قطر برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ شهر Lusail را در ساحل خلیج فارس و در دل صحرا برپا می‌کند

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مطمئناً ساخت یک شهر از اولین مرحله‌ی آن در یک زمین صاف و مسطح همچون یک صحرا که تنها ساکنان آن شن‌های روان هستند، بسیار ساده‌تر از باز سازی یا نو سازی شهرهای قدیمی است. این دقیقاً برنامه‌ای است که دولت قطر پیش رو گرفته و درصدد ساخت شهری با عنوان Lusail با مساحت 72 کیلومتر مربعی در ساحل خلیج فارس است.
تبلیغات

این شهر کوچک که هم‌اکنون در حال ساخت است، شامل بخش‌های مختلفی است که از جمله‌ی آن می‌توان به یک منطقه‌ی تجاری، تالاب، چهار جزیره، مرکز خرید مجلل، بیمارستان، باغ‌وحش، دو زمین بزرگ گلف و همچنین مسکن برای 250,000 سکنه اشاره کرد.

این شهر جدید همچنین از یک ورزشگاه بزرگ 86,000 نفری میزبانی خواهد کرد که براساس طراحی‌های انجام شده در میان یک خندق قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود این ورزشگاه میزبان بازی فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ باشد.

ساکنین و بازدیدکنندگان از این شهر و ورزشگاه با استفاده از یک شبکه‌ی ریلی سبک، سیستم تاکسی‌های آبی و همچنین تونل‌های زیرزمینی مخصوص عابرین، قادر به حمل و نقل خواهند بود. تمام انرژی مورد استفاده، لینک‌های ارتباطی و همچنین سیستم حمل و نقل از طریق یک سیستم کنترل مرکزی و با استفاده از کامپیوترها کنترل خواهند شد که از این‌رو این مرکز با بهره‌گیری از آخرین وضعیت‌ ترافیکی و آب‌وهوا به کنترل شهر خواهد پرداخت.

بَری هوگوس، قائم‌مقام کمپانی HOK که یک کمپانی بزرگ و فعال در عرصه‌ی جهانی است و طراحی مرکز خرید شهر لوسیل را نیز بر عهده داشته، اجرای این پروژه را پنجره‌ای رو به آینده خوانده است.

شهر لوسیل که با استفاده از درآمدهای کلان نفتی و گازی دولت قطر، ساخته می‌شود؛ به‌علت اینکه از اولین مرحله بنا می‌شود، می‌تواند فاقد تمامی مشکلاتی باشد که هم اکنون گریبان‌گیر شهرهای بزرگ شده است. برای مثال می‌توان به شبکه‌های برق، آب‌رسانی، گاز و فاضلاب اشاره کرد که برای سهولت حفاظت و نگهداری و عدم ایجاد مشکلات برای شهروندان، درون شبکه‌ای از تونل‌های خاص قرار می‌گیرند.

همچنین سازندگان این شهر به فکر امنیت بوده و دوربین‌های مدار بسته‌ای را نیز در سطح شهر برای نظارت بر اماکن قرار داده‌اند.

ساختمان‌های قرارگرفته در این شهر با استفاده از انرژی خورشیدی خنک خواهند شد. این ساختمان‌ها به شبکه‌ی وسیعی از لوله‌های آب سرد مجهز خواهند شد که بنابر برآوردهای انجام شده بسیار مقرون به صرفه‌تر از استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع فعلی است. شبکه‌ی فاضلاب مورد استفاده نیز ساختار سنتی نداشته و در ساخت این شبکه‌ی از لوله‌های خلا استفاده شده که بسیار بهینه‌تر از نمونه‌های سنتی است.

 هم‌اکنون درحدود 20,000 کارگر در حال ساخت این شهر کوچک با بودجه‌ای معادل ۴۵ میلیارد دلار هستند. توسعه‌دهندگان این شهر امیدوارند تا لوسیل را تا سال ۲۰۱۹ میلادی، سه سال پیش از آغاز جام‌جهانی آماده کنند. لازم به ذکر است که قطر لقب اولین کشور عربی برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده است.

اما در صورتی که فیفا در تصمیم خود مبنی بر تغییر میزبان جام‌جهانی تجدید نظر کند، آن‌وقت معلوم نیست، هزینه هنگفتی که قطر برای میزبانی جاج جهانی انجام می‌دهد چه عواقبی به همراه خواهد داشت. برخی از کارشناسان تلاش می‌کنند تا میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را به محل دیگری انتقال دهد. از جمله‌ی علت‌های این افراد می‌توان به پرداخت رشوه برای انتخاب شدن و همچنین گرمای طاقت‌فرسای تابستان‌های قطر اشاره کرد که تا ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز بال می‌رود.

براساس گزارش منتشر شده در گاردین، کارگران مشغل کار در این شهر از شرایط خوبی برخوردار نیستند و اغلب از مهاجرین کشورهای جنوب آسیا چون نپال برای کار در قطر انتخاب شده‌اند. آخرین گزارش منتشر شده حکایت از مرگ ۴۴ کارگر در اثر حمله‌ی قلبی سایر امراض در عرض دو ماه در سال ۲۰۱۳ میلادی دارد.

کمپانی سازنده‌ی این شهر در پاسخی به گزارش‌های منتشر شده در مورد سوء استفاده از کارگران و شرایط بدکاری، خبر از تشکیل هیئتی برای بررسی داده و همچنین قرار دادن کارگران در شرایط بدکاری و جسمانی را تکذیب کرده است.

در پاسخ به انتقادهای وارد شده، دولت قطر تغییراتی را در قانون کار ایجاد کرده که دست کارفرمایان را برای بهره‌برداری و استثمار کارگران ببندد. به‌نظر می‌رسد تغییرات صورت گرفته، سرپلاتر، رییس کل فیفا را راضی کرده است، چراکه وی در اظهاراتی این تغییرات را قدم بزرگی در مسیر درست خوانده است.

در مورد انتقادات مطرح شده برای گرمای شدید هوا نیز، قطری‌ها اعلام کرده‌اند که با استفاده از سیستم‌های پیشرفته تهویه‌ی هوا در ورزشگاه‌ها، بازیکنان و تماشاگران مشکلی از جانب گرمای هوا احساس نخواهند کرد.

شهر لوسیل شامل ۴ برج 75 طبقه خواهد بود که با هتل‌های ۵ ستاره، مرکز خرید و همچنین محل بازی احاطه خواهند شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود مرکز خرید این شهر در سال ۲۰۱۷ میلادی افتتاح شود که ساختاری شبیه ۵ قسمت تودرتو شبیه به تخته سنگ‌های بزرگ دارد. طراحی سقف این سازه به‌نوعی انجام شده که گرما را به‌راحتی از داخل مرکز خرید خارج کرده و هوای مطبوع را در داخل به جریان بیاندازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات