Leap Motion قصد دارد دریچه‌ای به دنیای حقیقی در هدست‌های واقعیت مجازی باشد

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
یکی از بهترین خصوصیات هدست‌های واقعیت مجازی، در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین کاستی‌های آن نیز به شمار می‌رود. هنگامی که هدست‌های واقعیت مجازی را بر روی سر خود قرار می‌دهید امکان تعامل با محیط واقعی تقریبا غیرممکن می‌شود. حال به نظر می‌رسد Leap Motion ترفندی برای حل این مساله در دست داشته باشد.
تبلیغات

این هدست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما قادر به دیدن هیچ‌چیز دیگری نخواهید بود که تجربه‌ی همه‌جانبه و فوق‌العاده‌ای خصوصا در بازی‌ها به همراه دارد. با این وجود چنین مساله‌ای همچنان بدین معنا خواهد بود که برای تعامل با محیط پیرامون ملزم به برداشتن آن از روی چشمان‌تان خواهید بود. اگر هم تلاش کنید بدون برداشتن این هدست به حرکت در محیط بپردازید مسلما ریسک برخورد به در و دیوار را به جان خریده‌اید. حال کمپانی سازنده‌ی Leap Motion که در سان‌فرانسیسکو واقع شده، راه‌حلی برای حل این معضل پیشنهاد داده است. این شرکت پیشنهاد می‌کند سنسور دوربین مادون‌قرمز 79.99 دلاری این شرکت را در قسمت جلوی هدست خود بچسبانید و با استفاده از نرم‌افزار، به مشاهده‌ی تصویر محیط اطراف حین پوشیدن هدست بپردازید. از آن بهتر، در این سیستم با باز نمودن در بر روی واقعیت‌های افزوده‌ی جدید، شما برای مشاهده‌ی محیط اطراف حتی لازم نیست بطور کامل از محیط بازی یا برنامه‌ی مورد نظر خود خارج شوید.

لیپ موشن هم‌اکنون مدتی است که بر روی این ایده بصورت داخلی در حال کار بوده اما تصمیم دارد این قابلیت را به یک ویژگی با پشتیبانی رسمی بدل ساخته و از آن مهم‌تر، سیستم مذکور را به آینده‌ی کسب و کار خود تبدیل کند. لیپ موشن به دو روش می‌تواند به انجام این مهم بپردازد: یکی اتصال استاندارد که امکان وصل کردن یکی از کنترلرهای لیپ موشن را به جلوی هر هدست واقعیت مجازی فراهم می‌کند، و دیگری نسل بعدی دوربین رنگی به نام Dragonfly که این شرکت تلاش دارد روانه‌ی قسمت جلویی تمام هدست‌هایی که در آینده ساخته خواهند شد بکند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از همین امروز اتصال استاندارد را خریداری کنند اما دوربین Dragonfly همچنان یک پروژه‌ی در دست توسعه محسوب شده و لازمه‌ی بهره بردن از آن، قصد سازندگانی نظیر آکیولس، سونی و سامسونگ برای خرید آن خواهد بود.

در یک پیش‌نمایش مختصر که در این هفته ارائه شد، یک پروتوتایپ یا نمونه‌ی اولیه از Dragonfly که بر روی آخرین نسخه‌ی تحت توسعه‌ی Oculus Rift قرار گرفته بود مورد آزمایش قرار گرفت. لیپ با استفاده از نرم‌افزار مخصوص خود، قادر است میان ویدیوی حاصل از دوربین خود و برنامه‌ای که در صفحه‌نمایش ریفت در حال نمایش است سوئیچ کند. برنامه‌ی لیپ موشن همچنین قادر است هر دوی این ورودی‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و به یک نمای واحد تبدیل نماید تا شما بتوانید بصورت همزمان در دو دنیای متفاوت سیر کنید. در عمل چنین خصوصیتی بدین معنا خواهد بود که شما می‌توانید دست خود را مقابل صورت‌تان حرکت داده و آن را مشاهده کنید چرا که برنامه‌ی لیپ آنچه در مقابل دوربین حائز اهمیت باشد را بصورت ساختار اصلی به کاربر نمایش خواهد داد.

Leap Motion AR overlay.0.jpg

 زمینه‌ی فعالیتی لیپ موشن تا کنون بسیار ثابت و بی‌شاخه بوده است. جعبه سنسور کوچک ساخت این کمپانی به کامپیوترهای شخصی متصل شده و حرکات مشخص دست و انگشتان را با دقت مناسبی تشخیص می‌دهد تا نحوه‌ی جدیدی برای تعامل با سیستم ایجاد شود. این سیستم که اغلب با کینکت مایکروسافت مقایسه می‌شود به تعبیر مدیرعامل خود این شرکت، بیشتر برای شبیه‌سازی و درک حرکاتی است که ما در زندگی روزمره با دستان خود انجام می‌دهیم تا به شیوه‌ای ساده بتوان به تعامل با سیستم پرداخت؛ کینکت در نقطه‌ی مقابل تلاش دارد حرکات تمام بدن را برای کاربردهای چند منظوره تشخیص دهد. توسعه‌دهندگان تا کنون بیش از ۲۰۰ بازی و اپلیکیشن تولید کرده‌اند که از قابلیت‌های این سیستم بهره می‌برند. این لیست، همه چیز از حرکت در برنامه‌ی گوگل ارث گرفته تا بازی‌هایی که در برگیرنده‌ی دستکاری اشیا با دست هستند را شامل می‌شود.

اما بحث‌هایی وجود دارد که مدعی است محصول اصلی این شرکت، چندان هم بازار را تکان نداده و موفق نشده انقلابی ظاهر شود. این سیستم تنها توسط تعداد اندکی سازنده نظیر اچ‌پی در برخی سیستم‌ها به کار رفته است. لیپ موشن در ماه می گذشته یعنی تنها چند ماه پس از عرضه‌ی محصول، بدلیل فروش پایین‌تر از حد انتظار حدود ۱۰ درصد از پرسنل خود را اخراج کرد. این شرکت امیدوار بود حدود ۵ میلیون واحد از محصول خود را به فروش برساند، اما در نهایت، عدد بدست آمده به ۵۰۰ هزار نزدیک‌تر بود. مدیرعامل این شرکت همچنان از ارائه توضیح و آمار در خصوص اینکه از آن زمان تا کنون چه تعداد لیپ موشن به فروش رفته سر باز می‌زند، اما او در عین حال به اندازه‌ای زیرک هست که بجای آمار فروش، خبر از حضور بیشتر از ۱۰۰ هزار توسعه‌دهنده در حدود ۱۰۰ کشور دنیا بدهد که مشغول ساخت برنامه برای این ابزار هستند.

دلیل تغییر جهت لیپ به سمت واقعیت مجازی ساده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید که تمام تمرکز لیپ بر روی PC بوده است. مشکل اساسی این است که تعداد بسیار اندکی از تولیدکنندگان نسبت به استفاده از تکنولوژی تشخیص حرکت دست و انگشت لیپ در سخت‌افزارهای خود علاقه نشان می‌دهند. در مقام مقایسه، بازار واقعیت مجازی همچنان در مراحل اولیه‌ی رشد خود قرار دارد و مدیرعامل لیپ موشن باور دارد که کمپانی‌های سازنده‌ی هدست‌های واقعیت مجازی، به لیپ بعنوان چیزی که نه تنها قادر است مشکل بینش محیط را برطرف سازد، بلکه بعنوان یک سنسور قابل اتکا که بر اساس آن می‌توان تعامل بهتری با کاربر برقرار ساخت نگاه خواهند کرد.

ما تصور می‌کنیم که مشکل حل نشده‌ی واقعیت مجازی، شیوه‌ی ارائه ورودی به آن است؛ خصوصا ورودی‌های سه‌بعدی که در عین سادگی و در دسترس بودن، قدرتمند نیز هستند. مایکل باکوالد مدیرعامل لیپ موشن

اما حسگر لیپ از ابتدا متناسب با دستگاه‌های واقعیت مجازی که نیاز به تشخیص حرکات دست از بالا به پایین دارند ساخته نشده است. در حقیقت این محصول به شکلی طراحی شده بود که هرآنچه در بالای آن اتفاق می افتد را متوجه شود. بنابراین لیپ مجبور بوده نرم‌افزارهای خود را برای تغییر رویه‌ی مذکور بازطراحی نماید. این محصول همچنین باید برای تناسب با نیازهای واقعیت مجازی، ماهیت بازتری به خود گرفته و بیش از پیش دست توسعه‌دهندگان را برای دسترسی به داده‌های تصویربرداری که توسط سنسورها دریافت می‌شوند به منظور ایجاد تغییرات و تولید برنامه‌ها آزاد بگذارد. اتصال استاندارد لیپ موشن برای ثابت کردن سنسورها بر روی هدست واقعیت مجازی را در تصویر زیر می‌بینید.

Leap Motion VR Developer Mount.0.jpg

البته همه‌چیز از طریق تغییرات نرم‌افزاری قابل تصحیح و بهبود نیست. Dragonfly که یک سنسور متشکل از دو دوربین رنگی با رزولوشن و سرعت بسیار بالاست نتیجه‌ی درک این مساله است. در حالی که مدل‌های فعلی لیپ تنها قادر به بینش بصورت فروسرخ هستند، رنگ‌های حاصل از دوربین Dragonfly موجب می‌شود آنچه از درون هدست مشاهده می‌شود تا حدودی به دنیای واقعی و بینش انسانی نزدیک‌تر شود. دیوید هلز یکی از بنیان‌گذاران و رئیس بخش تکنولوژی لیپ می‌گوید:

اینکه بصورت کلی قادر به دیدن محیط اطراف در چنان شرایطی باشیم به خودی خود اساسی به نظر می‌رسد. بنابراین اگر دوربین‌های لیپ حالت مات داشته باشند، قادر خواهید بود از این سنسورهای دو منظوره بعنوان چشمان واقعی خود استفاده کنید.

اما کمک به کاربران هدست‌های واقعیت مجازی برای مشاهده‌ی محیط اطراف به شکلی که مطلوب و مناسب باشد تلاش بسیار پیچیده و دشواری است که البته هنوز هم به مرحله‌ی نهایی نرسیده است. خود سنسور Dragonfly و همچنین نرم‌افزارهای مربوطه همچنان در مرحله‌ی پرتوتایپ قرار دارند و نیاز است بتواند دوربین‌های خود را متناسب با هر هدست واقعیت مجازی، به گونه‌ای تنظیم و هماهنگ سازد. Dragonfly محیط دید بسیار گسترده‌تری در مقایسه با Rift را ارائه می‌کند و نیاز دارد که خود را به گونه‌ای مناسب برای کار با لنزهای بزرگنمایی دستگاه‌های واقعیت مجازی سازگار نماید. مقیاس و حیطه‌ی دید نیز باید به اندازه‌ای دقیق باشد که کاربر بتواند به تعامل با اشیا پرداخته و در عین حال احساس جدا شدن از بدن خود و نگاه کردن به محیط از طریق یک دوربین را نداشته باشد. لیپ تلاش دارد تمام این جزئیات را برای هر یک از ماسک‌های واقعیت مجازی به شکل صحیح پیاده‌سازی کند تا نتیجه‌ی نهایی با کمترین مشکل به دست کاربر برسد؛ بنابراین همچنان کار زیادی برای انجام دادن در پیش است.

این مساله خود یکی از دلایلی است که این کمپانی گیره‌ی مخصوص خود را نیز با قیمت 19.99 دلار ارائه کرده است. توسعه‌دهندگانی که لیپ را به قسمت جلویی هدست Oculus Rift می‌بستند از پیش منتظر اقدام رسمی لیپ موشن در این خصوص بودند و علاقه‌ای به آغاز طراحی برای چیزی که تنها بر روی تعداد معدودی از دستگاه‌ها پاسخگو خواهد بود از خود نشان نمی دادند. آنگونه که هلز می‌گوید توسعه‌دهندگان بطور مرتب از لیپ شیوه‌ی صحیح اتصال دستگاه بر روی هدست‌ها را درخواست می‌کردند و پاسخ تا کنون تنها می‌توانست چیزی نظیر نوار چسب باشد. صد البته که چنین پاسخی نمی توانست حلال مشکل باشد.

بعنوان یک نقشه‌ی بزرگ‌تر برای لیپ موشن که کمپانی‌های سازنده‌ی واقعیت مجازی را ترغیب به استفاده از تکنولوژی لیپ در دستگاه‌های خود کند، مسلما نیاز به چاره‌اندیشی‌های اساسی به خوبی احساس می‌شود. چنین برنامه‌ای نیازمند آن است که کمپانی‌هایی نظیر آکیولس، سونی و بزودی سامسونگ ایده‌ی لیپ را به جان بخرند. هلز در این خصوص نیز می‌گوید که این شرکت در حال گفتگو با تمام دست‌اندر کاران این حوزه بوده اما اعتقاد دارد که تصور لیپ بعنوان یکی از اجزای اصلی محصولات واقعیت مجازی بسیار ساده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات