نگاهی به جنجال به پا شده بر سر کپی کردن‌های شیائومی

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
مطالعه 6 دقیقه
کمتر کسی است که دیگر نام شیائومی را نشنیده باشد. استارت آپی که طی یکی دو سال راه صد ساله را طی کرد و به آمارهای جالبی در فروش دستگاه‌های هوشمند دست یافت. استراتژی این شرکت، تولید دستگاه‌های رده‌بالا و با کیفیت، و عرضه‌ی آن‌ها با قیمت بسیار پایین‌تر از رقبا است. اما به نظر می‌رسد اخیرا جنجال‌هایی در خصوص کپی کردن این شرکت از اپل به گوش می‌رسد.
تبلیغات

شیائومی، استارتاپ پر سر و صدایی که گوشی‌های هوشمند با کیفیت و رده‌بالا تولید کرده و آن‌ها را به نصف قیمت آیفون یا گلکسی به فروش می‌رساند، هفته‌ی پیش از پرچم‌دار جدید خود Mi4 در چین رونمایی کرد. گوشی هوشمند Mi4 تا مدتی سرخط اخبار را به خود اختصاص داد؛ گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش با کیفیت ۵ اینچی و مشخصات فنی قدرتمند که تنها با قیمت 320 دلار در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

Mi4 به پردازنده Snapdragon 801 با ۴ هسته‌‌ی ۲.۵ گیگاهرتز مجهز شده است. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این تلفن می‌توان به ۳ گیگابایت حافظه رم، ۱۶ یا ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و پشتیبانی از شبکه 4G اشاره کرد. شیائومی در سه‌ماهه اخیر موفق شد تلفن‌های هوشمند بیشتری را در مقایسه با ال‌جی به فروش برساند. جالب اینجا است که خود ال‌جی در فصل پیش توانست میزان فروش تلفن‌های هوشمند خود را ۱۴ درصد افزایش دهد و به نوعی رکورد بزند. شاید خالی از لطف نباشد که بدانید، شیائومی سال گذشته تنها ۱.۸ درصد از این بازار سهم داشت.

اما این بازارگرمی شیائومی در خصوص Mi4 خیلی طول نکشید. زمانی‌که رسانه‌های دنیا خبر معرفی این گوشی هوشمند خوش قیمت را دریافت کردند، سر و صداها در خصوص اینکه دوباره با یک کپی‌کاری دیگر از روی محصول اپل رو‌به‌رو هستیم اجتناب ناپذیر بود. در فاصله‌ی کمی، بحث تقلید عجیب شیائومی از اپل جای اخبار در خصوص فروش فوق‌العاده یا رشد جالب این شرکت و حتی معرفی پرچم‌دار جدید را به حاشیه راند. مسلما شیائومی موفق می‌شود پرچم‌دار جدید خود را نیز به شکل خیره‌کننده‌ای به فروش برساند اما آیا این مسئله به همین‌جا ختم می‌شود؟

هوگو بارا، مقام اجرایی سابق گوگل که از پاییز گذشته برای شیائومی کار می‌کند اتهامات وارده به این شرکت را به کلی رد می‌کند. مدت کوتاهی پس از رونمایی از Mi4، هوگو بارا به وب‌سایت ورج گفت که تمام سر و صداها در خصوص کپی‌کاری شیائومی از اپل تنها اظهار نظرهای جنجالی و با قصد حاشیه سازی آن هم توسط افرادی است که تاکنون به اندازه‌ای با محصولات شیائومی کار نکرده‌اند که متوجه تفاوت‌های اساسی این دو شوند. از سوی دیگر این گفته‌ها با صحبت برخی وبلاگ‌نویس‌های سرشناس در تضاد است، حتی عده‌ای معتقد هستند که شیائومی از اپل الهام نگرفته بلکه به کلی هرآنچه از آن می بیند را مو به مو کپی کرده و بعنوان محصول اختصاصی خود عرضه می‌کند.

در طی مراسم رونمایی از Mi4، مدیرعامل شیائومی یعنی لی جون که بخاطر پوشیدن پیراهن مشکی، شلوار جین و کفش ورزشی دقیقا شبیه به استیو جابز شناخته شده، از یک دستبند تناسب اندام پرده برداشت که این اتفاق پس از گفتن «و یک چیز دیگر...» معروف استیو جابز رخ داد. این تکنیک، روشی بود که اپل برای ارائه‌ی محصولات غافلگیرکننده‌ی خود در مراسم‌های معرفی اجرا می‌کرد. این موضوع به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پیچید؛ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که شیائومی از «یک چیز دیگر...» اپل نیز نگذرد. در نهایت انکار این مسئله نیز بسیار دشوار است که Mi4 شباهت بسیاری به آیفون 5s دارد.

Xiaomi Mi4

این مسئله در خصوص تبلت Mi Pad شیائومی نیز صدق می‌کند. این دستگاه تقریبا با آیپد مینی اپل یکسان بوده و حتی از صفحه‌نمایشی با همان اندازه و همان رزولوشن بهره می‌برد.

xiaomi mi pad

اگر اندکی در ابزارهای بازاریابی شیائومی به کاوش بپردازید مسائل حیرت انگیزتر نیز می‌شود. وب‌سایتی که به نمایش و معرفی دوربین Mi3 می‌پردازد از تصاویری بهره می‌برد که منبع آن‌ها نشنال جئوگرافیک بوده یا عکس‌های دارای کپی رایت منتشر شده توسط عکاس‌های حرفه‌ای در Flickr هستند اما شیائومی آن‌ها را بعنوان عکس‌های گرفته شده با گوشی هوشمند خود جا می‌زند یا حداقل به نمایش حضور آن‌ها در گالری دستگاه خود می‌پردازد. برای نمونه تصویر زیر را مشاهده کنید که یک عکس دارای کپی رایت ارائه شده توسط یک عکاس حرفه‌ای در فلیکر است:

flicker

و این هم از تصویر تبلیغاتی ارائه شده توسط شیائومی:

xiaomi marketing

بیزینس اینسایدر بار دیگر با هوگو بارا تماس گرفته و اغلب مدارک بالا را برای او ارسال کرده است. با درنظرگرفتن اینکه شیائومی از نظر بسیاری افراد به‌صورت مستقیم به کپی‌برداری مشغول است، بد نیست یک فرصت دیگر برای توضیح به آن‌ها داده شود. همیشه کمپانی‌های کوچک هر از گاهی به بازسازی حرکت بزرگان می‌پردازند اما هم‌زمان با رشد خود، ملزم خواهند بود که مسیر حرکتی و استراتژی‌های اختصاصی خود را طراحی و پیاده‌سازی نمایند. به نظر می‌رسد شیائومی همچنان به این سطح از بلوغ فکری نرسیده، یا بالعکس، چنین اقدامی را موجب موفقیت مستقیم خود در بازار هدف فعلی می‌بیند.

در هر صورت بارا همچنان بر سر موضع خود در خصوص عدم کپی برداری شیائومی از اپل باقی ماند. از آنجا که این ارتباط از طریق ایمیل برقرار شده، متاسفانه راهی برای فهمیدن اینکه آیا او گفته‌های خود را با اطمینان خاطر می‌گوید یا اینکه پاسخی مطبوعاتی را از رو می‌خواند وجود نداشته است!

در هر صورت تردیدی نیست که شیائومی یک داستان موفقیت فوق‌العاده است. گوشی‌های این شرکت در حال حاضر تنها در تعداد معدودی از کشورها عرضه می‌شود اما این شرکت تصمیم دارد کسب‌و‌کار خود را تا پایان سال جاری میلادی به کشورهای در حال توسعه‌ی دیگری نظیر برزیل و هند گسترش دهد. علاوه بر این، شیائومی هم‌اکنون در چین بیشتر از آنچه که اپل سهم دارد گوشی می‌فروشد و روزبه‌روز در حال نزدیک‌تر شدن به سامسونگ و بدل شدن به زنگ هشداری برای کره‌ای ها است. اگرچه سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند دنیاست اما هرچه باشد گوشی‌های شیائومی نیز اندرویدی بوده و همان کاری را می‌کنند که اغلب گوشی‌های سامسونگ نیز انجام می‌دهند با این تفاوت که از نظر قیمتی، شیائومی راهی برای رقابت نگذاشته است.

شیائومی هنوز برنامه‌ی کوتاه مدتی برای ورود به بازارهای توسعه یافته نظیر آمریکا یا اروپا ندارد اما بر اساس گزارش تک‌کرانچ، این شرکت مجبور خواهد بود استراتژی‌های بازاریابی خود را به کلی مورد تجدید نظر قرار داده و در صورتی که قصد ورود به بازارهای توسعه‌یافته را داشته باشد، باید هرگونه نشانی از کپی کردن را چه از محصولات و شیوه‌ی اپل و چه سایر شرکت‌ها و سازندگان از فعالیت‌های خود محو کند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا شما هم معتقد هستید شیائومی از اپل تقلید می‌کند؟ اگر پاسخ مثبت است آن را یک استراتژی موفق می‌دانید یا اقدامی که در بلند مدت گریبان این شرکت را خواهد گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات