کیت توسعه‌ی پردازنده‌های AMD Opetron A1100 با معماری 64 بیتی مبتنی بر ARM عرضه می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
اگر زومیت را دنبال کرده باشید احتمالا به خاطر دارید که AMD درصدد پیاده‌سازی برنامه‌های خود مبنی بر ساخت یک تراشه‌ مبتنی بر هسته‌های ARM است. در ماه‌های گذشته نیز اخباری مبنی بر همکاری نزدیک این دو کمپانی منتشر شده است. با ما همراه باشید.
تبلیغات

در طول ماه‌های گذشته نیز AMD پردازنده‌های کم‌مصرف Beema و Mullins را روانه‌ی بازار کرده است که شامل پلتفرم پردازنده‌‌های امنیتی ARM روی یک ماژول است. پلتفرم پردازنده‌های امنیتی که به اختصار PSP نام گرفته است شامل  یک هسته‌ی پردازشی Cortex-A5 به‌همراه حافظه‌های ROM و SRAM اختصاصی است.

ARMAMDInt1

PSP در کاربردهایی چون ایجاد محیط امن اجرا یا TEE، ماژول پلتفرم امن یا TPM و کارکرد به‌عنوان یک پردازنده‌ی جانبی به منظور استفاده در قالب سرویس TrustZone و ارائه‌ی سرویس‌های امن در سطح سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. PSP یا پلتفرم پردازنده‌ی امن را می‌توان در ابزارهای قابل حملی که بیشتر در محیط‌های کاری بکار گرفته می‌شوند، مورد استفاده قرار داد.

ARMAMDInt2

AMD دیروز اعلام کرد که کیت توسعه‌‌ی اولین تراشه‌ی ۶۴ بیتی مبتنی بر معماری ARM خود را که با نام Seattle شناخته می‌شود، آماده کرده است.

براساس اطلاعاتی که منتشر شده، کیت توسعه‌ی سری Opetron A1100 تمامی ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی و همچنین ارزیابی پردازنده‌های سری Opetron A1100 کمپانی AMD‌ را امکان‌پذیر ساخته است. این محصول را می‌توان یکی از بزرگترین تحولات در این حوزه دانست، چراکه در دسترس بودن کیت توسعه AMD را تبدیل به تنها کمپانی تولیدکننده‌ای می‌کند که استفاده از فناوری استاندارد هسته‌های ۶۴ بیتی ARM برای سرورها را در دسترس قرار می‌دهد.

Suresh Gopalakrishnan، مدیر و قائم‌مقام بخش سرور‌های AMD در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

خیز AMD برای استفاده از زیرساخت‌ها و سخت‌افزار کم‌مصرف در دیتاسنترهای بزرگ یکی از بزرگ‌ترین اقدامات AMD است که با عرضه‌ی کیت توسعه‌دهندگان Opetron A1100 بیشتر مورد توجه قرار گرفته و رو به جلو پیش خواهد رفت. پس از ساخت نمونه‌های اولیه و استفاده‌ی موفقیت آمیز از آن در اکوسیستمی که شرکای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محصولات خود از قبیل سیستم‌عامل، ابزار‌‌های توسعه و سفت‌افزار تولید می‌کنند، قدم بعدی عرضه‌ی این سیستم و اشاعه‌ی استفاده از سیستم‌های مبتنی بر معماری ARM در دیتاسنترها خواهد بود.

سری پردازنده‌های Opetron A1100 دارای 4 تا 8 هسته‌ی پردازشی 64 بیتی Cortex-A57 هستند که‌ به‌همراه 4 مگابایت حافظه‌ی کش اشتراکی L2 و 8 مگابایت حافظه‌ی کش اشتراکی L3 است. این پردازنده را می‌توان با استفاده از حافظه‌های DDR3 یا DDR4 مورد استفاده قرار داد که تا نرخ انتقال 1866 MT/Sec را پشتیبانی می‌نماید. ضمناً این پردازنده از ECC نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توان از ۸ درگاه نسل سوم PCI Express، هشت پورت ساتا ۳، دو پورت اترنت با نرخ انتقال 10 گیگابیت و همچنین قابلیت رمز‌نگاری داده‌ها با استفاده از پردازنده‌های کمکی نام برد.

کیت مخصوص پردازنده‌های AMD با استفاده از بوردهای microATX توسعه یافته است که شامل یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Opetron A1100، دو حافظه‌ی رم DDR3 DIMM 1 با ظرفیت مجموع ۱۶ گیگابایت، درگاه‌های PCI Express با قابلیت تنظیم بصورت X8 یا دو کاناله‌ی X4 و 8 پورت ارتباطی ساتا است.

در مورد نرم‌افزار نیز، این کیت شامل نسخه‌ای از فدورای لینوکس است که توسط کمپانی ردهت توسعه یافته است. همچنین باید به وجود وب‌سرور آپاچی، موتور پایگاه‌داده‌های MySQL و زبان برنامه‌ویسی PHP برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب اشاره کرد. نسخه‌های 7 و 8 از کیت جاوا نیز که از معماری 64 بیتی ARM پشتیبانی می‌نمایند در این پکیج عرضه شده است.

AMD افق دید خود را براساس استفاده از سرور‌های بهینه با مصرف انرژی پایین، سرورهایی حجم با قابلیت میزبانی از سرویس‌های ابری و وب، امکان تبادل اطلاعات مالتی مدیا و تحلیل داده‌‌ها بنیان نهاده است. مطمئناً AMD می‌تواند با استفاده از معماری x86 خود نیز به این خواسته‌ها دست‌یابد، اما یکی از مهم ترین فاکتورها که مصرف بهینه‌ی انرژی است، انتظارها را برآورده نخواهد کرد. قیمت تعیین شده برای این مجموعه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری 2,999 دلار در نظر گرفته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات