شده بر محور یک مفهوم ساده شکل گرفته است: بازخوانی متن.
تبلیغات

در طرح او پیشنهاد شده که نوجوانان را به نوعی مجبور به خواندن مجدد پیغام‌های تندشان، پیش از ارسال متن به محیط‌های اجتماعی آنلاین کنیم. تریشا چنین فرضیه‌ای را ارائه می‌کند که اگر یک مکانیسم اخطاردهی وجود داشته باشد، نوجوانان، کمتر نسبت به ترول ورزی و به هم ریختن فضای مباحث تمایل نشان خواهند داد. او به منظور مشخص ساختن صحت تئوری خود، سیستم‌های "Baseline" و  "Rethink" را پیشنهاد کرده که در هر دوی آن‌ها از کاربر پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارند مجموعه‌ای از پیغام‌ها با مضامین از پیش تعیین شده را بدون در نظر گرفتن منطق پاسخ سایرین ارسال کنند یا خیر. تفاوت این دو طرح در این است که در مورد دوم، همچنین به کاربر در خصوص توهین آمیز بودن احتمالی پیغام هشدار داده شده و فرصت بازنگری به شخص داده می‌شود.

تریشا پرابو در مرحله‌ی بعد، به اجرای یک آزمایش ناشناس دست زد که طی آن 1,500 تست از نوجوانان در رده‌ی سنی 12 تا 18 سال گرفته شد. پس از جدول بندی نتایج، او کشف کرد که حدود 67 درصد از افرادی که سیستم Baseline برای آن‌ها به اجرا درآمده بود همچنان به انتظار پیغام مخرب خود ادامه داده‌اند، اما در نقطه‌ی مقابل، تنها کمتر از 5 درصد کسانی که سیستم Rethink بر روی آن‌ها آزمایش شده بود نتیجه‌ی مشابهی را تکرار کردند.

این محقق و دانشمند نوجوان اکنون در حال کار بر روی یک طرح اولیه است که بر اساس آن به نمایش چگونگی ترکیب سیستم Rethink با وب‌سایت‌های اجتماعی به منظور همراهی با اقبال روزافزون به اینگونه وب‌سایت‌ها خواهد پرداخت. او در توضیح پروژه‌ی خود گفته است که طرح او در شامل یک فیلتر مبتنی بر محتوای پیچیده است که عبارت‌های به واقع توهین‌آمیز و ناراحت کننده را تشخیص خواهد داد.

به نظر می‌رسد انسان‌ها تا به کنترل درونی دست نیابند همیشه نیاز به روشی برای تشویق، تنبیه یا بازنگری نیاز خواهند داشت. بر همین اساس است که گفته می‌شود اغلب کسانی که رفتارهای ترول گونه از خود بروز می‌دهند نوجوان‌های نابالغ، یا افرادی بدون کنترل درونی یا با انگیزه‌های تخریبی هستند. نظر شما در این خصوص و نیز طرح این دانشمند نوجوان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات