9 شهریور: ثبت اختراع زپلین ، کشتی پرنده

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۲۲ سال پیش در چنین روزی کنت فردیناند فن زپلین کشتی پرنده و معروف خود را تحت عنوان زپلین ثبت کرد. کشتی‌های پرنده در ۳ دهه نخست قرن بیستم میلادی یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل به حساب می آمدند.
تبلیغات

۱۲۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۱ آگوست سال ۱۸۹۵ کنت فردیناند فن زپلین مخترع آلمانی، کشتی پرنده خود را تحت عنوان زپلین به ثبت رساند. تا سال ۱۹۳۷ و بروز فاجعه هیندنبورگ کشتی‌ای پرنده به عنوان یکی از جذابترین و پرکاربردترین وسایل مسافرتی به حساب می آمدند. حتی در خلال جنگ جهانی اول از این کشتی‌ها با اهداف نظامی نیز استفاده شد.

فردیناند آدولف آوگوست هاینریش گراف فن زپلین در تاریخ ۸ جولای سال ۱۸۳۸ در کنستانز آلمان متولد شد. در ۱۶ سالگی به خدمت ارتش درآمد و مدارج ترقی را خیلی زود در ارتش طی کرد.

1050px-Zeppelin-LZ-127 internal and gas cells

شجاعت های او در جنگ فرانکو-پروس باعث پیشرفت‌اش در ارتش شد و افتخارات زیادی را نصیبش کرد. در سال ۱۸۸۵ به عنوان نماینده وارد مجلس برلین شد و توانست امتیاز نظارت بر ماشین‌های پروازی را کسب کند. بعد ازآن فن زپلین به کمک یک مهندس مکانیک به نام تئودور کوبر شروع به طراحی ایده کشتی‌های پرنده کرد و در سال ۱۸۹۵ طرح خود را به نام زپلین ثبت کرد.

ساخت اولین زپلین چند سال طول کشید و سرآنجام کشتی غولپیکر هوایی برای نخستین بار در تاریخ ۲ جولای سال ۱۹۰۰ بر فراز دریاچه بودنزه به پرواز درآمد. فن زپلین در تاریخ ۸ مارس سال ۱۹۱۷ در حالی که اختراعش در اوج شهرت قرار داشت و نام زپلین را جهانی کرده بود فوت کرد. در سال ۱۹۲۹ گراف زپلین توانست دور کره زمین را با یک زپلین در طول ۱۰ روز طی کند.کشتی‌های هوایی و یا همان زپلین‌ها تا سال ۱۹۳۷ از جمله ماشین‌های پرکاربرد با اهداف نظامی و غیر نظامی به حساب می‌آمدند.

در تاریخ ۶ می سال ۱۹۳۷ کشتی غولپیکر هوایی و معروف هیندنبورگ که با نام LZ129 نیز شناخته می‌شد آتش گرفت و ۳۵ نفر از ۹۷ مسافر آن جان خود را از دست دادند، این کشتی هوایی غول‌پیکر در سال ۱۹۳۶ در آلمان ساخته شده بود و حدود ۲۵۰ متر طول داشت. بعد از این فاجعه هوایی و بروز چند حادثه مشابه کشتی‌های هوایی زپلین دیگر برای پروازهای مسافرتی و تفریحی استفاده نشدند و با محدود شدن کاربرد آنها در واقع به پایان دوران طلایی خود رسیدند.

دیگر رویدادهای مهم ۹ شهریور (۳۱ آگوست)

۱۸۹۷ - ثبت پتنت Kinetoscope به نام توماس ادیسون. این دستگاه را می‌توان اولین ویدیو پروژکتور تاریخ نامید.

۱۹۹۴ - ادغام دو شرکت بزرگ Aldus و Adobe. این دو شرکت در آن زمان از توسعه‌دهندگان اصلی نرم‌افزارهای چاپ و انتشار به کمک کامپیوتر بودند.

این مطلب در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات