ویندوز 9 با حذف منوی چارم و اضافه شدن دسکتاپ مجازی عرضه خواهد شد

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد ویندوز 9 نقطه‌ی عطفی در اکوسیستم مایکروسافت خواهد بود. علاوه بر شنیده‌هایی مبنی بر یکپارچه‌سازی کامل اکوسیستم ویندوز، شواهد نشان از تغییرات در روند توسعه‌ی ویندوز 9 و حذف برخی از موارد همچون منوی چارم (Charms) یا همان منوی کمکی سمت راست ویندوز دارد.
تبلیغات

شنیده‌ها حکایت از این دارند که مایکروسافت درصدد حذف منوی چارم از ویندوز است که در اینصورت دسترسی به منوی جستجو، اشتراک‌گذاری، منوی استارت، ابزار‌ها و تنظیمات از بین خواهد رفت. هرچند منوی مورد نظر برای استفاده در ابزار‌های لمسی یکی از کاربردی‌ترین منوها محسوب می‌شود، اما کاربران ویندوز در پی‌سی‌های مجهز به کیبورد و ماوس هیچگاه با این منو احساس راحتی نکردند.

خبر حذف منوی چارم ابتدا توسط وب‌سایت Winbeta گزارش شده و سپس توسط ورج تایید شده است. براساس گزارشی که در ورج منتشر شده، نسخه‌ی کنونی ویندوز که در حال توسعه است، فاقد منویی است که در نسخه‌ی کنونی با نام منوی چارم شناخته می‌شود. براساس گزارش منتشر شده در ZDNet، در نسخه‌ی جدید ویندوز اپلیکیشن‌های متروی ویندوز صاحب یک نوار عنوان خواهد شد که برخی از قابلیت‌های موجود در منوی چارم را خواهد داشت، از این‌رو توسعه‌دهندگان باید برای فعال کردن آن منو، اپلیکیشن‌های خود را بهینه کنند. یکی از دلایل این تغییرات را می‌توان در بالابردن انعطاف‌پذیری اپلیکیشن‌های مترو عنوان کرد، چراکه مایکروسافت درصدد ایجاد تجربه‌ای مشابه نرم‌افزار‌ها معمولی ویندوز برای این اپلیکیشن‌ها است که در محیط دسکتاپ نیز اجرا می‌شوند. این قابلیت بسیاری از انتقادات کاربرانی که از ماوس و کیبورد استفاده می‌کنند را پوشش خواهد داد.

مایکروسافت همچنین قابلیتی دیگری را با نام دسکتاپ‌های مجازی (Virtual Desktop) به سیستم‌عامل خود اضافه می‌کند که یکی از ویژگی‌های مورد توجه کاربران انترپرایز و کاربرانی خواهد بود که ویندوز را در محیط‌های کاری و فعالیت‌های کاری مورد استفاده قرار می‌دهند. OS X اپل پیش‌تر این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار داده بود، اما ویندوزی‌ها باید برای بهره‌گیری از چنین قابلیتی رو به استفاده از نرم‌افزار‌های توسعه‌داده شده توسط سایر کمپانی‌ها می‌آوردند. براساس گزارشی که در Neowin‌منتشر شده، کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از کلیدی که روی نواروظایف (taskbar) قرار خواهد گرفت، بین چندین دسکتاپ مجازی فعال خود سوییچ کنند. تغییرات اخیر نشان از تلاش مایکروسافت برای جلب نظر کاربران دسکتاپ دارد.

انتظار می‌رود نسخه‌ی آزمایشی ویندوز ۹ تا اواخر سال جاری منتشر شود تا کاربران با آزمایش آن و یافتن نقاط ضعف و قوت، مایکروسافت را در بهبود هرچه بیشتر این نسخه یاری دهند. به‌نظر می رسد بهار سال آتی میلادی باید در انتظار عرضه‌ی رسمی ویندوز ۹ باشیم. مایکروسافت ابزار‌های لمسی را نیز از یاد نبرده و درصدد ترکیب ویندوزفون با ویندوز RT‌ است تا آن را برای استفاده در ابزار‌های لمسی بهبود دهد. براساس شنیده‌ها مایکروسافت این نسخه از ویندوز خود برای ابزار‌های لمسی را ویندوز موبایل نامیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات