Barnes & Noble از کتابخوان Nook GlowLight جدید خود با قیمت 89 پوند پرده برداشت

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
Barnes & Noble شاید برای ما چندان برند شناخته شده‌ای نباشد اما در ایالات متحده، یکی از بزرگان فروش کتاب محسوب می‌شود که با صدها فروشگاه، کتابخانه الکترونیک وسیع در موضوعات گوناگون و نیز مجموعه‌ای از دستگاه‌های کتابخوان به گشترش سرویس و خدمات خود پرداخته است. حال این شرکت از کتابخوان جدید Nook GlowLight خود در انگلیس پرده برداشته است.
تبلیغات

 در پاییز سال 2012، B&N دامنه‌ی فعالیت مجازی خود را از طریق وب‌سایتش به انگلستان نیز گسترش داد و تلاش دارد با خط تبلت‌ها و کتابخوان‌های Nook خود رقبایی همچون Amazon و Kobo را به چالش بکشد. از آن زمان تا کنون فعالیت‌های اندکی از این شرکت شاهد بوده‌ایم تا اینکه بالاخره پس از دو سال، امروز B&N به معرفی سخت‌افزار جدید خود پرداخت. نسل دوم کتابخوان الکترونیک GlowLight که شاهد بهبود چشمگیر کیفیت صفحه‌نمایش 6 اینچی آن هستیم، از امروز به قیمت 89 پوند انگلیس از طریق خرده فروشی‌ها در درسترس خریداران خواهد بود.

اگرچه  Nook GlowLight جدید بطور قطع پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل قبلی خود محسوب می‌شود اما Barnes & Noble همچنان در برخی مشخصات با مشکل مواجه است. برای نمونه تکنولوژی صفحه‌نمایش front-lit دستگاه‌های Nook حتی با وجود معرفی نسخه‌ی جدید، همگام با نمونه‌های مشابه ارائه شده توسط رقبایی چون نسل دوم Kindle Paperwhite آمازون و Kobo Aura پیشرفت نکرده است. بر همین اساس هنگامی که نسل قبلی این دستگاه با همان قیمت Paperwhite در دسترس خریداران قرار گرفت، با وجود تجربه‌ی کاربری بسیار خوب ارائه شده و دسترسی به میلیون‌ها کتاب، مجله و روزنامه باز هم بعنوان دستگاه منتخب در مقابل رقبا ظاهر نشد.

در کشور انگلیس، GlowLight با اندکی قیمت ارزان‌تر (حدود 20 پوند) نسبت به نزدیک‌ترین رقبای خود عرضه می‌شود که با در نظر گرفتن اینکه مقرون به‌صرفه بودن، کلید موفقیت تمامی کتاب‌خوان‌های الکترونیک است می‌تواند نتیجه‌ی قابل توجهی به دنبال داشته باشد. بسیاری از دارندگان نسل دوم Paperwhite آمازون که اخیرا موفق به امتحان کردن GlowLight شده‌اند، اغلب آن‌ها چندان تمایلی برای تغییر دستگاه خود به این مدل نسبتا ارزان‌تر نشان نداده اما در عین حال معتقد بودند که این دو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. سرعت و پاسخگویی صفحه‌نمایش لمسی GlowLight به خوبی Paperwhite به نظر نمی‌رسد اما از نظر نرم‌افزاری و نیز گستردگی کتابخانه‌ها، هر دو شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند.

nook glowlight

Barnes & Noble ترجیح داده مسیر طراحی خود را اندکی نسبت به رقبا تغییر داده و به جای ایجاد یک مستطیل مشکی رنگ، به گوشه‌های گرد و رنگ سفید روی آورده است که یک حاشیه‌ی خاکستری سیلیکونی نیز آن را زینت می‌بخشد. البته این قسمت سیلیکونی با نوارهای قرمز یا بنفش نیز قابل تعویض است که هر دو 15 دلار قیمت خواهند داشت. B&N موفق شده Nook GlowLight را تا حدودی جذاب‌تر از رقبا ارائه کند و طراحی فاقد لبه‌های تیز آن، حاشیه‌ی نرم و وزن سبک این دستگاه موجب راحتی بیشتر کاربر هنگام در دست گرفتن آن برای مطالعه خواهد شد. تنها ایراد در طراحی سفید رنگ این دستگاه، جذب فوق‌العاده‌ی کثیفی از سر انگشتان و نیز رنگ گرفتن از سطوح نه چندان تمیز اطراف است.

مسلما بسیاری افراد همچنان از بسیاری جهات Paperwhite را ترجیح خواهند داد و بسیاری از کاربران اکوسیستم آمازون به حدی از کتابخانه‌ی آن خرید کرده اند که به کلی مهاجرت به دستگاه جدید نمی‌تواند یکی از گزینه‌های آن‌ها باشد. سطح تعهد و وابستگی یک کاربر به هر پلتفرم در نهایت بعنوان مهم‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری برای انتخاب چنین دستگاه‌هایی کرد پیدا خواهد کرد. بنابراین عرضه‌ی دیرهنگام Nook GlowLight نیز خود می‌تواند فاکتوری برای دشوار کردن مسیر موفقیت آن در نظر گرفته شود. در هر حال ممکن است دستگاه‌های رقیب دارای مزیت‌هایی نیز باشند اما Nook GlowLight هم قادر است تجربه‌ی مطالعه‌ی بسیار خوبی را در سطح قیمتی مقرون به صرفه ارائه نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات