۳۰ مرداد: فعالیت دریاچه قاتل و مرگ ۱۷۰۰ نفر

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۱ سال پیش در چنین روزی، از دریاچه نایوس کشور کامرون گاز دی‌اکسید کربن منتشر شد که به‌موجب آن ۱۷۰۰ نفر از ساکنین اطراف دریاچه جان خود را از دست دادند تا دریاچه نایوس به نام دریاچه قاتل شهرت پیدا کند.
تبلیغات

۳۱ سال پیش در چنین روزی (۲۱ اگوست سال ۱۹۸۶) به دلیل حرکت لایه‌های زمین در زیر دریاچه نایوس کشور کامرون، حجم وسیعی از گاز دی‌اکسید کربن در هوا پخش شد و جان بیش از ۱۷۰۰ نفر از ساکنین شهرها و روستاهای اطراف خود را گرفت.

این واقعه، بزرگ‌ترین حادثه‌ی خفگی ثبت‌شده با منشأ طبیعی به‌حساب می‌آید. در دنیا تنها ۳ دریاچه شناسایی شده‌اند که از خود گاز دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند: دریاچه نایوس، دریاچه مونون که آن نیز در کشور کامرون واقع شده است و دریاچه کیوو که در جمهوری کنگو قرار دارد. منبع اصلی دی‌اکسید کربن در این دریاچه‌ها، حوضچه‌های مواد مذابی است که در اعماق زمین قرار دارند و با فشار به کف دریاچه می‌رسند و وارد آب می‌شوند. به‌صورت معمول شرایط این دریاچه‌ها کنترل‌شده است و دی‌اکسید کربن در زیر سطح آب به‌صورت محلول باقی می‌ماند؛ ولی زمانی که لایه‌های سطحی زمین حرکت می‌کنند یا فعل و انفعال شیمیایی در حوضچه‌های مذاب افزایش پیدا می‌کند، حجم گاز و در نتیجه، خطر تخلیه‌ی آن افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود در بستر دریاچه نایوس در حدود ۹۰ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن وجود داشته باشد. در واقعه‌ای که در سال ۱۹۸۶ به وقوع پیوست، در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن و در بعضی از منابع تا ۱.۶ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن به‌سرعت از سطح دریاچه خارج و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت یک ابر بزرگ در منطقه ایجاد کرده بود. جرم گاز دی‌اکسید کربن تقریبا ۱.۵ برابر هوا است و به همین دلیل در سطح زمین باقی می‌ماند. ابری که از گاز دی‌اکسید کربن در سال ۱۹۸۶ تشکیل شده بود، از سطح زمین ارتفاعی در حدود ۵۰ متر گرفت که همین موضوع اجازه‌ی تنفس به موجودات زنده نمی‌داد.

دیگر رویدادهای مهم ۳۰ مرداد (۲۱ آگوست)

‍۱۸۹۷ - تأسیس برند خودروسازی آمریکایی الدزموبیل

۱۹۴۷ -سالروز مرگ اتوره بوگاتی، مؤسس کارخانه خودروسازی بوگاتی

۱۹۷۳ - زادروز سرگی برین، یکی از مؤسسان گوگل

این مطلب در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات