۲ شهریور: اولین پرواز بدون توقف بین قاره‌ای توسط یک زن

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۸۵ سال پیش در چنین روزی، آملیا ماری ارهارت، خلبان و نویسنده‌ی آمریکایی توانست به‌عنوان اولین خلبان زن با هواپیمای خود عرض اقیانوس اطلس را به‌تنهایی بپیماید.
تبلیغات

۸۵ سال پیش در چنین روزی (۲۴ آگوست سال ۱۹۳۲)، آملیا ماری ارهارت، خلبان آمریکایی با عبور از اقیانوس اطلس نام خود را به‌عنوان اولین زنی که توانسته است به این مهم دست یابد، در تاریخ ثبت کرد. آملیا در تاریخ ۲۴ جولای سال ۱۸۹۷ در شهر اتکینسون تگزاس متولد شد. روحیه‌ی ماجراجویی از همان دوران کودکی در او به‌شدت وجود داشت. او تحصیلات را به خاطر شرایط خانوادگی‌اش با معلم خانگی همراه خواهرش آغاز کرد. زمانی که خواندن و نوشتن را آموخت، روحیه‌ی ماجراجویش را در کتاب خواندن نیز نشان داد و ساعت‌های زیادی در کتابخانه پدرش به مطالعه‌ی کتاب‌های گوناگون گذراند. آملیا در ۱۲ سالگی برای نخستین بار به مدرسه‌ی عمومی رفت؛ درحالی‌که ۷ سال نخست تحصیلش را در خانه و با معلم خانگی گذرانده بود.

علاقه‌ی آملیای جوان به پرواز زمانی که به همراه یکی از دوستانش از یک نمایشگاه هوایی در شهر تورنتو کانادا دیدن می‌کرد، آغاز شد. در حدود سال ۱۹۲۰، آملیا دانشگاه کلمبیا را بعد از یک سال تحصیل در رشته‌ی پزشکی رها کرد و به شهر کالیفرنیا رفت تا در کنار خانواده‌ی خود باشد. در همان سال به همراه پدرش از یک فرودگاه در لانگ بیچ دیدن کرد و پدرش برای وی یک پرواز تفریحی ترتیب داد. بعد از این پرواز تفریحی بود که آملیا به جدیت تصمیم گرفت پرواز را فرابگیرد. آملیا به انجام کارهای مختلف چون عکاسی، رانندگی کامیون و تندنویسی توانست حدود ۱۰۰۰ دلار برای کلاس‌های خلبانی سرمایه جمع کند و در اولین کلاس پروازش در ۳ ژانویه سال ۱۹۲۱ شرکت کند. وی مجبور بود برای رسیدن به فرودگاهی که کلاس‌هایش برگزار می‌شود، نخست سوار اتوبوس شود و سپس حدود ۶ کیلومتر پیاده‌روی می‌کرد تا به فرودگاه برسد. ۶ ماه بعد آملیا یک هواپیمای قدیمی و دست دوم برای خود خریداری کرد و در سال ۱۹۲۳، توانست شانزدهمین زنی باشد که گواهینامه‌ی خلبانی دریافت می‌کند.

آملیا بعد از اینکه چارلز لیندبرگ اولین پرواز تک‌نفره بر فراز اقیانوس اطلس را در سال ۱۹۲۷ به انجام رساند، تصمیم گرفت اولین زنی باشد که این کار را انجام می‌دهد. در سال ۱۹۲۸ آملیا به همراه گروهی توانست اقیانوس اطلس را بپیماید و در کشور ولز فرود بیاید؛ ولی این آن چیزی نبود که او دنبالش بود. آملیا دوست داشت اولین زنی باشد که به‌تنهایی اقیانوس اطلس را می‌پیماید. برای همین منظور آملیا ماری ارهارت درحالی‌که ۳۴ سال سن داشت، پرواز تک‌نفره خود را به آن‌سوی اقیانوس اطلس آغاز کرد و زمانی که بر فراز کشور ایرلند رسید، بعد از ۱۴ ساعت و ۵۶ دقیقه پرواز مجبور به فرود اضطراری شد. با اینکه آملیا به هدف اصلی خود یعنی شهر پاریس نرسید؛ ولی توانست اقیانوس اطلس را به‌تنهایی طی کند.

آملیا ماری ارهارت در سال ۱۹۳۷ در یکی از پروازهای خود بر فراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره هاولند ناپدید شد و با وجود جستجوی بسیار، هیچ اثری از وی و کمک‌خلبانش یا هواپیمای دوموتوره‌ی آن‌ها یافت نشد.

دیگر رویدادهای مهم ۲ شهریور (۲۴ آگوست)

۱۹۰۹ - شروع ساخت کانال پاناما

این مطلب در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات