مایکروسافت بدلیل عدم پرداخت حق امتیاز دستگاه‌های اندرویدی از سامسونگ شکایت کرد

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت روز جمعه اعلام کرد که این شرکت بدلیل دیرکرد سامسونگ در پرداخت حق امتیاز قراردادی سال 2011 در ازای دستگاه‌های اندرویدی تولید شده، از این شرکت شکایت می‌کند. سامسونگ طی قرارداد مذکور پذیرفته بود که حق امتیازی را در ازای تولید دستگاه‌های اندرویدی که از مالکیت فکری مایکروسافت در آ‌ها بهره گرفته شده به این شرکت پرداخت کند.
تبلیغات

 اکنون ردموندی‌ها مدعی هستند که سامسونگ در پرداخت این حق امتیازها دیرکرد داشته و اکنون از پرداخت سود اضافی بابت آن سر باز می‌زند. بر اساس شکایت تنظیم شده توسط مایکروسافت، سامسونگ دوباره در در صدد ایجاد اخلال در قرارداد است. مایکروسافت چنین اذعان می‌کند که از زمان تصاحب نوکیا توسط آن‌ها و برخورداری این شرکت از بخش تولید دستگاه‌های خود، سامسونگ معتقد است که قرارداد میان دو شرکت بیش از این اعتباری نخواهد داشت.

همانطور که احتمالا می‌دانید، مایکروسافت پول زیادی از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی دریافت می‌کند که گاهی از سودآوری سیستم‌عامل ویندوز فون خود این شرکت نیز بیشتر بوده است. در حقیقت ردموندی‌ها مبلغی در حدود 2 میلیارد دلار در سال را از این طریق از سازندگانی همچون سامسونگ و HTC دریافت می‌کنند.

یکی از سخنگوهای سامسونگ در خصوص پرونده‌ی ایجاد شده توسط مایکروسافت اظهار نظر کوتاهی از این قرار داشته است:

ما شکایت صورت گرفته را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد و معیارهای مناسبی را در پاسخ به آن تعیین خواهیم نمود.

متن بیانیه‌ی مایکروسافت در خصوص این پرونده بدین شرح است:

همانگونه که احتمالا دیده‌اید، مایکروسافت در روز جمعه شکایتی علیه سامسونگ در دادگاه ناحیه‌ی جنوبی نیویورک ایالات متحده تنظیم نموده است. اقدام قانونی امروز، تنها تلاشی از سوی ما برای اعمال قرارداد با سامسونگ است.ما بنا بر دلایل ساده علیه شرکتی اقدام قانونی انجام نمی‌دهیم؛ خصوصا در مقابل شرکتی که یک رابطه‌ی سازنده و طولانی مدت را در کنار یکدیگر تجربه کرده‌ایم. متاسفانه حتی شرکا نیز گاهی دچار اختلاف نظر می‌شوند. پس از صرف ماه‌ها تلاش بی نتیجه برای حل اختلاف‌مان، سامسونگ بصورت واضح در مجموعه‌ای از نامه‌ها و بحث‌ها اعلام کرد که ما در خصوص معنا و مفهوم قراردادمان دچار اختلاف بنیادی هستیم.سامسونگ و مایکروسافت هر دو کمپانی‌های بزرگ و پیشرفته‌ای محسوب می‌گردند. در سال 2011، پس از ماه‌ها بحث و گفت و گوی طاقت فرسا، سامسونگ بصورت داوطلبانه وارد عقد یک قرارداد قانونی با مایکروسافت شد تا بر اساس آن به تبادل اجازه‌نامه پرداخته شود. این توافق‌نامه تا کنون به شدت برای هر دو طرف پر منفعت بوده است. سامسونگ مطابق قرارداد منعقد شده مبلغی را در ازای استفاده از لایسنس مایکروسافت پرداخت می‌کرده است.پس اکنون چه چیزی تغییر کرده؟ از زمانی که سامسونگ وارد این قرارداد شده، فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت چهار برابر شده و این شرکت اکنون رهبری بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در دست دارد. این موضوع را در نظر بگیرید:‌ زمانی که سامسونگ در سال 2011 وارد این قرارداد شد، این شرکت 82 میلیون واحد گوشی اندرویدی به فروش می‌رساند. تنها سه سال بعد از آن، اکنون این شرکت 314 میلیون دستگاه گوشی اندرویدی به فروش می‌رساند. سامسونگ از پیش نیز موفقیت خود را پیش‌بینی کرده بود اما هیچ کس تصور نمی‌کرد که تجارت فروش گوشی‌های اندرویدی این شرکت تا به این میزان افزایش می‌یابد.سامسونگ پس از بدل شدن به رهبر بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت که از ادامه‌ی عمل به تعهداتش در خصوص قرارداد فی مابین سر باز زند. در سپتامبر 2013، پس از اینکه مایکروسافت تصاحب بخش دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا را بصورت رسمی و عمومی اعلام کرد، سامسونگ از این مساله بعنوان بهانه‌ای برای نقض قرارداد پیشین بهره برده است. جالب است که سامسونگ از دادگاه نخواسته در این خصوص تصمیم بگیرد و تعیین نماید که آیا تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت موجب نقض قرارداد خواهد شد یا خیر... احتمالا دلیل این امر، واقف بودن سامسونگ به عدم منطقی بودن ادعای خود است.مایکروسافت و سامسونگ تاریخچه‌ی طولانی در همکاری دارند. مایکروسافت به شراکت با سامسونگ احترام گذاشته و برای آن ارزش قائل است و انتظار دارد که این روال به همین شکل ادامه یابد. ما به سادگی از دادگاه خواهیم خواست که اختلاف نظر ما را حل و فصل نماید و ما اطمینان داریم که قرارداد مجددا اعمال خواهد شد.

مایکروسافت جزئیاتی در خصوص اینکه چرا سامسونگ تصور می‌کند خرید نوکیا توسط این شرکت ناقض شرایط قرارداد بوده ارائه نکرده و خود کمپانی کره‌ای نیز همچنان جزئیاتی در این خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. باید منتظر ماند و دید نتیجه‌ی این اختلاف حقوقی به کجا منتهی خواهد شد. آنچه که تا حدود زیادی واضح است، محترمانه‌تر بودن برخورد این دو شرکت نسبت به بسیاری از دعاوی حقوقی اخیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات