ایلان ماسک: هوش مصنوعی، از بمب اتم خطرناک‌تر است

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
اگر سرانجام روزی ربات‌ها به ما حمله کنند، حداقل ایلان ماسک می‌تواند بگوید که "به شما اخطار کرده بودم". این مخترع میلیاردر که علاقه خاصی به ممکن کردن غیرممکن‌ها دارد، عمیقا از هوش مصنوعی واهمه دارد. همین هفته نیز ایلان ماسک در توئیتر خود گفته که "ما باید در خصوص هوش مصنوعی بسیار محتاط باشیم؛ آن‌ها ممکن است از سلاح هسته‌ای هم خطرناک‌تر باشند".
تبلیغات

 پیش‌تر نیز در خصوص نظر ایلان ماسک درباره‌ی هوش مصنوعی برای شما نوشته بودیم، اما به نظر می‌رسد مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. اگر همین موارد به اندازه‌ی کافی شما را نگران نمی‌کند، لازم است به چند اظهار نظر دیگری که در پی این توئیت ارسال کرده نیز توجه کنید. ماسک در توئیت دیگری گفته که "امیدوارم ما تنها بوت لودرهای ابرهوشمندی دیجیتال نباشیم. متاسفانه این احتمال رو به رشد است". منظور ایلان ماسک از بوت لودر، برنامه‌ای است که تنها به راه‌اندازی سیستم اصلی پرداخته و پس از آن هیچ کنترلی بر روی آن نخواهد داشت.

هر دوی این اظهار نظرها به اندازه کافی ترسناک هستند. مورد اول به مقایسه‌ی ربات‌هایی با قوه‌ی درک و شناخت با خطرناک‌ترین سلاح کشتاری روی زمین می‌پردازد و دیگری می‌گوید که ما تنها موجوداتی خواهیم بود که شرایط تسلط ربات‌ها را رفاهم خواهیم کرد.

ایلان ماسک پیش‌تر نیز گفته بود که ما باید در خصوص توسعه‌ی هوش مصنوعی به شدت با احتیاط عمل کنیم و به حالت شوخی از ترمیناتور بعنوان یک رخداد محتمل که ممکن است در صورت به هم ریختن شرایط با آن مواجه باشیم سخن به میان آورده بود. تصور کردن روز نابودی انسان در این صورت چندان دشوار نیست... خصوصا با در نظر گرفتن تلاش‌های گوگل در بوستون داینامیکز که عجیب‌ترین و هولناک‌ترین ربات‌ها را تولید می‌کند و کافیست عنصر هوشمندی واقعی را به آن‌ها تزریق کرد که گوگل برای آن نیز چاره‌اندیشی کرده و DeepMind را به تصاحب خود درآورده است. ری کرزویل، متخصص و پیشرو تکنولوژی هوش مصنوعی که اتفاقا او نیز توسط گوگل به استخدام درآمده، بحثی متفاوت از آنچه ایلان ماسک مطرح می‌سازد را ارائه می‌کند. او معتقد است که: انسان‌های بیولوژیک توسط هوش مصنوعی از میدان به در نخواهند شد چرا که ما انسان‌ها از هوش مصنوعی برای بهتر کردن خودمان استفاده خواهیم کرد. کرزویل پیش‌تر در اوایل سال میلادی گفته بود که سناریوی تقابل ما با ماشین‌ها رخ نخواهد داد... بلکه به جای آن، ما به تقویت و بهبود ظرفیت‌های خود از طریق ترکیب با مخلوقات هوشمندمان خواهیم پرداخت.

به نظر می‌رسد ایلان ماسک نیز به کلی مخالف توسعه‌ی هوش مصنوعی نیست، بلکه تنها تلاش دارد که این توسعه با دقت هرچه تمام‌تر و در نظر گرفتن سناریوهای محتمل صورت پذیرد. هرچه باشد ایلان ماسک نیز هدف خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده را برای تسلای خود در ذهن می‌پروراند و به این هوش مصنوعی نیاز خواهد داشت.

چندی پیش در مقاله‌ای به تلاش‌های شرکت Cycorp پرداختیم که مدت ۳۰ سال تمام را به توسعه‌ی بی سر و صدای هوش مصنوعی خود پرداخته بود. این پروژه‌ی جاه‌طلبانه که Cyc نامیده می‌شود قادر است دانش بشری را درک کرده و جهان‌بینی داشته باشد. این سیستم قادر است از منظر دیگری هوشمندی را ارائه نماید که هرگز تا کنون به این سطح دست نیافته بود. علاوه بر این در خصوص ساخت تراشه‌های جدیدی نیز مطلبی ارائه کردیم که بر اساس آن، محققان موفق شده‌اند ساز و کار پردازشی مغز انسان را در تراشه‌های کامپیوتری پیاده‌سازی کرده و کارایی در همان سطح را برای آینده‌ای نه چندان دور ارائه نمایند. پس شاید لازم باشد به واقع توصیه‌های ایلان ماسک را آویزه‌ی گوش خود کنیم... البته اگر قصد بقا داشته باشیم!

نظر شما در این خصوص چیست؟ با ماسک هم‌ عقیده هستید یا همچون کرزویل تصور می‌کنید انسان‌ها هیچ‌گاه چنین کنترل اوضاع را از دست نخواهند داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات