غذای جمعیت شهرنشین آینده را چگونه تامین کنیم؟

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه MIT آمریکا، «کالب هارپر» در حال کار بر روی پروژه راه‌های دیگر تولید غذا برای سال‌های آینده است. او و تیمش امیدوارند تا مزرعه‌های شهری را گسترش دهند. اما روش آن‌ها کمی عجیب دور از تصور است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

او در حال پرورش گیاهان از طریق روش اِروپونیک است؛ روشی که در آن گیاهان بدون نیاز به خاک پرورش داده می‌شوند. در این آزمایشگاه نور و دمای گیاهان بطور مرتب پایش می‌شود و ذرات مغذی نیز برای گیاهان اسپری می‌شوند. در این روش مقدار مواد مغذی که از طریق محیط به گیاهان می‌رسد تقریبا ۲ برابر حالتی است که گیاهان در خاک پرورش می‌یابند. کاهو، کلم و گوجه‌فرنگی تا اینجای کار در این آزمایشگاه پرورش داده شده‌اند. کشاورزی 80 درصد از آب مصرفی در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد و از طرفی  تولید محصولات کشاورزی نیز به شرایط طبیعی و آب‌و‌هوا وابسته است که بعضا قابل پیش‌بینی هم نیستند. همچنین حمل‌و نقل محصولات کشاورزی تولید شده از محل تولید به مراکز مصرف علاوه بر این‌که بر قیمت این محصولات برای مصرف‌کننده تاثیر قابل توجهی دارد، کیفیت این محصولات را نیز کاهش می‌دهد. روش اِروپونیک مصرف اب در کشاورزی را تا 98 درصد کاهش می‌دهد و نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کُش‌ها ندارد. اما هنوز جایگزینی برای کشاورزی سنتی محسوب نمی‌شود. محصولاتی مانند برنج، گندم، سویا و ذرت به فضاهای بزرگتری نیاز دارند و هنوز در دستور کار آقای هارپر نیستند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای تولید غذا در آینده وجود دارد، تولید محصول بیشتر در هر متر مربع است، تا با فضایی کمتر قابلیت تولید محصولات بیشتر را داشته باشیم. هارپر در این مورد می‌گوید:

چیزی که من به آن فکر می‌کنم آن است که چطور می‌توانم در آینده گلخانه‌هایی که در آن‌ها محصولات به شکل افقی کاشته می‌شوند را تبدیل به گلخانه‌هایی با محصولات عمودی کنیم.

 فعالیت‌های هارپر به صورت متن باز است. او در این مورد می‌گوید:

من در حال ساخت سیستم عاملی هستم که این محیط در آن قابلیت عملیاتی شدن دارد. چیزی مانند سیستم عامل گیاهان ولی شبیه به پلتفرمی که قابلیت گسترش توسط دیگران را داشته باشد.

با وجود منافع بسیار زیاد این روش، مخالفان آن مدعی هستند که معادلات مربوط به مصرف انرژی مانع از تحقق این روش بطور گسترده می‌شود. هارپر نیز با این امر موافق است ولی می‌افزاید:

من این انتقاد را درست مانند زمانی می‌دانم که کسی باور نمی‌کرد که روزی رایانه‌های شخصی در تمام منازل وجود داشته باشند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها مزرعه شهری آقای هارپر طی 6 ماه اینده به طور رسمی آغاز بکار می کند. نظر شما در مورد روش‌های جدید تولید محصولات کشاورزی و گسترش آن‌ها بخصوص در کشور خودمان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات