۸ شهریور: سالگرد جورج پورتر شیمیدان برجسته انگلیسی

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۱ آگست سال ۲۰۰۲ جورج پورتر شیمیدان برجسته انگلیسی چشم از جهان فروبست. او در سال ۱۹۶۷ بخاطر تحقیقاتش بر روی روش تجزیه شمیایی نوری، مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.
تبلیغات

۱۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۱ آگست سال ۲۰۰۲ میلادی جورج پورتر شیمیدان برجسته انگلیسی از دنیا رفت. پورتر در تاریخ ۶ دسامبر سال ۱۹۲۰ در یورکشایر جنوبی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تورن گرامر گذراند و با نشان دادن نبوغ سرشار خود در یادگیری توانست بورسیه دانشگاه لیدز را کسب کند و از این دانشگاه اولین مدرک خود یعنی لیسانس شیمی را دریافت کند.

در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان داوطلب در نیروی ذخیره دریایی بریتانیا خدمت کرد. بعد از پایان یافتن جنگ جهانی به عنوان محقق وارد دانشگاه کمبریج شد. در همین دوران وی شروع به تحقیق و توسعه تکنیک نورکافت یا تجزیه شیمیایی نوری به کمک رونالد نوریش در آزمایش‌های شیمی کرد که زمینه شناسایی اولین شواهد از رادیکال‌های آزاد را فراهم کرد. به موجب همین تحقیقات و توصعه تکنیک تجزیه شیمیایی نوری جورج پورتر مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۶۷ گردید.

در علم شیمی به اتم، مولکول یا یونی که دارای الکترون جفت نشده باشد رادیکال آزاد گفته می‌شود. رادیکال‌های آزاد در اثر شکستگی یک پیوند از یک مولکول پایدار ایجاد می‌شوند. همین ویژگی باعث افزایش واکنش‌های شیمیایی آنها می‌شود. رادیکال‌های آزاد در همه جا وجود دارند و حتی با تنفس می‌توانند وارد بافت‌های بدن شوند و با انتشار مواد سمی حتی موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیر شوند. در تحقیقی که توسط دانشگاه پزشکی شیکاگو انجام پذیرفت عادت غذایی حدود ۶ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که کسانی که غذاهای سرشار از ویتامین ای را مصرف می‌کنند دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند و در واقع ویتامین ای احتمالا می‌تواند با کنترل رادیکال‌های آزاد از آسیب زدن آنها به مغز جلوگیری کند.

پورتر در تاریخ ۳۱ آگست سال ۲۰۰۲ و در ۸۱ سالگی بعد از یک عمر تحقیق در خصوص علمی شیمی چشم از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات