دو روح در یک بدن: مقایسه نسخه‌ی ویندوز فونی با اندرویدی HTC One M8

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
به تازگی HTC پرچمدار فلزی خود One M8 را با سیستم عامل ویندوزفون نیز معرفی کرد تا کاربران بتوانند طعم سیستم‌عامل مایکروسافت را در آخرین پرچمدار این شرکت بچشند. اما با سخت‌افزار مشابه چه تفاوت عملکردی میان این دو سیستم عامل وجود دارد؟ طول عمر باتری کدام نسخه بیشتر است؟ عملکرد دوربین در این دو تلفن به چه نحو است؟
تبلیغات

ویندوزفون ۸ از ابتدا به عملکرد قوی و پاسخگویی سریع شهرت داشته است، اما به خاطر محدودیت‌هایی که مایکروسافت به این سیستم عامل تحمیل می‌کرد میان سری ارزان قیمت و پرچمداران این سیستم‌عامل تفاوت زیادی وجود نداشت. وقتی تلفن ارزان قیمت لومیا 520 به خوبی از پس انجام خواسته‌های کاربران برمی‌آید افراد کمتری حاظر به پرداخت چند برابر مبلغ برای همان تجربه‌ی کاربری می‌شوند. اما مایکروسافت به مرور آن محدودیت‌ها را کم کرد تا امروز شاهد پیشرفته‌ترین سخت افزار در دستگاهی مجهز به ویندوز فون باشیم.

نسخه‌ی ویندوزی اچ‌تی‌سی One M8 از تمام مشخصاتی که نسخه‌ی اندرویدی این پرچمدار دارد بهره می‌برد. پردازنده‌ی Snapdragon 801 با سرعت 2.3 گیگاهرتز همراه ۲ گیگابایت رم، همچنین بروزرسانی WP 8.1 در این دستگاه استفاده شده که برای ویندوزفون‌های دیگر هنوز به صورت پیش‌نمایش قابل دسترسی است و M8 اولین دستگاهی است که از نسخه استفاده می‌کند.

Windows Phone HTC One

طبق مقایسه‌ی انجام شده توسط انگجت نسخه‌ی اندرویدی M8 سریع‌تر از نسخه‌ی ویندوزی هنگام بارگزاری برنامه‌ها و چند وظیفه‌ای عمل می‌کند و وجود انیمیشن‌های پراکنده در سیستم‌عامل مایکروسافت، وقت بیشتری از کاربران آن هدر می‌رود. همچنین سرعت نسخه‌ی اندرویدی در انجام بازی‌های مشترک بین دو سیستم‌عامل بیشتر است. در نسخه‌ی ویندوزی بین فریم‌های بازی پرش وجود دارد و گاهی وقت‌ها بازی برای حدود ۱۵ ثانیه کند شده و پس از آن دستگاه هنگ می‌کند که باید ریستارت شود که البته این موضوع احتمال مربوط به مشکلات نرم افزاری است و اچ‌تی‌سی نیز در بسته‌های بروز رسانی آن‌ها را رفع خواهد کرد.

علاوه بر این به نظر می‌رسد نمایشگر نسخه‌ی اندرویدی رنگ‌های گرم‌تری را نمایش می‌دهد که مشخص می‌کند اچ‌تی‌سی در هردو دستگاه تنظیمات یکسانی را در کالیبره کردن رنگ‌ها به کار نبرده است. اگر دو دستگاه در کنار هم قرار بگیرند تصاویر نسخه‌ی اندرویدی کمی واضح‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسند طوری که گویا نسخه‌ی ویندوزی رزولوشن کمتری دارد. البته در خواندن نوشته‌ها و تصاویر هیچ مشکلی وجود ندارد و این اختلاف نیز فاحش نیست. دوربین نسخه‌ی ویندوزی کیفیت پایین‌تری از برادر اندرویدی‌اش دارد که با وجود سخت‌افزار یکسان می‌تواند با آپدیت‌های بعدی رفع شود.

M8X2

پیدا کردن بنچمارک‌های مشترک برای مقایسه‌ی دو سیستم عامل کار سختی است زیرا بسیاری از نرم‌افزارهای اندرویدی در ویندوزفون وجود ندارند. اما براساس آزمایش‌های انگجت سیستم‌عامل مایکروسافت در تست‌های مبتنی بر وب عملکرد بهتری از اندروید نشان می‌دهد. در SunSpider رکورد ۶۰۹ میلی ثانیه را در برابر ۶۴۹ میلی ثانیه‌ی نسخه‌ی اندروید کسب می‌کند، در Google Octane نیز نسخه‌ی ویندوزی امتیاز ۲۸۰۱ را در برابر ۲۶۶۶ به دست می‌آورد که حدودا ۶ درصد عملکرد مناسب‌تری است. اما در نتایج GFXBench 2.7 ورق به نفع سیستم‌عامل گوگل برمی‌گردد، نسخه‌ی ویندوزفون امتیاز ۱۹ فریم بر ثانیه را به دست می‌آورد که در برابر رکورد ۲۸ فریم نسخه‌ی اندرویدی، بیشتر از ۶۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این تفاوت معنادار به معنی آن است که انتخاب نسخه‌ی ویندوزفون M8 برای طرفداران بازی کار عاقلانه‌ای نیست، علی‌الخصوص که انگجت در تست بازی‌های Asphalt 8 و Frozen Free Fall مصرف باتری نسخه‌ی ویندوزی را تا دوبرابر نسخه‌ی اندرویدی گزارش کرده است.

نتیجه‌ی GFXBench این دستگاه از لومیا آیکون نوکیا بهتر است که نشان می‌دهد عملکرد گرافیکی پایین‌تر بخاطر عدم سازگاری سیستم‌عامل با سخت افزار این تلفن نیست. در مقایسه با Nokia Lumia 930 ، پرچمدار اچ‌تی‌سی در Google Octane و GFXBench عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد ولی در SunSpider و WPBench ضعیف‌تر عمل می‌کند. البته تفاوت میان آیکون و M8 ویندوزفونی بسیار کم است و مهمترین تفاوت میان‌شان دوربین قدرتمند پرچمدار نوکیا است. M8 ویندوزفون هم مانند برادر اندرویدی‌اش پس از حدود ۱۰ دقیقه بازی سنگین گرم می‌شود که با وجود بدنه‌ی فلزی می‌تواند آزار دهنده شود.

اما خبر خوب برای طرفداران اکوسیستم مایکروسافت عمر باتری این تلفن است. نسخه‌ی ویندوز فونی M8 در تماشای آن‌لاین ویدئو از Netflix کاملا همتای اندرویدی‌اش را شکست می‌دهد و در تست پخش ویدئو مدت ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام می‌آورد در حالی که رکورد نسخه‌ی اندرویدی ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه است که ۴۰ دقیقه یعنی حدود ۶ درصد افزایش را در پخش ویدئو نشان می دهد.

در تست فشار به پردازنده‌ی برنامه‌ی WPBench نسخه‌ی ویندوزی M8 توانست به مدت ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه دوام بیاورد که زمانی مشابه نوکیا آیکون را نشان می‌دهد، نویسنده‌ی ورج می‌گوید:

عمر باطری M8 از تمامی تلفن‌های ویندوزفونی موجود حتی لومیا 1520 غول پیکر نیز بهتر است.
ICONvsM8

نظر شما در این باره چیست؟ شما اگر قرار باشد M8 را انتخاب کنید، نسخه‌ی ویندوز فونی را ترجیح می‌دهید یا اندرویدی؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات