جاده‌ای شب تاب در کشور هلند

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
تصادفات رانندگی سالانه جان عده بسیاری را می‌گیرند، در این میان دولت‌ها همواره در صدد هستند با استفاده از قوانین سختگیرانه یا به کارگیری روندهای دیگر، تا حد امکان جلوی این فاجعه را سد کنند. جاده‌ها و کیفیت آنها، یکی از عوامل تعیین کننده در این زمینه هستند. اکنون در کشور هلند نسل جدید جاده‌ها در حال بررسی و آزمون است، جاده‌ای که شاید راهی به سوی آینده پیدا کند. برای آشنایی بیشتر با ما همراه شوید.
تبلیغات

یک رانندگی بی‌وقفه در جاده‌ای در کشور هلند شما را به این فکر خواهد انداخت که شاید در حال رانندگی میان یک بازی ویدیویی هستید. در این مسیر 500 متری از یک بزرگراه، از سنگفرشی شب تاب استفاده شده که جایگزین لامپ‌ و چراغ‌های معمول خیابان‌ها شده‌ است. نتیجه‌ی کار مسیری است شبیه به حال و هوای فیلم ترون (Tron) که با زیبایی هر چه تمام می‌درخشد. برای آماده کردن این مسیر پودری شب تاب به رنگ استفاده شده در خط کشی کف خیابان اضافه شده است، این پودر می‌تواند نور روز را از هر منبعی جذب کرده و در تاریکی بدرخشد. در حال حاضر این تنها  یک طرح مفهومی است اما خالق آن استودیو "Roosegaarde" ، امیدوار است بزودی از این ایده در پارک‌ها بهره برداری شود، جایی که به عنوان زمین تمرینی برای نسخه‌های جدیدتر این محصول استفاده خواهد شد.

نسل جدید جاده در راه است

در آینده حتی موارد استفاده از این طرح می‌تواند گامی به جلو برداشته و حتی بازگو کننده اطلاعاتی خاص نیز باشد، چیزی شبیه به هنر خیابانی فعال. به عنوان مثال، در درجه حرارت بسیار کم که جاده در شرف یخ بستن است می‌توان تمامی سطح را با دانه‌های درشت برف روشن کرد تا به راننندگان در مورد احتمال خطر تصادف به واسطه لغزندگی جاده هشدار داد. همچنین برنامه‌هایی در دست بررسی است تا از چراغ‌هایی استفاده شود که با انرژی باد کار می‌کنند، این چراغ‌ها تنها زمانی که ماشین‌ها خیلی نزدیک به آن حرکت ‌کنند روشن خواهند شد و در نهایت طرحی برای ایجاد یک خط ویژه است، جایی که ماشین‌های الکتریکی در حین حرکت شارژ می‌شوند.

نسل جدید جاده در راه است
نسل جدید جاده در راه است
نسل جدید جاده در راه است

 البته کاملا مشخص است که این طرح‌ها تا قبل از بدل شدن به واقعیت راهی بس دراز پیش رو داشته و میبایست مراحل مختلف آزمایشات ایمنی، سلامت و مقاومت را که توسط مسئولان دولتی برگزار می‌شود با موفقیت پشت سر بگذارند.هر چند می‌توان گفت این خطوط درخشان، بی شک شروع کننده راهی هستند که برای دستیابی به نسل جدید بزرگراه‌ها پیش رو داریم. شاید حتی اگر با خوشبینی به این قضیه بنگریم، نسخه‌های آینده این نوع جاده بتوانند ماشین‌های پرنده ما را به بهترین شکل پشتیبانی کنند، ماشین‌هایی که ممکن است هر لحظه از راه برسند، اینطور نیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات