۱۴ مرداد: سالگرد درگذشت هاینریش اتو ویلند

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۰ سال پیش در چنین روزی، هاینریش اتو ویلند شیمی‌دان برجسته آلمانی چشم از جهان فروبست. شهرت این شیمی‌دان به دلیل تحقیقاتی است که در خصوص ساختار اسیدهای صفرا انجام داد.
تبلیغات

۶۰ سال پیش در چنین روزی (۵ آگوست ۱۹۵۷)، شیمیدان برجسته‌ی آلمانی، هاینریش اتو ویلند در شهر استرانبرگ چشم از جهان فروبست. هاینریش در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و سرشناس متولد شد. پدرش یک داروشناس معروف و دارای مدرک دکترا در رشته‌ی شیمی بود. همین موضوع سبب شد هاینریش جوان نیز به علم شیمی علاقه‌مند شود و راه پدر را دنبال کند. هاینریش در سال ۱۹۰۱ موفق شد مدرک دکترای خود را از دانشگاه مونیخ دریافت کند و بعد از آن در همان دانشگاه شروع به تدریس کرد. در کنار تحقیق در حوزه‌های مختلف علم شیمی، هاینریش به تدریس نیز علاقه‌ی ویژه‌ای داشت. بر اساس همین علاقه وی توانست از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۱ کرسی استادی دانشگاه فنی مونیخ را در اختیار داشته باشد و بعد از آن از دانشگاه مونیخ جدا شد و به دانشگاه فرایبورگ پیوست تا جانشین پروفسور لودویک گاترمن شود.

در دانشگاه فرایبورگ، هاینریش اتو ویلند در کنار تدریس شروع به تحقیق در خصوص زهر وزغ و اسیدهای صفرا کرد. همین تحقیقات روی اسید صفرا و شناسایی ساختار آن، موجب شد وی مفتخر به دریافت جایزه نوبل در سال ۱۹۲۷ شود. هاینریش در سال ۱۹۲۵ مجددا به دانشگاه مونیخ بازگشت تا جای خالی پروفسور ریچارد ویلستاتر را پر کند. در سال ۱۹۴۱ هاینریش توانست سم آلفا آمانیتین را از یکی از سمی‌ترین قارچ‌های جهان جداسازی کند.

وی در کنار کار آموزش و تحقیق، در خلال جنگ جهانی دوم با حمایت از دانشجویان یهودی آن‌ها را به‌عنوان دستیار تحقیقاتی در کنار خود نگه داشت. بعد از مرگ دکتر هاینریش، به پاس خدمات این دانشمند بزرگ و همچنین حمایت از دانشمندان علم شیمی، جایزه‌ای به نام این «جایزه هاینریش ویلند» از سال ۱۹۶۴ به‌صورت سالانه به دانشمندان شیمی اهدا می‌شود.

این شیمی‌دان برجسته، در تاریخ ۵ آگوست ۱۹۵۷ در شهر استرانبرگ و در ۸۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۱۴ مرداد (۵ آگوست)

۱۹۱۴ - شروع استفاده از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های ایالات متحده آمریکا

۱۹۳۰ - زادروز نیل آرمسترانگ، اولین فردی که بر روی ماه قدم گذاشت. 

۱۹۷۳ - پرتاب فضاپیمای مارس ۳ توسط سازمان فضایی اتحادیه جماهیر شوروی

۱۹۹۱ - سالروز مرگ سایچیرو هوندا، مؤسس کمپانی خودروسازی هوندا

این مطلب در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات