قدم بعدی برای سامسونگ چیست؟

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
مطالعه 7 دقیقه
در سال‌های اخیر سامسونگ تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند در جهان شده است، بطوریکه فروش کلی محصولات این کمپانی آیفون‌های اپل را پشت سر نهاده است، اما هم‌اکنون کمپانی‌های چینی با درپیش گرفتن سیاستی مشابه آنچه که سامسونگ را به عرش رساند، زنگ خطر را برای این کمپانی به صدا درآورده‌اند، چراکه گزارش مالی سامسونگ نشان از کاهش فروش دارد.
تبلیغات

 هرچند سامسونگ  با تولید تلفن‌های‌هوشمند پرقدرت با صفحه‌ی نمایش بزرگ و قیمت پایین نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است، اما در سال‌های اخیر کمپانی‌های چینی با در پیش گرفتن سیاستی مشابه آنچه که سامسونگ را به بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند در جهان تبدیل کرد، در حال پیشرفت هستند، بطوریکه می‌توان از شیائومی به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها یاد کرد که با عرضه‌ی 15 میلیون دستگاه تلفن‌هوشمند در فصل دوم سال 2014 افزایشی ۱۱ میلیون دستگاهی را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ تجربه کرده است. لازم‌به‌ذکر است که اصلی‌ترین ویژگی محصولات چینی قیمت بسیار ناچیز در برابر سایر محصولات موجود در بازار است.

سامسونگ برای رسیدن به جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند در جهان برنامه‌ای چندین ساله را طی کرده است. در سال‌هایی که نوکیا و سونی‌اریکسون با ایستادن در بالاترین نقطه‌ی تولید گوشی‌های همراه جهان به خواب غفلت فرو رفته بودند، سامسونگ در حال برنامه‌ریزی برای افزایش دامنه‌ی نفوذ خود بود که با ظهور اندروید، این تولید کننده طی یک دهه خود را به‌‌عنوان اصلی‌ترین بازیگر این پلتفرم مطرح کرد. زمانی‌که کمپانی‌های چون نوکیا و بلک‌بری در تلاش برای افزایش فروش محصولات تولیدی خود به‌همراه پلتفرم‌های غیرهوشمند و غیرکاربردی بودند، سامسونگ درصدد عرضه‌ی محصولاتی با بهترین مشخصات فنی در ازای دریافت کمترین مبلغ ممکن بود. هر چند برخی از محصولات تولیدی این کمپانی چندان زیبا نبودند، اما سامسونگ سعی داشت تا بهترین گزینه‌ی موجود را در برابر بودجه‌ی مصرفی کاربران در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مشکل کاهش فروش که هم‌اکنون گریبان این کمپانی کره‌ای را گرفته، نباید دست کم گرفته شود. شاید بسیاری این مسئله را به‌واسطه‌ی طیف وسیع محصولات سامسونگ که شامل کشتی‌های باری تا لوازم خانگی می‌شود، کم‌اهمیت بدانند، اما این موضوع زمانی جلوه‌ی بیشتری می‌یابد که بدانیم در حدود نیمی از سود عملیاتی سامسونگ از فروش تلفن‌های‌هوشمند و سرویس‌های وابسته به آن است. چرخه‌‌ی تولید تلفن‌هوشمند در سامسونگ با کمپانی‌هایی چون اپل متفاوت است، چراکه سامسونگ اغلب قطعات لازم برای تولید تلفن‌هوشمند را خود تولید می‌کند و در واقع چرخه‌ی تولید تلفن‌های‌هوشمند این کمپانی در اکوسیستم سامسونگ جا گرفته است که این موضوع اهمیت کاهش فروش را بسیار بیشتر می‌کند. برای مثال درخواست برای تولید صفحات نمایش تولیدی سامسونگ در گرو افزایش فروش تلفن‌های‌هوشمند سامسونگ است، از این‌رو زمانی‌که تلفن‌هوشمند با استقبال چندانی رو‌به‌رو نمی‌شود، سایر بخش‌ها نیز این موضوع را احساس می‌کنند. در صورتی عدم چاره‌اندیشی برای چنین مشکلاتی، می‌توان در انتظار عواقب بسیار بدتری برای سامسونگ بود. شاید بهترین مثال برای یک کمپانی که در فاصله‌ی چند سال از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی گوشی‌های همراه به یک کمپانی شکست خورده تبدیل شده، نوکیا باشد که با گسترش نفوذ اندروید، دیگر جایی برای پلتفرم‌های سیمبیان و مایمو آن باقی نبود.

بسیار روشن است که رشد سامسونگ نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد، اما مشکل اصلی این است که همچنان ظرفیت بالایی در فروش تلفن‌های‌هوشمند وجود دارد، اما کاربران در حال تعویض تلفن‌های‌هوشمند سامسونگی خود با نمونه‌های ارزان‌تر هستند، همچنین کاربران جدید نیز به سراغ محصولات ارزان‌تر می‌روند. براساس گزارشی که توسط IDC‌ منتشر شده، میزان عرضه‌ی محصولات کمپانی هواوی در سال گذشته دوبرابر شده است. همچنین لنوو نیز با خرید موتورولا و همچنین در پیش گرفتن سیاست‌های موفق رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

دلایل متعددی برای مشکل کنونی سامسونگ وجود دارد که می‌توان عمده‌ترین آن را گسترش استفاده از بهترین مشخصات فنی در سایر تلفن‌های‌هوشمند نامید. شاید روزگاری سامسونگ به‌راحتی می‌توانست با گلکسی S2 رقبای چون اچ‌تی‌سی سنسیشن را به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از پردازنده‌ی قوی‌تر و صفحه‌ی نمایش بهتر پشت سر بگذارد، اما این روز‌ها بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان پرچم‌دار روانه‌ی بازار می‌شوند، دارای مشخصات فنی مشابهی هستند. این روزها دیگر صفحات نمایش Super AMOLED سامسونگ با وجود IPS LCD نمی‌تواند یک گزینه‌ی اصلی برای خرید نیست. همچنین با وجود تراشه‌هایی چون اسنپ‌داگون‌های کوالکام که می‌توان در سایر تلفن‌های‌هوشمند پرچم‌دار نیز از آن‌ها استفاده کرد، تراشه‌های هشت هسته‌ای اگسینوس سامسونگ چندان دلربا نیست، از این‌رو تنها گزینه‌ی پیش‌رو تقویت قابلیت‌های نرم‌افزاری و طراحی ظاهری است تا کاربران را ترغیب به خرید محصولات سامسونگ کند.

اما به‌نظر می‌رسد رهبران سامسونگ راهکارهایی را برای مقابله با چنین مشکلاتی پیش‌بینی کرده‌اند که می‌توان از جمله‌ی این راهکارها به اکوسیتسم تایزن اشاره کرد. سامسونگ پیش‌تر نیز سعی داشت تا سیستم‌عامل دیگری را با نام بادا گسترش دهد که با استقبال چندانی رو‌به‌رو نشد و حال کره‌ای‌ها به سراغ تایزن رفته‌اند. این عاملی است که منجر به حفظ برخی از کاربران و جذب کاربران دیگری خواهد شد که به‌گونه‌ای نمی‌توانند با اندروید و سایر سیستم‌عامل‌های ارتباط برقرار نمایند. سامسونگ همچنین قدم‌هایی را برای گشایش فروشگاه اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل برداشته و همچین بهبود‌هایی را در مقایسه با اندروید روی سیتسم‌عامل خود انجام داده است.

مشکل دیگری که سامسونگ با آن مواجه است، انتقاداتی است که به رابط‌کاربری اندروید این کمپانی وارد می‌شود. تاچ‌ویز سامسونگ از منظر برخی کاربران غیرکاربردی و غیرخلاقانه است، بطوریکه حتی سرویس Music Hub سامسونگ به‌دلیل عدم استقبال از سمت کاربران متوقف شد. در حال حاضر سامسونگ با مشکلاتی دست به گریبان است که این کمپانی با استفاده از آن‌ها به بزرگ‌ترین کمپانی تولید‌کننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند بدل شده است.

طراحی ظاهری تلفن‌‌های‌هوشمند سامسونگ نیز اخیرا با انتقادات بسیاری مواجه شده است، بطوریکه سه محصول آخر سری گلکسی‌ S سامسونگ با شدیدترین انتقادات کاربران مواجه شده است که می‌توان عمده‌ترین دلایل آن را استفاده از پلاستیک و همچنین وجود رگه‌های از فلز در محصولات تولیدی اشاره کرد که بنابه‌گفته‌ی کاربران منجر به پایین‌ بودن سطح کیفی ظاهری محصول می‌شود، به‌طوریکه آخرین پرچم‌دار این کمپانی به‌خاطر طراحی ظاهری با چسب زخم مقایسه شده است. سامسونگ تلاش‌های فراوانی را برای بهبود رابط‌کاربری و همچنین طراحی ظاهری محصولات خود به‌کار می‌گیرد تا یکی از بهترین‌های بازار از نظر طراحی ظاهری باشد، اما محصولات این کمپانی نمی‌توانند همچون رقبا به‌اندازه‌ی کافی لوکس و الگانت باشند.

The Galaxy S5 Gold, or what I call the Galaxy S5 Band-Aid pic.twitter.com/xU5fzvWrvz— Joanna Stern (@JoannaStern) February 24, 2014

 یکی دیگر از مشکلات سامسونگ، وفاداری به برند سامسونگ است. هرچند سامسونگ با صرف هزینه‌ای ۱۴ میلیارد دلاری در زمینه‌ی بازاریابی سعی دارد تا خود را با رقیب اصلیش، اپل در یک سطح قرار دهد، اما به‌واقع هیچگاه نتوانسته تا به سطحی از برندینگ دست یابد که هم‌اکنون اپل موفق به دستیابی به آن شده است. سامسونگ سیاستی را در پیش گرفته که تصویر واقع‌گرایانه‌تری از خود نشان می‌دهد تا اینکه یک برند الهام بخش باشد. سیاست سامسونگ با «کمترین هزینه، بیشترین منفعت را از آن خود کن» خلاصه شده است. هرچند این سیاست می‌تواند در کوتاه‌مدت بسیار کارآمد باشد، اما با وجود تولد رقبایی که این سیاست را بهتر از سامسونگ در پیش گرفته‌اند و نبود وفاداری از جانب مشتریان به برند سامسونگ، این کمپانی با مشکل کاهش فروش محصولات رو‌به‌رو شده است. شماری از کاربرانی که هم‌اکنون تلفن‌هوشمندی از برند سامسونگ را در اختیار دارند به‌دلیل دریافت بیشترین امکانات با کمترین هزینه جذب این محصول شده‌اند که در صورت وجود گزینه‌ی بهتر، رو به سوی استفاده از محصول دیگر خواهند آورد.

شاید مسائل کنونی سامسونگ را بتوان به اوج رسیدن مشکلاتی چون طراحی محصولات و نرم‌افزار عنوان کرد که در مجموع منجر به کاهش فروش محصولات سامسونگ شده است که هنوز برای انجام اصلاحات دیر نشده است. تحولات صورت گرفته در ساعت‌های‌هوشمند این کمپانی که برای اولین‌بار با عنوان گلکسی‌گیر روانه‌‌ی بازار شد و امسال شاهد عرضه‌ی آن با عنوان گیر‌لایو هستیم، نشان از این دارد که این کمپانی از اشتباهات خود درس گرفته است. شاید یکی دیگر از محصولات تحسین‌برانگیز ساموسنگ گیرفیت باشد که سامسونگ در این محصول یکی از بهترین استفاده‌ها را از صفحات نمایش خمیده‌ی AMOLED به‌عمل آورده است، هرچند این محصول از نظر نرم‌افزاری نیاز به کار بیشتری دارد. سامسونگ با نگرش بهتری وارد حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی شده است که بهتر است این نگرش و سیاست را در مورد تلفن‌های‌هوشمند خود نیز بکار گیرد. در صورتی که سامسونگ به‌جای الگوبرداری، سیاستی مشابه کمپانی‌های رقیب همچون اچ‌تی‌سی که از فلز در پرچم‌دار خود استفاده کرد یا موتورلا که استفاده از مواد طبیعی چون چوب را در ظاهر تلفن‌های‌هوشمند خود ترجیح داد، در پیش بگیرد، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را از آن خود کرده و امضای خود را روی محصولات جای گذارد.

 جی‌.کی‌. شین، مدیر بخش موبایل سامسونگ وعده داده که حداقل یکی از محصولات آتی سامسونگ با بهره‌گیری از مواد جدیدی در ساخت روانه‌ی بازار خواهد شد که می‌تواند پایانی بر استفاده از موادی با طرح چرم و فلز در محصولات سامسونگ باشد. سامسونگ تاکنون موفق به تولید محصولاتی شده که به فروش بالایی دست یافته است، اما برای کسب وفاداری مشتریان، چیزی بیشتر از قیمت کم در قبال ارائه‌ی بهترین‌ها لازم است. سامسونگ نیازمند تولید محصولی با در اختیار داشتن مجموعه‌‌ای از بهترین ویژگی‌ها است، تا‌ آیفون را پشت سر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات