دانشمندان موفق به پیوند سلول‌های عصبی به مغز شدند

سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
مطالعه 1 دقیقه
نئورون‌ها یا یاخته‌های عصبی جزئی از شبکه‌ی اعصاب است که وظیفه‌ی ارسال و دریافت داده‌های عصبی را بر دوش دارند که این کار را از طریق هدایت تکانه‌های الکترکی به انجام می‌رسانند. دانشمندان موفق شده‌اند تا نئورون‌های موجود در سلول‌های پوست موش را دریافت کرده و به مغز آن پیوند دهند.
تبلیغات

پیوند نئورون‌های سلو‌ل‌های پوستی به مغز یا انجام چنین پیوندهایی پیش از این انجام شده است، اما اهمیت آخرین پیوند صورت گرفته، ماندگاری یا در واقع کارایی سلول‌های پیوند داده شده در عضو جدیدی است که میزبان این نئورون‌ها بوده‌اند. یکی از عمده‌ترین مشکلات پیوندهای پیشین عدم ماندگاری این سلول‌ها است در حالی که در آخرین پیوند صورت گرفته سلول‌ها برای شش ماه بصوت زنده باقی مانده و بصورت کاربردی در مغز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در صورتی که دانشمندان موفق شوند تا عمل پیوند را بصورت موفقیت آمیز و کاربردی ارائه کنند، می‌توان این روش را به‌عنوان راهکاری برای درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون استفاده کرد که سیستم عصبی بدن را مورد حمله قرار می‌دهند. این بیماری‌ها سلول‌های عصبی را از کار انداخته و منجر به اختلال در کار بدن می‌شوند که می‌توان با جایگزینی آن‌ها از طریق پیوند، این مشکل را حل کرد.

پروفسور شوامبورن، در مورد پیوند نئورون‌ها چنین اظهار نظر کرده است:

من اطمینان دارم که در آینده شاهد درمان بیماری‌ها از طریق پیوند سلول‌های عصبی خواهیم بود. تحقیقات انجام شده ما را یک قدم دیگر به سمت موفقیت و اجرایی شدن این برنامه پیش برده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات