روی آوردن اپل به TSMC می‌تواند موجب از دست رفتن سود ۱ میلیارد دلاری برای سامسونگ شود

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
یکی از دلایلی که شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در حد زیادی به یکدیگر وابسته نباشد این است که در صورتی که مشکلی بین دو شرکت بوجود آمد، فعالیت آن‌ها با مشکل جدی روبرو نشود. بر اساس جدیدترین گزارشات بدست آمده از وال‌استریت ژورنال، اپل با انتقال وظیفه‌ی ساخت تراشه‌های سری A خود از سامسونگ به TSMC می‌تواند موجب از دست رفتن سودی ۱ میلیارد دلاری برای کره‌ای ها شود.
تبلیغات

 اگرچه سامسونگ در صحبت‌های خود بصورت مستقیم از اپل نام نبرده اما این شرکت اذعان کرده است که سطح سفارش مشتریان اصلی این شرکت به کاهش خود ادامه داده است. مدیر بخش روابط سرمایه‌گذاری سامسونگ که در کنفرانسی که اخیرا برگزار شد صحبت می‌کرد به ذکر این مساله پرداخت و افزود: «فروش و سوددهی ناشی از System LSI (تجارت چیپ‌های پردازشی) بدلیل ادامه‌ی کاهش در سطح تقاضای مشتریان اصلی بدتر شده است.»

بر اساس گفته‌های لی سیونگ وو که یک تحلیلگر در IBK Securities است، ممکن است سامسونگ آمار از دست دادن سود 877 میلیارد وون (معادل با 851 میلیون دلار) را طی سال 2014 گزارش کند. با افزودن این رقم به سود عملیاتی سامسونگ در ارائه‌ی این چیپ‌ها که چیزی حدود 203 میلیارد وون (معادل با 197 میلیون دلار) تخمین زده می‌شود ، می‌توان گفت که سامسونگ در مجموع از نظر تئوری با کاهش سود ۱ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.

نمی‌توان با اطمینان گفت که این مساله به کلی متاثر از تصمیم اپل بوده است چرا که سامسونگ بطور قطع مشتریان بزرگ دیگری نیز دارد. اما با در نظر گرفتن تعداد بسیار عظیم آیفون‌هایی که توسط اپل تولید شده و به فروش می‌رسد، می‌توان با اطمینان گفت که جایگزین نمودن TSMC به جای سامسونگ توسط اپل یک رخداد شوم برای سامسونگ بوده است. در هر صورت جالب است بدانید که شایعاتی در خصوص بازگشت اپل به سوی سامسونگ در سال 2015 وجود دارد بنابراین شاید سال دیگر دوباره شاهد اوج گرفتن کسب و کار تراشه‌های پردازشی سامسونگ باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات