رزولوشن صفحه نمایش آیفون 6 چقدر خواهد بود؟

یک‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
مدت زمان زیادی است که گزارشکر اتفاقات مختلف اپل، جان گرابر، خبر‌های داغ و جدیدی را از جزییات مختلف دستگاه‌های تولیدی اپل در اختیار دوست‌ داران این شرکت می‌گذارد؛ اما امروز او حامل خبری مهم و داغ درباره رزولوشن صفحه نمایش آیفون‌های جدید است. با زومیت در ادامه همراه باشید تا تحلیل‌های جان گروبر برای تعیین رزولوشن آیفون‌های بعدی را با شما در میان بگذاریم.
تبلیغات

 بر اساس افکار، گمانه زنی‌ها، اطلاعات موجود همراه با کمی نظریه پردازی و انتخاب‌های پیشین اپل در تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش،گرابر قصد دارد هر چیزی که در چنته دارد را رو کند و اطلاعاتی با جزییات دقیق در اختیار ما بگذارد.

او چندین فرض منطقی و معقول در ذهن دارد؛ با توجه به اینکه صفحه نمایش دو آیفون جدید 4.7 و 5.5 اینچ است و این دستگاه‌های جدید با نسبت صفحه 16:9 همراه خواهند بود، او عقیده دارد اپل کیفیت صفحه نمایش‌های دو آیفون جدید را به این ترتیب تدارک دیده است:

  • صفحه نمایش آیفون 4.7 اینچی: رزولوشن 1334 در 750، با 326 پیکسل در هر اینچ (ppi) و معادل ۲ برابر معیار رتینا
  • صفحه نمایش  آیفون 5.5 اینچی: رزولوشون 2208 در 1242، با 461 پیکسل در هر اینچ (ppi) و معادل ۳ برابر معیار رتینا

جان گرابر، برای محاسبه دقیق این مقدار رزولوشن صفحه نمایش دو مشخصه اصلی را در کنار یکدیگر گذاشته و سپس به محاسبه در نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده پرداخته: اولین موضوع اندازه فیزیکی صفحه نمایش دستگاه است که این مقدار تا بحال در اندازه‌های 4.7 اینچی و 5.5 اینچی به اثبات رسیده و بخش دوم مقدار پیکسل در هر اینچ است که می‌توان از آن به عنوان بخش مورد علاقه اپل در سخت‌افزار‌های مختلف (حتی با تکنولوژی‌های صفحه نمایش مختلف) یاد کرد. اگر بخواهیم مقدار‌های ثابتی را در نظر بگیریم و نسبت صفحه نمایش را 16:9 قطعی بدانیم، عاقلانه‌ترین انتخاب برای اپل همین مقادیر آمده در بالا است. چندی پیش رزولوشن صفحه نمایش 4.7 اینچی آیفون 6 مقدار 960 × 1704 گزارش شد که این رزولوشن هیچ ارزشی ندارد و با معیار‌های مختلف جور در نمی‌آید.

iphone 6

یک نکته کلیدی در مورد صحبت‌های گرابر و تمام گمانه زنی‌هایی که درباره آیفون 6 وجود دارد قابل بیان است؛ اپل همواره تلاشی هوشمندانه و آگاهانه کرده که توسعه دهندگان را از استفاده پیکسل‌ها به عنوان یک واحد اندازه گیری جدا کند. در واقع اگر یک توسعه دهنده اپلیکیشنی درست کند ممکن است تفاوت در یک نقطه کوچک و بسیار کم در رزولوشن دستگاه اتفاق بیفتد (مثل آیپد‌ مینی قدیمی)، یا چهار پیکسل 2×2 اگر رزولوشن صفحه نمایش‌های با کیفیت‌تر باشد، پس این مقدار بسیار کوچک و بی اهمیت است. بنابراین با اینکه ممکن است اندازه پیکسل‌ها تفاوت داشته باشد، اما این امکان برای اپل فراهم خواهد شد که المنت‌های حداقلی برای همه دستگاه‌های iOS توصیه کند و لازم نباشد حتما برای فورم‌فکتور‌های متفاوت حداقل‌های متفاوت تعیین کند.

گرابر همچنین  رزولوشن فبلت آیفون 5.5 اینچی را مرحله سوم رتینا می‌داند که قطعا از این دستگاه یک غول کیفیت صفحه نمایش با 461 پیکسل در هر اینچ خواهد ساخت. با این حال در جایی که رزولوشن اصلی آیفون 6 اهمیت زیادی دارد و گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون آن وجود دارد، اما باید به فراتر از آن فکر کنیم؛ آیا توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های جانبی به خوبی با آن کنار خواهند آمد؟، طراحان وب چطور؟ و همچنین دیگران، شاید توجه به این نکات و تاثیر گذاری رزولوشن آیفون 6 نکته‌ای عمیق‌تر درباره انتخاب مقدار کیفیت صفحه نمایش آیفون‌های بعدی توسط اپل باشد.

در هر صورت برای دیدن دستگاه‌های اپلی جدید نیاز به گذشت زمان زیادی نداریم و تا چند هفته دیگر آیفون بعدی، شاید تا یک ماه دیگر ساعت هوشمند اپل و تا چند ماه دیگر آیپد‌های جدید را خواهیم دید. باید صبر کنیم و ببینیم که در این میان کدام توسعه دهنده نرم‌افزاری هوشمندانه تصمیم می‌گیرد و در زمان رونمایی و عرضه سخت‌افزار‌های جدید از سوی اپل حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات