نانوذراتی چندکاره با قابلیت تعقیب و نابودی سلول‌های سرطانی

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
امروزه نانوذرات و خواص ویژه‌ی آن‌ها پتانسیل فوق العاده‌ای را در علم پزشکی از خود نشان می‌دهند. یکی از مشکلاتی که انسان به کمک این ذرات بسیار ریز در حال فائق آمدن بر آن است بیماری سرطان است. آخرین پیشرفت در این زمینه تولید نانوذرات است که می‌توانند سلول‌های معیوب را ردیابی و نابود کنند. همراه زومیت باشید تا بیشتر به بررسی نانوذرات بپردازیم.
تبلیغات

تیم پژوهشی دانشگاه کالیفرنیا موفق به تولید نانولوله‌هایی شدند که می‌تواند در زمینه‌ی تشخیص تومورها و حمله به این سلول‌ها بسیار کاربردی باشد. این انعطاف پذیری و عملکرد دوگانه می‌تواند منجر به ابداع روش‌های درمانی جدیدی برای مبارزه با سرطان شود.

نانوذرات به طور کلی با استفاده از ترکیبات آلی و غیر آلی تولید می‌شوند که هر یک خاصیت و مزیت خود را دارند. نانوذرات غیر آلی همچون نانوذرات تولید شده از طلا در زمینه‌ی تصویر برداری و تشخیص سرطان بسیار مفید عمل می‌کنند و نانوذرات ساخته شده از ترکیبات آلی نیز به دلیل خواص زیست سازگاری که دارند در زمینه‌ی دارورسانی هدفمند بسیار مفیداند؛ اما کاربردی در زمینه‌ی تصویر برداری ندارند.

نانوذرات توسعه داده شده در این دانشگاه از مواد آلی معمولی به نام پرفیرین و کولیک اسید تولید می‌شوند که هر دو در کبد شکل می‌گیرند. این پژوهشگران با افزودن سیستئین به همراه نانوذرات کربنی آن‌ها را به صورت فلوئورسنت در آوردند که ترکیب آخر ترکیبی است آمینواسیدی که می‌تواند از رهایش ناخواسته‌ی محموله‌ی دارویی نانوذرات در طی حرکت در جریان خون جلوگیری کند.

این تیم سپس این نانوذرات را مورد آزمایش قرار دادند تا از خواص آن‌ها آگاه شوند. در هر دو آزمون برون تنی و درون تنی این نانوذرات به عنوان دارورسان‌های موثری عمل کردند، داروهای مورد آزمایش داروهای ضدسرطان همچون دوکسوروبیسین بود که در فرایند‌های شیمی درمانی به کار می‌روند. سپس آن‌ها نور را بر این نانوذرات اعمال کردند تا مولکول‌های حساس به نور، اکسیژن تک اتمی را آزاد کنند که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند. در عین حال گرم کردن این نانوذرات به کمک لیزر نیز می‌تواند به عنوان راهی دیگر برای نابود کردن تومورها به کار رود.

یکی از یافته‌های قابل توجه در این پژوهش این بود ه با اعمال نور آزاد شدن محموله‌ی دارویی سرعت می‌گرفت، به گفته‌ی این دانشمندان دستیابی به چنین ابزاری که می‌توانست میزان آزادسازی دارو در درون تومور را تحت کنترل بگیرد در جهت کاهش مسمومیت دارویی و سمیت دارو برای اعضای سالم بسیار مفید است و عوارض جانبی درمان را به شدت کاهش می‌دهد.

در ارتباط با تصویر برداری نیز نانوذرات با ماندن در بدن برای زمان بیشتر و اتصال با عوامل تصویربرداری به دلیل اتصال بیشتر نانوذرات کربنی با بافت‌های تومور نسبت به بافت‌های طبیعی بدن می‌توان از آن به عنوان ماده‌ی حاجب – ماده‌ی کنتراست- استفاده کرد تا در تصویر برداری MRI یا PET اسکن بتوان تومور‌ها را به خوبی مشاهد کرد.

این نانولوله‌ها به دلیل داشتن خواص متعدد اولین در نوع خود به شمار می‌آیند، در حقیقت این نانوذرات سه روش درمانی نوردرمانی، دما درمانی و دارورسانی هدفمند را به همراه خواص تصویربرداری و تشخیصی را یک جا در خود دارند. این نانوذرات یک بسته‌ی مجتمع درمانی و تشخیصی به شما می‌آید. این تیم هم اکنون در حال انجام مطالعات پیش بالینی است تا بتوان مطالعات بر روی انسان را هر چه زودتر آغاز کرد. نتایج این پژوهش در نشریه‌ی علمی Nature Communications به چاپ رسیده است.

همانطور که می‌دانید بیماری سرطان یکی از پر هزینه‌ترین و دشوارترین بیماری‌های قرن اخیر است، شما هم می‌توانید با کمک در ساخت بیمارستان‌های بیشتر جهت درمان این بیماران از این لینک سهمی در درمان این کودکان سرطانی در کشور داشته باشید. امیدواریم زومیت هم توانسته باشد قدری در آگاهی جمعی در خصوص مشکلات این بیماری و جلب مشارکت مردمی در کمک به درمان این بیماری یاری گر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات